Hvad er Scrollspy-navigation? Og fungerer det SEO-mæssigt? Scrollspy-navigation er et effektivt værktøj til at forbedre brugeroplevelsen på dit website, hvis du kører med større landingssider eller one-page websites. Med Scrollspy kan du gøre dit site mere interaktivt og brugervenligt ved at vise brugeren, hvor de befinder sig på en lang side, og hvad de kan forvente at finde i de følgende sektioner. Dette er især brugbart på sider med meget indhold, som fx lange artikler eller tutorials.
Indholdsfortegnelse
Scrollspy er en teknik, der benyttes til at overvåge scrollpositionen på en side og markerer det tilsvarende punkt i en navigationsmenu. Dette gør det muligt for brugerne nemt at navigere rundt på siden og hurtigt finde den information, de søger.
Ved scrollspy kører du i større scrolls, til du kommer til næste sektion; det giver en mere flydende overgang. Har du besøgt Apples hjemmeside og kigget på en af deres landingssider for en ny computer eller telefon, vil du være bekendt med funktionen, som de bruger til bravur.
Næsten som en indholdsfortegnelse med “a name” og “hop til”-links
I princippet er der blot tale om ankre, der linkes til internt, præcis som du kender det fra en indholdsfortegnelse på en lang side. I en sådan opstilling tagges overskrifter med et “a name,” og der linkes så til de forskellige ankre med hashtag (#) og navnet på det anker, der ønskes at linke til, f.eks., website.dk/#meta-beskrivelser. Herefter bliver brugeren og søgemaskiner ført til dette anker, når de benytter sig af linket.
Navnet, der defineres, bør være sigende for det, der linkes til; det kan nemlig føre til “hop til”-links i SERPs. Det er en rigtig god funktion for brugere, som leder efter specifikke informationer gemt dybt i lange indholdssider. Samtidig giver det blikfang i SERPs og kan øge CTR.
Forskel på almindelige “hop til”-links og Scrollspy
Google fortolker ikke nødvendigvis en Scrollspy som en indholdsfortegnelse, medmindre den er struktureret på en måde, der gør det klart for søgemaskinerne, at det er det, der er tale om. Fra et brugerperspektiv er der ikke de store forskelle rent funktionsmæssigt, udover en mere flydende scrolling ved Scrollspy.
For at du kan berige dine SERP’s med “Jump to”-links, kan det være nødvendigt med yderligere tilpasninger. Google kigger på en række faktorer for at afgøre, om en bestemt struktur er en indholdsfortegnelse, og hvis du inkluderer denne, øger du chancen for, at det lykkes markant.
Brug relevante HTML-elementer og attributter, som listeelementer (<ul> og <li>) samt ankertags (<a>). Hvis din Scrollspy ikke er opbygget på denne måde, eller hvis den er implementeret primært gennem JavaScript, kan det være, at Google ikke fortolker det som en indholdsfortegnelse, og så misser du ud på effekten af “hop til”-links.
For at sikre, at Google kan identificere din indholdsfortegnelse, kan det være en god idé at tilføje en separat, semantisk korrekt indholdsfortegnelse nær toppen af din side. Denne kan du eventuelt skjule for brugeren, hvis du ikke ønsker at have to indholdsfortegnelser synlige på siden, men den skal være tilgængelig og læsbar for søgemaskiner. Så ja, du er i princippet ude i en slags cloaking her, men ikke i et forsøg på at vildlede Google, og dermed ikke et brud på deres retningslinjer; faktisk er det best practice.
Teknologien bag Scrollspy
Scrollspy virker ved at lytte til browserens scroll-event og justere markeringen i navigationsmenuen baseret på den konkrete scrollposition. Dette kan laves med JavaScript, som jQuery, eller med ren JavaScript; men i de fleste tilfælde vil du nok bare finde et plugin til formålet – alt efter hvilket CMS du kører. Du kan f.eks. bruge WP Scrollspy, hvis du kører med WordPress.
Kan det hjælpe med min synlighed i SERPs?
Scrollspy-navigation er primært fokuseret på brugeroplevelsen, men som du sikkert er klar over, er brugeroplevelsen en indirekte rankingfaktor. Så hvis du kan forbedre brugeroplevelsen ved at bruge Scrollspy-navigation, så kan det absolut hjælpe din synlighed i søgemaskinerne.
En af de mest umiddelbare fordele ved Scrollspy er, at det kan øge brugerengagementet på din side. Når brugerne let kan se, hvor de er på siden, og hvad de næste sektioner indeholder, er de mere tilbøjelige til at fortsætte med at læse. Dette kan reducere bounce rate og øge den tid, der bruges på siden.
Hvis du sørger for, at Google kan fortolke links som en indholdsfortegnelse, kan du få “hop til”-links direkte i søgeresultaterne.
Potentielt forbedret sidestruktur
Scrollspy kan også gøre det lettere for dig at strukturere dit indhold på en måde, der er logisk og let at følge. Dette kan gøre dit indhold mere tilgængeligt og forståeligt, hvilket ikke kun gavner brugerne, men også gør det lettere for søgemaskiner at forstå, hvad dit indhold handler om.
Mobilvenlighed
I en mobilførst-verden kan Scrollspy også bidrage til at forbedre dit sites mobilvenlighed ved at gøre det lettere for mobilbrugere at navigere på lange sider.
Du har helt sikkert selv oplevet at skulle navigere rundt på en meget lang side på din smartphone uden mulighed for at hoppe mellem sektioner. Det er besværligt og uhåndterligt, og udfaldet kan ofte være, at man går tilbage til Googles søgeresultater for at finde et andet og mere overskueligt resultat.
Så selvom Scrollspy ikke er en direkte rankingfaktor hos Google og andre søgemaskiner, kan metoden på visse sider påvirke dine placeringer, hvis du kan bruge teknologien til at skabe en bedre oplevelse.
Ved at forbedre brugeroplevelsen og gøre dit site mere tilgængeligt og brugervenligt kan du potentielt forbedre dit sites placering i søgeresultaterne.