Tilbage i november i år, annoncerede Google en ny søgefunktion til shoppingtilbud, drevet af deres shoppinggraf. Brugere vil nu kunne gå til en ny Shop Deals-destinationside for at finde de laveste priser på produkter fra ti kategorier.

Tilbuddene er i form af nedslag, salg og kampagner. De ti produktkategorier i karrusellen er på nuværende tidspunkt: elektronik, kvindetøj, herretøj, hjem & have, legetøj & spil, sport & udendørs, sundhed & skønhed, rejser & bagage, baby & børn, kæledyrstilbehør. Du kan selvfølgelig godt forvente, at der kommer mange flere kategorier til.

Vi får altså en ny sektion af Google, udelukkende til søgning efter gode produkttilbud. De steder hvor den nye produktfunktion nu er aktiv, kan man indtaste ”shop deals”, for at gå til shoppinguniverset. Det er ikke tilfældet i Danmark på nuværende tidspunkt.

Her kommer en lang række filtreringsmuligheder til syne, ude til venstre, meget lig en webshop og det er muligt at finde gode tilbud ud fra forskellige kategorier, præcis som man kender det fra f.eks. Amazon og andre handelspladser.

Jeg er meget sikker på, at denne del af funktionen, bliver automatisereret og at Google laver et kvalificeret bud på om du leder efter produkter eller andre typer af informationer. Er Google i tvivl, forbliver du i det almindelige SERP, med shopping annoncer og gratis listninger, foruden almindelige webresultater, er de ikke i tvivl, vil du med stor sandsynlighed blive ført til shopppingportalen direkte.

Personalisering og brugerdata inkluderes selvfølgelig

Google bruger i stigende grad brugerdata til at personalisere shoppingoplevelsen. De resultater du ser, er altså også baseret på din tidligere søgehistorik og adfærd udover hvad der blot generelt er populært.

Google vil også være en shoppingportal

Tilbage i de sene 1990’ere var portaler enormt populære, med AOL som det mest åbenlyse eksempel, men de gik hurtigt af mode efter Google introducerede deres enkle søgefelt uden at siden var overplastret med annoncer. Det er efterhånden mange år siden og med konkurrenter som Amazon, Ebay og Wish har Google mistet markedsdele på produktsøgninger.

Det vil Google ikke overraskende have sat en stopper for og jeg er også overbevist om, at de nye shoppingtiltag kommer til at forøge brugen af shopping markant over en bred skare og jeg tror på, at Google kommer til at udfordrer shopping mastodonten over dem alle Amazon. Som på trods af mange råb om at ulven kommer, aldrig rigtigt har entreret det danske marked. Vi må nøjes med det tyske Amazon.

Vil Google kunne tage kampen op med Amazon og Ebay?

Det er klart mit bud, at de kan tage kampen op og de er allerede i gang. Amazon og Ebay er mastodonter inden for e-handel, men en af de største fordele ved Googles shoppingplatform er evnen til at tilbyde omfattende prissammenligninger. Brugere kan nemt finde de bedste tilbud og sammenligne priser fra forskellige forhandlere. Dette kan give Google en fordel over Amazon og eBay, hvor priser ofte er bundet til en specifik sælger eller platform.

Med Shopping Graphs store databasemængde og integrationen af produkter fra utallige forhandlere, inklusiv små og lokale butikker, tilbyder Google et bredere udvalg af produkter end traditionelle e-handelsplatforme. Dette vil tiltale forbrugere, der søger unikke eller specialiserede varer, som måske ikke er tilgængelige på Amazon eller eBay.

Herudover har Google en en overlegen søgeteknologi og brugerflade der kan tilbyde en mere intuitiv og brugervenlig shoppingoplevelse sammenlignet med Amazon og eBay. Herudover bruger Google avancerede til at tilbyde personlige shoppinganbefalinger baseret på brugerens tidligere søgehistorik og adfærd. En bruger laver utroligt meget på Google, men shopper umidelbart kun på Ebay og Amazon, Google har dermed mange flere datapunkter at benytte.

Nye shoppingtiltag kommer også til Chrome

Også annonceret er ændringer til Chrome til både mobil og desktop, som forvandler browseren til en mere shoppingorienteret webbrowser. En af de nye vigtigste funktioner er en ny måde for brugere at bogmærke produkter til en shoppingliste-mappe, evnen til at spore priser og få, hvad Google kalder “prisindsigter” (som er en ny funktion for desktopversionen af Chrome).

Du kan altså følge udviklingen af prisen, på de produkter du leder efter og finde ud af, om nu er det rigtige tidspunkt at købe på. Herudover kommer der en funktion til at opdage rabatter – i det hele taget mange nye tiltag inden for shopping, Google er begyndt at vise sine muskler.

Produkter sandsynligvis gradvist på vej ud af almindelige søgeresultater
Google har længe været i gang med at finjustere balancen mellem organiske søgeresultater og kommercielle listninger. Med introduktionen af Shop Deals er det sandsynligt, at vi vil se en fortsat udvikling i denne retning. Det betyder, at traditionelle produktresultater måske bliver mindre fremtrædende i de almindelige søgeresultater.

Fokus på informationssøgninger til det organiske Google

Google har altid prioriteret relevant og værdifuldt indhold. Med en mulig nedgang i direkte produktlistninger i de organiske søgeresultater, bliver indhold som anmeldelser, how-to guides og detaljeret produktinformation endnu vigtigere. Husk på at informationssøgninger stadig den dag i dag, står for over 80% af alle forespørgsler der indtastet i Google.

Dette giver en unik mulighed for at optimere mod mere informationsrigt og værdifuldt indhold, som er tilpasset brugernes informationsbehov. Det er overvejende sandsynligt, at Google vil fortsætte med at udvikle mere interaktive måder at håndtere tvivlsspørgsmål på.

Hvis Google er usikker på, om en bruger søger information eller efter et produkt, kan vi forvente mere direkte forespørgsler eller prompter, der leder brugeren mod enten shopping universet eller de almindelige søgeresultater, som Google indlærer data og bliver klogere for til sidst, at kunne styre det hele algoritmisk og med stor træfsikkerhed.

For bredere søgninger relateret til produktgrupper ville jeg forvente en blanding af kategorier fra webshops og diverse shoppingtilbud, samt supplerende generel information om produktgruppen, til dem der søger information. Der vil altid være et Google baseret på information, igen, 85% af alle søgninger indtastet i Google hver dag, er i sagens natur, informationssøgninger.