Sådan kan synonymer forbedre dine placeringer i søgemaskiner. Et synonym er et ord, der har samme eller næsten samme betydning som et andet ord. Synonymer kan bruges til at variere sproget, så det bliver mere interessant og mindre ensformigt, og de kan også hjælpe med at undgå gentagelser i en tekst. I arbejdet med SEO er du helt sikkert blevet anbefalet at arbejde med synonymer, men hvorfor egentlig? Og hvor meget bør man benytte dem?

Du kan både have hørt det fra din SEO-konsulent, igennem en blog, du følger på nettet, som denne, eller måske er du blevet anbefalet det af Yoast SEO eller et andet plugin, der insisterer på, at brugen af synonymer er opskriften på den perfekte landingsside.

Hvad siger Google?
De fleste vil sige, at du skal bruge synonymer i dit indhold, fordi det er, hvad Google siger, eller fordi det er en almindelig SEO-praksis. Denne praksis er dog baseret på en konkret hændelse, som du måske ikke kender til.

I 2010 udtalte Google i et blogindlæg med titlen ‘Hjælp computere med at forstå sprog’, at forståelse af synonymer er en nøglekomponent i deres system for netop at forstå sprog. Som altid bliver udtalelser fra Google overanalyseret, og der er sidenhen nok blevet fokuseret lidt for meget på brugen af synonymer.

Af andre udtalelser finder vi John Mueller fra Google, der i en Q&A i 2019 nævnte, at det er vigtigt at bruge de ord, folk rent faktisk søger efter, ellers bliver det sværere at rangere for disse termer. Dette var der ikke noget epokegørende i, men selve udtalelsen kom i forbindelse med en snak om brugen af synonymer og er derfor blevet brugt som en bekræftelse i vigtigheden for synonymer i brødtekst.

Skal du så bruge synonymer i dit SEO-arbejde?
Det simple svar på, om du skal bruge synonymer til SEO, er ‘ja’, men denne strategi skal håndteres med omhu. Brug kun synonymer, når og hvor det passer naturligt ind i sprogbruget på sitet og/eller siden. Kan du ikke naturligt få dem flettet ind i teksten, bør du i stedet udelade dem eller omskrive teksten, så det kan indgå på en naturlig facon.

Hvorfor bruge synonymer?
Et eksempel: Forestil dig, at du har en webshop, hvor du sælger fotos, og på alle siderne fokuserer du kun på søgeordet ‘fotos’. Potentielle kunder kan så ikke finde dig, når de søger efter ‘billeder’ på Google. Nogle brugere kan også søge efter begge termer. Men det ville være uheldigt, hvis potentielle købere ikke kan finde dig på grund af denne undladelse.

Et ældre og samtidig et mere klassisk eksempel på manglen på forståelse for sin målgruppes sprogbrug er fra dengang VVS’erne insisterede på at kalde vandhaner for armaturer, som det også korrekt hedder i fagsprog. Udfordringen var bare, at deres målgruppe søgte efter vandhaner og derfor dukkede VVS’erne ikke frem i søgeresultaterne, men derimod almindelige butikker, der også solgte ‘vandhaner’. Et klassisk søgeords-gap.

LSI er ikke det samme som synonymer
LSI Keywords’ eller Latent Semantisk Indeksering er en natursprogsbehandlingsteknik udviklet i 1980’erne. Mange SEO-eksperter sammenblander LSI-nøgleord med synonymer, når det kommer til optimering af et website.

Semantisk relaterede søgeord er ord eller fraser, der konceptuelt er relateret til hinanden og fortæller en sammenhængende historie. Mange tror, at flere semantisk relaterede søgeord betyder, at dine websider giver mere kontekstuel baggrund om et emne og derfor kan præstere bedre i søgeresultater. Det er som udgangspunkt ikke nødvendigvis tilfældet. LSI-søgeord bruges i stedet til at verificere et emne ved at relevante søgeord nævnes, her er der altså ikke tale om synonymer.

Eksempelvis vil en side, der omhandler biler, ofte have LSI-søgeord som ‘vedligeholdelse’, ‘køretøj’, ‘reparation’, ‘forhandler’ stående i teksten, men det er ikke sikkert, de er der. Du kan læse mere om LSI-søgeord her.

Hvornår bør du gøre brug af synonymer?
Brugen af synonymer og semantisk relaterede søgeord bør ske naturligt i flowet af dit websiteindhold. Google bruger signaler fra brugerne selv mere end de vægter ordene på siden. At skrive en tekst, der ikke fungerer godt for dine brugere, er altså at skyde sig selv i foden. Det får den stikmodsatte effekt over tid, som Google får vurderet din side.

Når du skal bruge synonymer til SEO, skal du kun gøre det, når det giver mening. Hvis data viser, at brugere rent faktisk søger efter termer relateret til dit fokus-søgeord, giver det mening at inkludere dem, og ellers bør du som udgangspunkt ikke, medmindre det på den ene eller anden måde forbedrer dit output.