Henrik Bondtofte
Søgemaskine-ekspert, foredragsholder og forfatter.
Mit navn er Henrik Bondtofte og jeg har beskæftiget mig med online markedsføring siden 2003, og arbejder i dag som Engagement Partner hos Obsidian Digital. Læs mere om mig her:
Hvem er Henrik Bondtofte
Med mine 21 års erfaring kan jeg godt tillade at kalde mig for søgemaskineekspert og SEO-ekspert. Kernen i mit arbejde har altid været søgemaskinerne og jeg har fulgt Googles udvikling i to årtier. Dette har måske ikke så overraskende gjort mig til ekspert inden for søgemaskiner. Jeg er drevet af en fascination af de muligheder og potentialer, der er i søgemaskiner.
SEO-ekspert og ekspert i online marketing
Som senior SEO-rådgiver og engagement partner i Obsidian Digital har jeg siden 2019, under Obsidian Digitals faner, hjulpet virksomheder over hele landet med at få mest muligt ud af deres online budgetter. Det kræver en helt særlig ekspertviden at forstå Google og de andre søgemaskiner – og ikke mindst at følge med i de nyeste ændringer.
Som ekstern konsulent kan man ikke undgå at engagere sig i kundens resultater, og jeg vil vove den påstand, at kundernes placeringer betyder ligeså meget for mig som for dem.
Gennem mine mange års erfaring har jeg oparbejdet referencer fra kunder over hele verden. Uanset om ønsket er at opnå en højere rangering i søgeresultaterne eller at få styr på interne, indgående og udgående links, er mit fokus altid på at forvandle fagsnak til anvendelige råd, der passer til det reelle behov – så kunderne rent faktisk forstår det.
Min oparbejdede viden har jeg ofte brugt, når jeg i danske og udenlandske medier har udtalt mig om online markedsføring og søgemaskineoptimering. Jeg har også skrevet Danmarks eneste bog om linkbuilding, hvor både fagfolk og begyndere kan lære mere om god linkbuilding.
Alle typer kunder
Gennem min karriere har jeg arbejdet med alt fra enkeltmandsvirksomheder til nogle af Danmarks største firmaer. Jeg har også stor erfaring med udenlandske virksomheder, ligesom jeg gerne hjælper danske virksomheder med at komme i gang med internationalisering.
Oplæg, kurser og undervisning
Oplæg har jeg holdt i næsten lige så lang tid som min karriere har varet. Oftest holder jeg oplæg om søgemaskineoptimering, men også om andre relevante emner som Googles andre produkter eller brugen af AI. Jeg har holdt oplæg ved Danmarks største online marketing konferencer, her i blandt Digital Markedsføring i Holstebro, Marketing Camp og SEODay.
Herudover har jeg været fast tilknyttet underviser inden for SEO og SEM, på IBC (Internet Business) Kolding, i avanceret SEO og herudover Googles Succes Online.
Generelt set, elsker jeg at dele viden om emnet og deler også gratis artikler, videoer og meget andet, på de forskellige sociale medier, jeg befinder mig på. Husk også at tilmelde dig mit nyhedsbrev, hvis du vil være sikker på, at få alt med.
Baggrund
Uddannelse: HHx, AP Degree in Marketing Management, AP Degree in Multimedia Design and Communication
Erhvervserfaring: CMO Miinto.dk, Senior SEO Just-Search ApS, Adm. Direktør Just-Search ApS, Adm. Direktør Deducta Search, Senior SEO Waimea ApS, Underviser IBC Kolding, Adm. Direktør Bondtofte & Co, Engagement Partner Obsidian Digital
Certificeringer:
- Google Ads Fundamentals (Google)
- Google Ads Search Certification (Google)
- Google Ads Display Certification (Google)
- Google Ads Video Certification (Google)
- Digital Sales Certification (Google)
- Google Analytics Individual Qualification (Google)
Erhvervserfaring
Engagement Partner
Obsidian Digital – Since 2020
- Partner.
- SEO.
- SEM.
Adm. direktør
Bondtofte & Co. – Since 2015
- Adm. direktør
- Senior rådgiver.
- .
Underviser
IBC Kolding – 2016 til 2019
- Underviste på forløbene SEO Manager, SEO Manager Avanceret og Digital Marketing Managaer
Senior Rådgiver
Waimea Digital – 2014 til 2015
- Senior SEO-rådgiver.
Head of Ads and SEO
Deducta-Search – 2012 til 2014
- Ansvarlig for Ads og SEO-afdelingen.
- Seinor rådgiver
Partner & Head of ads and SEO
Just-Search ApS – 2010 til 2012
- Co-founded af Jesper Buch og Carsten Mikkelsen.
- Senior rådgiver og partner
Online CMO
Miinto – 2009 til 2010
- Ansvarlig for online marketing.
CMO
Olitec Packaging Solutions A/S – 2008 til 2009
- Online marketing ansvarlig.
Owner
HB-Portaler – 2003 to 2008
- Håndterede en lang række portaler.
- Startede med at servicere andre virksomheder med SEO.
Anbefalinger
Jeg har i gennem årenes løb til egnet mig en del anbefalinger. Disse vil jeg gerne dele med jer.
Artikler skrevet af Henrik Bondtofte
- Hvorfor webtilgængelighed er vigtigt for din synlighed
- Sidetitler i 2025 – Sådan skaber du optimerede titler
- Hvad er kunstig intelligens?
- Introduktion til Naturlig Sprogbehandling (NLP) – Hvordan AI lærer at forstå os
- Hvad er kunstige neurale netværk (KNN), og hvordan fungerer de?
- Reinforcement learning (Forstærkningslæring)
- Googles Navboost-algoritme
- Google AI Overviews – Status og udvikling
- Information Gain – Bliv belønnet for ny viden eller perspektivering
- Programmatic SEO: Skalérbar SEO
- OSO – Organic Search Optimization
- Search Experience Optimization (SXO)
- Vil ChatGPT/SearchGPT overtage søgemarkedet for Google og andre søgemaskiner?
- Hvad har vi lært om links og linkbuilding fra Google-lækket?
- Sådan bruger du Reverse Image Search til at opnå backlinks
- Hvad er ChatGPTs kodefortolker? (Code Interpreter)
- Hvad er Google Gemini og hvordan bruger du det?
- Stock-billeder, AI-billeder og autentiske billeder – hvad er bedst for din SEO?
- Hvad er ChatGPT?
- Optimering af ‘People Also Ask’: Påvirk din målgruppes kunderejse fra allerførste søgning
- Produktvarianter Schema Mark up – Product Variant
- Hvor langt skal mit indhold være for at rangere 1 i Google?
- Sådan håndterer du interne 3xx URLs
- TikTok som søgemaskine
- Forstå forskellen mellem dyb læring og maskinlæring
- Hvad er dyb læring?
- Hvad er maskinlæring?
- Search Generative Experience – Googles SGE, AI ovenpå SERPs
- Googles Helpful Content Updates (Og deres Helpful Content System)
- Googles SpamBrain – Til krig mod spam i søgemaskinerne
- Googles Mobile Friendly Update
- Sådan får du dine videoer ud i søgeresultaterne – Se de nye krav for visning af video i SERP
- Google Bert
- Google Pigeon – Den store lokale søgealgoritmeopdatering
- Google Hummingbird
- Googles Linkgrafer
- Googles Vidensgraf (Knowledge Graph)
- Ny produktsøgefunktion baseret på shoppinggrafens data
- Googles Shoppinggraf
- Long-tail søgeord og søgefraser
- Sådan kan synonymer forbedre dine placeringer i søgemaskiner
- Interne Links: Skab en naturlig balance for optimale resultater
- PageRank forklaret
- Zero-click søgninger
- Sådan blokerer du for linktrackers og skjuler dine links for dine konkurrenter
- Hvad er Scrollspy navigation? Og fungerer det SEO-mæssigt?
- Hunter.io anmeldelse – Linkbuilding outreach værktøj
- Sådan blokerer du for AI-Crawl – Men bør du overhovedet?
- Anmeldelse af SE Ranking
- Google Merchant Center Next
- Link Whisper – Automatiske interne links til WordPress- og Shopify-sider
- Søgeintentioner: Kender du dem alle? To nyere søgeintentioner du skal have styr på
- Tekstlinks og UX: Brugervenlighed og SEO på en gang
- Parasit-SEO – Kontroversiel men effektiv taktik
- Lokal SEO – Placeringer for lokale virksomheder
- Tier linkbuilding
- Google Free Listings – Produktlistninger – Gratis annoncer i SERPs
- Interaction to Next Paint (INP) – Den nye Core Web Vital
- Navngivning og Formatering af URLs for Bedre SEO
- Betydningen af trailing slash (/): Et must-have i sin URL-atruktur?
- Udvander du dine søgeord? Sådan øger du relevansen af vigtige sider på dit website
- Optimal brug af ankertekster til interne links – Lær om de forskellige typer af ankertekster og hvordan du kan anvende dem effektivt
- Brødkrummer – Påvirker de din synlighed og hvad kan de bruges til ift. SEO?
- Google’s Payday-algoritme
- Sådan får du mest muligt ud af et expired domain – Linkbuilding med udløbne domæner
- Sådan får du mere linkværdi overført til en specifik side fra en enkelt artikel
- Googlebot er lang tid om at genindeksere billeder
- Gensidigt linkbytte – Hjælper det eller skader det din SEO?
- Korrekt brug af paginering ift. SEO 2022
- Større URL-ændringer er en udfordring for Googlebot – overvej dem nøje!
- Desktop, tilføjet til Sideoplevelse i Googles Search Console
- Sådan arbejder du med FAQ-Schema
- Bør du benytte brugerskabt indhold på dit website? UGC (User Generated Content)
- YouTube SEO – Sådan optimerer du dine videoer til større eksponering
- The return of AuthorRank? Google tilføjer anbefaling om brugen af author.URL-ejendomme for at identificere forfattere
- Google omskriver i større stil title-tags
- Top-5 er det nye top-10 i de organiske søgeresultatsider
- Derfor vises dine udvidede uddrag ikke i Googles resultater
- Search Console som placeringstjekker?
- Hvad er Largest Contentful Paint? (LCP) og hvorfor er det så vigtigt?
- Hvad er kumulativt layoutskifte? (CLS) og hvorfor er det så vigtigt?
- Størrelsen betyder noget! (SEO af store websites)
- Værdien af URL-mentions vil stige (Implied links)
- Såden får du indekseret nyt indhold med det samme
- Sådan genetablerer du tabt ekstern linkværdi uden værktøjer
- Alt du skal vide om de seneste ændringer til nofollow-tagget: rel=”sponsored” og rel=”ugc”
- Accelerer dine billeder med WebP billedformatet ⚡
- Lever dine landingssider op til brugernes forventninger?
- Forsidens linkstyrke er ikke at finde på undersider – Overvej dine linkindkøb!
- Der er intet der hedder domæneautoritet, men derimod sidestyrke/sideautoritet
- Derfor skal du genetablere brudte indgående links (broken backlinks)
- Søgemaskineoptimering af one-page websites
- Søgemaskiner og sociale mediers teknologiske indvirkning på spredningen af fake news
- Intern linkstruktur: Derfor skal der kun være få kliks til dine vigtigste sider på dit website
- Til Google dance i Googleplex
- Det nye Search Console – Gennemgang af dækningsoversigten
- Hvad er HSTS og hvorfor bør du bruge det?
- Hvor stor værdi har links i artikler, der linker til mange andre websites?
- Hvad er E-A-T og hvorfor har du brug for det?
- YMYL-websites “Your Money or Your Life”
- Sådan søgemaskineoptimerer du billeder
- Du skal ikke kun have links med en høj “domæneautoritet”
- Sådan håndterer du sidenummereringsresultater / pagineringssider
- Intern linkstruktur – Redirect-chains
- Organiske sitelinks
- Hvad er Googles Rankbrain og hvordan fungerer den?
- Hvor lang tid skal en 301 omdirigering stå?
- Er arbejdet med udløbne domæner virkelig tiden værd?
- Fred – Googles Fred opdatering
- Håndtering af PDF-filer i forhold til SEO
- Intern linkstruktur: HTML Sitemaps
- Tabuleret indhold og fold ud/læs mere bokse i forhold til SEO
- Intern Linkstruktur: Orphan Pages
- Intern linkstruktur: Skal du bruge absolutte eller relative URLs?
- Forventinger og tendenser: Sådan opnår du succes i søgeresultaterne i 2017
- Det nye mobilformat i Google: Accellerated Mobile Pages ⚡
- Varians i søgeresultaterne – QDD (Query Deserves Diversification)
- Mobile-first indekset rulles stille ud
- Alle 3xx Redirects overfører nu fuld PageRank (Linkpopularitet) ved migrering til https
- Kuratering af indhold – Content Curation
- Googles Phantom opdatering
- Målrettede AdWords-annoncer med Customer Match & Similar Audiences
- Google & links – nu og i fremtiden
- Google ude efter bloggere og deres sponsorer
- Google Panda – Alt det nye og spændende!
- Se mit oplæg fra Digital Markedsføring 2015: Fremtidens SEO
- Billeder og CDN kan være en farlig kombination
- Udnyt dine relationer i dit linkbuilding arbejde
- Vægter søgeord i header-tags højere end søgeord i kursiv, fed og understreget?
- Hreflang-tag
- Sådan vurderer du om et link er din tid værd
- Sådan blokerer du for indeksering i søgemaskinerne
- Har produkt og kategoritekster indflydelse på hinandens rankings?
- Google Panda version 4.0
- Korrekt brug af Disavow-værktøjet til fjernelse af linkspam
- Et dyk ned i Dive.in’s Google-penalty
- Intern linkstruktur
- Betalt + organisk – Får du nok?
- 6 linkbuilding myter
- 7 SEO-myter
- Klassisk ‘Duplicate Content’-problematik med løsningsforslag
- Den Perfekte Linkprofil – Min præsentation fra Digital Markedsføring 2013
- Tier 2 301 linkbait a la carte
- Relevante links og mere eksponering med informationssider
- Derfor findes der så få Google Penguin recovery-cases
- Sådan bruger du indholdsbaseret markedsføring som et SEO-værktøj
- AuthorRank
- Sådan banker du Google Penguin
- Sådan banker du Googles Panda
- Noindex, nofollow, canonical og disallow