Henrik Bondtofte
SEO-ekspert, foredragsholder og forfatter.
Mit navn er Henrik Bondtofte og jeg har beskæftiget mig med online markedsføring siden 2005, og arbejder i dag som Engagement Partner hos Obsidian Digital. Læs mere om mig her:
Hvem er Henrik Bondtofte
Med mine 18 års erfaring kan jeg godt tillade at kalde mig for SEO-ekspert. Kernen i mit arbejde har altid været søgemaskineoptimering og online marketing, og jeg har fulgt Googles udvikling i over halvandet årti. Dette har måske ikke så overraskende gjort mig til ekspert inden for online markedsføring.
Jeg er drevet af en fascination af de muligheder og potentialer, der er i online markedsføring.
SEO-ekspert og ekspert i online marketing
Som senior SEO-rådigiver og engagement partner i Obsidian Digital, 2019 under Obsidian Digitals faner hjulpet virksomheder over hele landet med at få mest muligt ud af deres online markedsføring. Det kræver nemlig en helt særlig ekspertviden at forstå Googles små tricks, og ikke mindst at følge med i de nyeste ændringer.
Mit indgående kendskab til SEO-området har jeg oparbejdet gennem mange år, og søgemaskinernes algoritmer er stadig det første, jeg orienterer mig efter, når jeg vågner om morgenen.
Men er SEO egentlig så vigtigt? Svaret er helt simpelt: ”Ja!” Fordi området er under konstant udvikling, og det bliver sværere og sværere at navigere i, og fordi konkurrencen om at havne øverst i søgeresultaterne hele tiden skærpes, samtidig med at søgemaskinerne konstant udvikler deres kriterier.
Kunststykket er at finde ud af, hvordan man navigerer i det uforudsigelige SEO-landskab – der er nemlig flere hundrede ikke-konstante tekniske parametre, man skal tage højde for, hvis man vil havne i toppen af søgemaskinernes resultater.
Heldigvis er det ikke længere kun søgemaskineeksperter, der forstår vigtigheden af at arbejde med at placere sig i Googles søgeresultater. Det er ved at gå op for både små og store virksomheder, at de skal arbejde aktivt med søgemaskinernes algoritmer for at opnå en høj rangering og dermed blive søgbar for potentielle kunder. Hvad de i virkeligheden nok har forstået er: Når man rangerer højt i søgemaskinerne, genererer det afkast til websideejeren.
Hvis man vil have markedets bedste SEO, så kan man tage kontakt til mig og mit stærke hold af SEO-konsulenter – vi har styr på, og er ajourført med, søgemaskinernes algoritmer og kan hjælpe alle former for virksomheder med SEO.
Som ekstern konsulent kan man ikke undgå at engagere sig i kundens resultater, og jeg vil vove den påstand, at kundernes placeringer betyder ligeså meget for os som for dem.
For mere end 13 år siden faldt jeg over begrebet linkbuilding, og lige præcis inden for det område har mit arbejde grebet så meget om sig, at jeg i dag er en af landets mest anerkendte linkbuilding-eksperter.
Linkbuilding har i lang tid været et undervurderet område inden for online marketing, men efterhånden flere og flere er begyndt at give området øget opmærksomhed. Man er nemlig helt afhængig af at hjemmesidens links virker for at ende øverst i søgeresultaterne. Fejllinks bliver løbende etableret i ens daglige arbejde med hjemmesiden, men også i takt med strukturelle eller indholdsmæssige ændringer af egne eller andres sites. Links, der melder fejl er ensbetydende med en dårligere rangering.
Jeg har gennem mine mange års erfaring oparbejdet referencer fra kunder over hele verden, og uanset om ønsket er at opnå en højere rangering i søgeresultaterne eller at få styr på interne, indgående og udgående links, så er mit fokus altid på at forvandle fagsnak til anvendelige råd, der passer til det reelle behov – så kunderne rent faktisk forstår det.
Min oparbejdede viden har jeg ofte brugt, når jeg i danske og udenlandske medier har udtalt mig om online markedsføring og søgemaskineoptimering. Jeg har også skrevet Danmarks eneste bog om linkbuilding, hvor både fagfolk og begyndere kan lære mere om god linkbuilding.
Alle typer kunder
Gennem min karriere har jeg arbejdet med alt fra enkeltmandsvirksomheder til nogle af Danmarks største firmaer. Jeg har også stor erfaring med udenlandske virksomheder, ligesom jeg gerne hjælper danske virksomheder med at komme i gang med markedsføringen i andre lande.
Oplæg, kurser og undervisning
Jeg afholder ofte oplæg om søgemaskineoptimering og har de sidste ti år været fast taler ved Danmarks største online marketing konferencer, her i blandt Digital Markedsføring i Holstebro, Marketing Camp og SEODays.
Herudover har jeg været fast tilknyttet underviser inden for SEO og SEM, på IBC (Internet Business) Kolding, i avanceret SEO og herudover Googles Succes Online.
Generelt set, elsker jeg at dele viden om emnet og deler også gratis artikler, videoer og meget andet, på de forskellige sociale medier, jeg befinder mig på. Husk også at tilmelde dig mit nyhedsbrev, hvis du vil være sikker på, at få alt med.
Baggrund
Uddannelse: HHx, AP Degree in Marketing Management, AP Degree in Multimedia Design and Communication
Erhvervserfaring: CMO Miinto.dk, Senior SEO Just-Search ApS, Adm. Direktør Just-Search ApS, Adm. Direktør Deducta Search, Senior SEO Waimea ApS, Underviser IBC Kolding, Adm. Direktør Bondtofte & Co, Engagement Partner Obsidian Digital
Certificeringer:
- Google Ads Fundamentals (Google)
- Google Ads Search Certification (Google)
- Google Ads Display Certification (Google)
- Google Ads Video Certification (Google)
- Digital Sales Certification (Google)
- Google Analytics Individual Qualification (Google)
Virksomheder
Jeg anbefaler
Bøger
Google Ads Bogen – Vil du lære Google Ads kan Jeg kun på det kraftigste anbefale dig, at investere i min tidligere kollega, Luciano Bellaccis bog om Google Ads. Bogen består af over 400 siders rå viden.
CMS
Shoporama – Et helt unikt CMS, der ud af boksen, leverer fantastiske resultater i de organisk resultater. Skåret ind til benet og alligevel med alle vigtige funktioner.
Anbefalinger
Jeg har i gennem årenes løb til egnet mig en del anbefalinger. Disse vil jeg gerne dele med jer.
Artikler skrevet af Henrik Bondtofte
- Interne Links: Skab en naturlig balance for optimale resultater
- PageRank forklaret
- Zero-click søgninger
- Sådan blokerer du for linktrackers og skjuler dine links for dine konkurrenter
- Hvad er Scrollspy navigation? Og fungerer det SEO-mæssigt?
- Hunter.io anmeldelse – Linkbuilding outreach værktøj
- Sådan blokerer du for AI-Crawl – Men bør du overhovedet?
- Anmeldelse af SE Ranking
- Google Merchant Center Next
- Link Whisper – Automatiske interne links til WordPress- og Shopify-sider
- Søgeintentioner: Kender du dem alle? To nyere søgeintentioner du skal have styr på
- Tekstlinks og UX: Brugervenlighed og SEO på en gang
- Parasit-SEO – Kontroversiel men effektiv taktik
- Lokal SEO – Placeringer for lokale virksomheder
- Tier linkbuilding
- Google Free Listings – Gratis annoncer i SERPs
- Interaction to Next Paint (INP) – Den nye Core Web Vital
- Navngivning og Formatering af URLs for Bedre SEO
- Betydningen af Trailing Slash (/): Et Must-Have i Din URL-Struktur?
- Udvander du dine søgeord? Sådan øger du relevansen af vigtige sider på dit website
- Optimal brug af ankertekster til interne links – Lær om de forskellige typer af ankertekster og hvordan du kan anvende dem effektivt
- Brødkrummer – Påvirker de din synlighed og hvad kan de bruges til ift. SEO?
- Sådan får du mest muligt ud af et expired domain – Linkbuilding med udløbne domæner
- Sådan får du mere linkværdi overført til en specifik side fra en enkelt artikel
- Googlebot er lang tid om at genindeksere billeder
- Gensidigt linkbytte – Hjælper det eller skader det din SEO?
- Korrekt brug af paginering ift. SEO 2022
- Større URL-ændringer er en udfordring for Googlebot – overvej dem nøje!
- Desktop, tilføjet til Sideoplevelse i Googles Search Console
- Sådan arbejder du med FAQ-Schema
- Bør du benytte brugerskabt indhold på dit website? UGC (User Generated Content)
- YouTube SEO – Sådan optimerer du dine videoer til større eksponering
- The return of AuthorRank? Google tilføjer anbefaling om brugen af author.URL-ejendomme for at identificere forfattere
- Google omskriver i større stil title-tags
- Top-5 er det nye top-10 i de organiske søgeresultatsider
- Derfor vises dine udvidede uddrag ikke i Googles resultater
- Search Console som placeringstjekker?
- Hvad er Largest Contentful Paint? (LCP) og hvorfor er det så vigtigt?
- Hvad er kumulativt layoutskifte? (CLS) og hvorfor er det så vigtigt?
- Størrelsen betyder noget! (SEO af store websites)
- Værdien af URL-mentions vil stige (Implied links)
- Såden får du indekseret nyt indhold med det samme
- Sådan genetablerer du tabt ekstern linkværdi uden værktøjer
- Alt du skal vide om de seneste ændringer til nofollow-tagget: rel=”sponsored” og rel=”ugc”
- Accelerer dine billeder med WebP billedformatet ⚡
- Lever dine landingssider op til brugernes forventninger?
- Forsidens linkstyrke er ikke at finde på undersider – Overvej dine linkindkøb!
- Der er intet der hedder domæneautoritet, men derimod sidestyrke/sideautoritet
- Derfor skal du genetablere brudte indgående links (broken backlinks)
- Søgemaskineoptimering af one-page websites
- Fake news i Googles søgeresultater
- Intern linkstruktur: Derfor skal der kun være få kliks til dine vigtigste sider på dit website
- Til Google dance i Googleplex
- Det nye Search Console – Gennemgang af dækningsoversigten
- Hvad er HSTS og hvorfor bør du bruge det?
- Hvor stor værdi har links i artikler, der linker til mange andre websites?
- Hvad er E-A-T og hvorfor har du brug for det?
- YMYL-websites “Your Money or Your Life”
- Sådan søgemaskineoptimerer du billeder
- Du skal ikke kun have links med en høj “domæneautoritet”
- Sådan håndterer du sidenummereringsresultater / pagineringssider
- Intern linkstruktur – Redirect-chains
- Organiske sitelinks
- Hvad er Googles Rankbrain og hvordan fungerer den?
- Hvor lang tid skal en 301 omdirigering stå?
- Er arbejdet med udløbne domæner virkelig tiden værd?
- Fred – Googles Fred opdatering
- Håndtering af PDF-filer i forhold til SEO
- Intern linkstruktur: HTML Sitemaps
- Tabuleret indhold og fold ud/læs mere bokse i forhold til SEO
- Intern Linkstruktur: Orphan Pages
- Intern linkstruktur: Skal du bruge absolutte eller relative URLs?
- Forventinger og tendenser: Sådan opnår du succes i søgeresultaterne i 2017
- Det nye mobilformat i Google: Accellerated Mobile Pages ⚡
- Varians i søgeresultaterne – QDD (Query Deserves Diversification)
- Mobile-first indekset rulles stille ud
- Alle 3xx Redirects overfører nu fuld PageRank (Linkpopularitet) ved migrering til https
- Kuratering af indhold – Content Curation
- Googles Phantom opdatering
- Målrettede AdWords-annoncer med Customer Match & Similar Audiences
- Google & links – nu og i fremtiden
- Unikke billeder og fotos ift. SEO
- Google ude efter bloggere og deres sponsorer
- SecureValueSearch
- Google Panda – Alt det nye og spændende!
- Se mit oplæg fra Digital Markedsføring 2015: Fremtidens SEO
- Billeder og CDN kan være en farlig kombination
- Udnyt dine relationer i dit linkbuilding arbejde
- Vægter søgeord i header-tags højere end søgeord i kursiv, fed og understreget?
- Hreflang-tag
- Sådan vurderer du om et link er din tid værd
- Sådan blokerer du for indeksering i søgemaskinerne
- Har produkt og kategoritekster indflydelse på hinandens rankings?
- Google’s Payday-algoritme
- Google Panda version 4.0
- Korrekt brug af Disavow-værktøjet til fjernelse af linkspam
- Et dyk ned i Dive.in’s Google-penalty
- Intern linkstruktur
- Betalt + organisk – Får du nok?
- 6 linkbuilding myter
- 7 SEO-myter
- Klassisk ‘Duplicate Content’-problematik med løsningsforslag
- Den Perfekte Linkprofil – Min præsentation fra Digital Markedsføring 2013
- Tier 2 301 linkbait a la carte
- Relevante links og mere eksponering med informationssider
- Derfor findes der så få Google Penguin recovery-cases
- Sådan bruger du indholdsbaseret markedsføring som et SEO-værktøj
- AuthorRank
- Sådan banker du Google Penguin
- Sådan banker du Googles Panda
- Noindex, nofollow, canonical og disallow
- Hjælp webmastere og få links retur
- Gør det nemt at linke til dig
- Link-bait – sådan gør du i praksis
- Derfor bør du linke ud!
- 20 tips til dine META Descriptions
- Exact match domains
- Søgeord i domænenavnet
- Falske webshops truer julehandlen
- SEO-tekster
- 4 Hurtige, stærke og nemme links
- Spor Tweets, synes godt om, Linkedin likes og +1 i Analytics
- Joomla 1.5 duplicate content killer plugin
- Anonyme Google søgninger direkte i din browsers adressefelt
- SEO anno 2011/2012
- 7 gode råd til din linkbuilding
- Forfatterskab i Google – Sådan bruger du rel=”author”
- Google+ lanceret – Social søgemaskine anno 2011
- Tre hurtige SEO tips
- Danske affiliate-sites ramt af gal Panda?
- Styrk dine eksisterende links
- Søren Riisager går Just-search.dk
- Vejen til en naturlig linkprofil
- Googles farmer-update (Panda)
- Genoptagelse i Google
- Proaktiv Reputation management og linkbuilding, på en gang
- Google kommandoer & SEO arbejde
- Google understøtter nu Rich Snippets for webshops
- Opnå forøget synlighed i søgeresultaterne
- Søgemaskiner og semantik
- Identificer dine besøgendes hensigt
- Søgemaskineoptimering af Joomla CMS
- Velkommen til min blog om søgemaskineoptimering