Et one page website eller en-sides websites, er blevet meget populære de sidste par år. Fra et brugermæssigt synspunkt, fungerer de ganske udmærket, så længe der ikke skal kommunikeres komplekst eller for differentieret indhold – men hvordan håndterer man egentlig sådan et website, i forhold til SEO?

Hvad er et one page website?

Det ligger naturligvis i navnet, men et one page website er et website, der kun består af en enkelt side, som huserer på forsiden af et website.

En sides websites er mere strømlinede og fremstår ofte også mere ”moderne”. Ved at dele din hjemmeside op i flere sektioner og ved at tilføje en menu, der tillader brugere at hoppe til konkrete sektioner, kan man altså skabe et website, bestående af kun en enkelt side.

De sider der egner sig godt til den slags opbygning, er typisk mindre websites, som i eventuelle kampagnesider eller websites, der bare ikke poster nyt indhold særligt ofte. Det kan dog også godt være, at formen er valgt af æstetiske årsager.

Vigtigt er det dog at have for øje, at en-sides website kun bør omhandle et enkelt emne og at det er svært at give megen information, på et one page website, da det ødelægger oplevelsen og fordelen ved at køre en sådan webside.

Har du derimod behov for at skrive lange artikler og uddybende guides til din målgruppe, er et one page website ikke noget for dig.

Fordele ved one page websites:

Enkelt sides hjemmesider yder typisk en bedre oplevelse for mobilbrugere, der finder denne sidetype nemmere at overskue og navigere på. Mobilversionen af enkelt sides hjemmeside, er som ofte altid mobiloptimeret per definition.

Det er også nemmere at samle linkværdi på den enkelte side, da alle links per defacto, vil pege på forsiden. Selvom der eksempelvis linkes eksternt til et internt ankerpunkt på websitet, tildeles værdien alligevel en og samme side – da alt der kommer efter et # stadig er en del af den primære URL.

Læs også:  Google understøtter nu Rich Snippets for webshops

Ulemper ved one page websites:

Der er flere ulemper, end der er fordele ved at køre med et one page website. Overordnet set er der nogle helt elementære udfordringer, som eksempelvis at der er begrænset plads, hvilket naturligvis også begrænser informationsmængden på websitet.

Det er meget normalt, at man løbende udvikler på et website og får behov for at tilføje mere information – dette kan være meget svært på et one page website, som bare ikke egner sig til megen tekst. Sådan noget som differentieret indhold, til forskellige målgrupper, vil også lide under one page websitekonceptet.

Der findes stadig masser af brugere, der printer hjemmesider ud, dette fungerer ikke særligt godt på et one page website, da det ofte er opbygget i visuelle sektioner, med kun lidt tekst, i hver sektion. Bruger du et one page website, kan det derfor være en god idé at installere eller gøre klar til en nem print funktion (Husk at blokere denne, så Google ikke indekserer din print-version).

Svært at linke til for almindelige brugere
Herudover kan det være svært at linke til indholdet på websitet, for brugere der besøger det. Det kan godt være, at du og Jeg, har nemt ved at kopiere ankerpunkter og linke til dem eksternt, men det kan man desværre ikke forvente, at almindelige brugere gør. Derfor vil stort set alle indgående links pege på forsiden og ikke på de deciderede sektioner af websitet, der er optimeret mod forskellige former for information.

Det giver også udfordringer i forhold til ankertekster og om hvorvidt de passer det der linkes til eller om der linkes forkert, med ankertekster der tilhører andre sektioner af one page websitet.

Fundamentale elementer ift. SEO er mangelfulde
Helt fundamentalt mangler vi nogle konkrete elementer at skrue på, som er meget vigtige i forhold til on-site optimering.

Eksempelvis er der kun en enkelt sidetitel at sætte for websitet. Denne skal så være dækkende for alle aspekter af denne side. Ikke overraskende er det svært at klemme 14 forskellige søgefraser ind i en enkelt sidetitel.

Læs også:  4 Hurtige, stærke og nemme links

Og lige præcis sidetitlen, er et af de vigtigste elementer, vi har for at optimere en intern side.

Optimeringstaktikker som siloopbygning af hovedemner og opdeling af alle tænkelige underemner, for at øge muligheden for indgangsvinkler, på selvstændige sider, er ikke en mulighed. Denne taktik er umådeligt effektiv, når der skal rammes mange søgeord og søgefraser.

Hvordan laver man så SEO på et one page website?

Det gør du i virkeligheden på næsten samme facon som du arbejder med SEO på et almindeligt website. Du har dog nogle helt konkrete elementer, der mangler og der er nogle specielle forhold, du skal gøre dig.

  1. Sørg for at sætte en bred sidetitel, der dækker hele hjemmesiden og alt det indeholder. Dette er årsagen til, at du kun bør behandle et overordnet emne på dit website. Du har kun en enkelt sidetitel til rådighed, som skal bruges til alle sektioner af websitet.
  2. Sørg også for at sætte en bred meta-beskrivelse. Google vil sandsynligvis vise snippets fra dine relevante sektioner, når en bruger søger på noget, hvor der er et match. Derfor vil din fulde meta-beskrivelse i få tilfælde blive vist, kontra på en almindelig webside. Når din egen snippet vises, skal den dog være dækkende for hele websitets indhold – det er den Google vil fremvise, når dit hovedemne Googles.
  3. Brug overskrifter som dokument-delere. Her kan du overveje at bryde reglen omkring headers, da du opbygger flere sider på et website. Du bør derfor bruge adskillige H1 tags i dit fulde dokument, der klart og tydeligt indikerer, at nu kommer næste portion indhold. Medmindre der er tale om et langt dokument, hvor samme emne gennemarbejdes fra toppen og ned, så vil du kunne følge almindelig header-skik. Vil du have mest muligt ud af dine sektioner i SERPs, kan det dog stadig være en idé at tagge alle sektioner op med et h1-tag.
  4. Sørg for at tagge alle overskrifter op, sådan at de kan bruges som ankerpunkter til dine hop til links. Disse bruges både af brugerne, der kan tilgå dem igennem menuen, men de bruges også som ”deep links” direkte i søgeresultaterne, hvor de fremvises som ”hop til” og herefter, den overskrift der er sat. En bruger kan nu klikke på denne og gå til den specifikke sektion på websitet. Du tagger en overskrift ved at skrive <a name=”det-du-vil-kalde-dit-ankerpunkt”></a> Overskriften kan placeres imellem det afsluttede /a
  5. Link til dine sektioner fra din menu og andre relevante steder på websiden. Du linker til en sektion ved at linke til #det-du-vil-kalde-dit-ankerpunkt. Arbejdet med både interne og eksterne links foregår altså ved at linke til ankerpunkterne og/eller forsiden.
  6. Vil du linkbuilde til dit one page website, falder alle links til forsiden, men du kan med fordel linke direkte til dine ankerpunkter og dermed forøge relevans af den tekstgruppering der linkes til. Herudover nedarver websitet som helhed selvfølgelig også autoritet fra linket. Dine sektioner skal altså betragtes som selvstændige sider på dit website, selvom de findes på én og samme URL.
  7. Placér de forskellige sektioner i selvstændige <div>’s hvis du ikke ønsker at bruge ankerpunkter. Det kan dog stadig være en god idé at arbejde med <div>’s selvom du bruger ankerpunkter, da det gør det nemmere at scanne dit CSS.
Læs også:  Google’s Payday-algoritme

Skal du bruge et one-page website?

Som du forhåbentligt allerede har fået en idé om, ved at læse denne artikel fra a til b, er der klart flere ulemper end fordele ved one page-websites.

Det er absolut muligt at gøre sig brug af et one page website, men der er mange mangler og kompromisser man må gå på. Der hvor jeg ser one-page websites som en brugbar løsning, er til kampagnesider, som udelukkende bruges til at støtte op omkring andre websites eller projekter.

Du kan sagtens opnå synlighed med et one-page website, men du vil altid have nemmere ved at opnå det med et almindeligt website og du vil også have bedre muligheder, for at opnå endnu mere synlighed på et almindeligt website end på et one page.