Hvordan laver man linkbuilding?

Vil du gerne i gang med linkbuilding? Så læs med her. Linkbuilding er en af de vigtigste discipliner inden for SEO, og det handler kort sagt om at opnå links fra andre hjemmesider til din egen. Links fungerer som anbefalinger i Googles øjne, og jo flere relevante og troværdige links du har, desto bedre kan din hjemmeside også rangere i søgemaskinerne.

I denne artikel gennemgår jeg 10 konkrete metoder, du kan bruge til at komme i gang med linkbuilding-arbejdet.

1. Tilmelding til linkkataloger, virksomhedsregistre mv.

En af de letteste måder at komme i gang med linkbuilding på er at tilmelde din hjemmeside til relevante kataloger. Linkkataloger giver ikke den store værdi den dag i dag, men det gør til gengæld virksomhedsregistre, hvor du kan beskrive din virksomhed og dens ydelser og tilføje et backlink til dit website.

Hvis du vil arbejde med kataloger og registre, skal du være opmærksom på følgende for at få det bedste afkast:

  • Sørg for, at katalogerne er troværdige og relevante for din branche.
  • Undgå spammy kataloger. Tilføj kun dit website til portaler, der har en form for kvalitetssikring og ikke blot godkender alle tilmeldinger uanset kvaliteten.

2. Gæsteblogging

Gæsteblogging handler om at skrive artikler til andre hjemmesider eller blogs i din branche. Idéen er, at du tapper ind i et andet websites målgruppe, som gerne skulle harmonere med din egen målgruppe. Det er dit formål at engagere disse brugere og tilbyde værdi til dem. Dette kunne være gennem indsigter fra branchen, analyser eller andet, der kunne være interessant og som fremviser dig som en kapacitet inden for emnet.

Find hjemmesider, der accepterer gæsteindlæg, og tilbyd at skrive værdifuldt indhold for dem. Sørg for, at der er en naturlig mulighed for at inkludere et link til din egen side, enten i teksten eller i forfatterbeskrivelsen.

3. Sponsorerede links

Hvis du har budget til det, kan du købe links gennem sponsorerede artikler eller partnerskaber. Her er det bedste naturligvis at udvælge specifikke sider, der er meget relevante i forhold til dit website, men denne proces tager tid og er langt mere besværlig end den noget nemmere disciplin at indkøbe advertorials på større medier.

Stort set alle større medier i Danmark sælger advertorials. Der er stor forskel på, hvad en advertorial koster i et medie, alt efter hvem du handler med, så sørg for at få afdækket markedet ordentligt først. Rigtigt mange bureauer og linksælgere i Danmark har adgang til de samme medier, men med vidt forskellige priser.

Så for at komme i gang med sponsorerede links kan du:

  • Kontakte relevante medier, blogs eller influencers, der kan skrive om din virksomhed og inkludere et link mod betaling.
  • Kontakte linksælgere, der kan hjælpe dig med at købe advertorials på etablerede medier. Du kan også kontakte medierne selv, men får ofte en højere pris end den, du kan finde gennem en decideret link-broker eller et bureau. Årsagen er ikke, at mediet vil snyde dig, men at bureauer og linksælgere ofte køber mange publikationer på én gang og derigennem får forhandlet prisen ned.

4. Skab linkværdigt indhold

En af de mest effektive metoder er at skabe indhold, som andre naturligt vil linke til. Det er samtidig den sværeste disciplin at mestre inden for linkbuilding og noget, som meget få websites rent faktisk lykkes med i praksis.

Er du til stede i et konkurrencepræget marked, kan du næsten være sikker på, at det ikke er nok at skabe linkværdigt indhold, dele det og folde hænderne og vente på det bedste. Derfor er det bedste afkast oftest en blanding af at skabe linkværdigt indhold og selv arbejde aktivt med linkbuilding.

Hvis du vil skabe linkværdigt indhold, er her et par idéer, du kan gå videre med:

  • Eksempler: Guides, e-bøger, statistikker, infografikker, videoer eller værktøjer. Find på noget, der kan hjælpe andre, men også samtidig noget, som dem, der får noget ud af hjælpen, har lyst til at dele videre.
  • Del dit indhold aktivt på sociale medier og i relevante fora for at få det ud til en større målgruppe. Overvej også at dele det gennem PR.
  • Kontakt relevante medier direkte og informer dem om dit linkværdige indhold. Det kan være, deres interesse bliver vakt.

5. Broken linkbuilding

Broken linkbuilding går ud på at finde ødelagte links på andre hjemmesider og tilbyde dit eget indhold som en erstatning, der kan linkes til i stedet.

Lad os sige, at du finder ud af, at et blomsterwebsite har linket til en guide om, hvordan man binder roser sammen. Websitet, der blev linket til, eksisterer ikke mere, eller også har de slettet siden. Det betyder, at brugere, der besøger dit målwebsite og klikker på linket, får en dårlig oplevelse. Det kan du gøre webmasteren opmærksom på og samtidig vise, at du har noget meget lig eller nærmest identisk indhold på dit website, der kunne linkes til i stedet. Er du i tvivl om, hvad der var på siden, der blev linket til, kan du bruge et værktøj som Archive.org til at gå tilbage i tiden og se det gamle indhold.

Sådan gør du:

  • Brug værktøjer som Ahrefs eller Screaming Frog til at finde døde links på de websites, du godt kunne tænke dig et link fra. I Ahrefs kigger du på deres udgående links og leder efter 4xx-fejl på modtagerwebsitet. I Screaming Frog scanner du blot alle links og kigger efter 4xx-URLs, der ikke er en del af det domæne, du scanner.
  • Kontakt siden og foreslå dit indhold som en løsning på det døde link. Husk at have lavet indholdet, inden du rækker ud, så webmastere med det samme kan se det.

6. Linkudveksling / linkbytte

Linkudveksling kan stadig være en effektiv linkbuilding-metode, hvis det gøres korrekt. Det bedste scenarie i et linkbytte er, at I ikke bytter lige over. Ser Google gensidige links, bliver links’ værdi sandsynligvis annulleret, og det forstås i stedet som om, at I giver hinanden hånden – altså er der tale om et slags samarbejde.

Har du kampagnesider, satellitsider eller andet tilgængeligt, bør du tilbyde links fra disse sider i stedet for det, du søger links til.

  • Find samarbejdspartnere eller virksomheder i din niche, og lav aftaler om at linke til hinanden.
  • Sørg for, at linkene er naturlige og relevante.
  • Sørg for primært at lave linkudvekslinger med domæner, der er markant stærkere end dit.

7. Brug lokale medier og netværk

Hvis du driver en lokal virksomhed, kan lokale medier og netværk være en fantastisk kilde til links. Opererer du samtidig lokalt i Google, så er lokale links helt essentielle for dine rankings.

Det kunne eksempelvis være, at du har tilknyttet en fysisk butik, eller at I er en servicevirksomhed, der kun opererer i et afgrænset geografisk område.

Sådan kommer du i gang med lokale medier og netværk til linkbuilding:

  • Deltag i lokale arrangementer og events, som kan give omtale og links.
  • Kontakt lokale aviser og blogs for at få omtale.

8. Sociale medier og profiler

Sociale medier kan også bidrage til din linkprofil. Hvis du er til stede på de sociale medier, kan du lige så godt sikre, at du også får links derfra. Nogle gange kan det også betale sig at oprette sig på flere sociale medier, end man er aktiv på.

Man kunne blot registrere profilen, så andre ikke tager den i brug og samtidig skrive lidt om sig selv og tilføje et backlink. Vær dog opmærksom på, at en del sociale medier bruger nofollow på deres udgående links, men du bør stadig have dem som en del af dit linkmix. Og husk, at et nofollow-link ikke stopper signaler for troværdighed, udelukkende det vi kalder popularitet (PageRank).

  • Sørg for, at dine sociale medieprofiler linker til din hjemmeside.
  • Opret firmaprofiler på platforme som Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter.

9. Tilmeld dig brancheorganisationer

Er der brancheorganisationer i din branche? Mange brancheorganisationer tilbyder medlemsprofiler med links til deres medlemmer. Disse er umådeligt relevante links og ofte også meget stærke links!

  • Undersøg, hvilke organisationer der findes inden for din branche, og tilmeld dig.

10. Vær aktiv i fora og grupper

Deltagelse i online fora og grupper kan også skabe links. Enten ved at du selv linker til dit indhold gennem dine besvarelser af spørgsmål, men også fordi andre bliver opmærksomme på det indhold. Hvis de finder det brugbart nok, kan det være, at de vælger at linke til det, hvis de har muligheden.

Sørg for at udvælge eventuelle fora og grupper meget nøje, og gå kun efter det, der er meget relevant for dig og din virksomhed/website.

  • Svar på spørgsmål og del din viden med links til relevant indhold på din egen side.
  • Vær dog opmærksom på at bidrage værdifuldt, så det ikke opfattes som spam.

Linkbuilding kræver både tid og strategi, men det er en investering, der betaler sig på lang sigt. Start med de lavthængende frugter, såsom tilmelding til kataloger og lokale profiler. Byg herefter gradvist op med mere avancerede metoder, såsom broken linkbuilding og gæsteblogging.

Prøv at fokusere mere på kvalitet end kvantitet. Et enkelt link fra en relevant og autoritativ side kan være meget mere værd end 50 links fra ikke-relevante og lavkvalitetssider.