I starten af august måned kørte der en større opdatering i Googles indeks, som roterede kraftigt rundt på søgeresultaterne, inden for en lang række forskellige brancher, fælles for alle de negativt påvirkede sider er, at de klassificeres som YMYL-sider, som Google stiller ekstra store krav til.

Hvad er et YMYL-website?

Sider der potentielt set kan påvirke fremtidig lykke, helbred, finansiel stabilitet eller brugeres sikkerhed, sådan definerer Google selv YMYL-sider, i deres Search Quality Rating Guidelines.

Her er et par konkrete eksempler på sider der kan karakteriseres som YMYL

  • Websider eller sider med finansielle transaktioner: Overføre penge eller på anden vis købe noget. Det vil sige, alle sider, der på den ene eller anden måde, har med betalinger at gøre.
  • Sider med finansiel information: Rådgivning eller information omkring investeringer, skat, pension, forsikring mv.
  • Sider med juridisk rådgivning: Rådgivning omkring skilsmisse, testamenter, statsborgerskab mv.
  • Sider med medicinsk eller sundhedsmæssig rådgivning: Rådgivning omkring sygdomme, lidelser, medicinering, mentale helbredsproblemer mv.

Ovenstående eksempler, er taget direkte fra håndbogen (dog oversat til dansk). Begrebet dukkede første gang op i håndbogen tilbage i 2013, under kapitlet omkring sidekvalitet.

Hvad er Search Quality Rating Guidelines nu lige?

Search Quality Rating Guidelines er den guidebog, som Googles Quality Raters bruger som håndbog til at vurdere kvaliteten af en hjemmeside.

Håndbogen ligger frit tilgængeligt på Internettet, mens den første version der kom frem, var en lækket version. Sidenhen har Google løbende sendt en opdateret version ud, i takt med at den blev opdateret. Du kan downloade den seneste frigivet version, ved at klikke her.

Manualen indeholder en lang række spændende punkter og det kan kun anbefales, at man prøver at læse hele manualen fra a til z – den er nemlig spækket med guldkorn og man får en dyb indsigt i, hvordan Google prioriterer websiders kvalitet.

De fire elementer der vægter ekstra hårdt

Meget forenklet kan man dele elementerne op i fire områder, som der tages ekstra meget forbehold for, når det er et YMYL-website, der skal kvalitetsvurderes.

Indhold
I manualen omtaler Google meget ofte hovedindhold (main content) og fokuserer meget på, at sider bør have et overordnet emne og primært have indhold om dette emne. Herudover, kan der være supplerende eller støttende information i andet indhold, men det skal være nemt og hurtigt for enhver bruger, at navigere til forsiden af websitet og med det samme kunne identificere, hvad hovedemnet for websitet er, samt formålet med websitet!

Kontaktinformationer
Herudover skal der være tydelige kontaktinformationer og det varierer alt efter hvilken type side der er tale om, hvor megen information der er behov for. Er der tale om et website, der har med betalinger at gøre, er det ekstra vigtigt, at de er meget tydelige og tilgængelige. Google taler også godt for, at der på et sådan website, bør være flere forskellige måder at kontakte virksomheden bag på, eksempelvis både mail, chat og telefon.

Vedligeholdelse
Amatør webdesign er mindre acceptabelt for YMYL-sider, det skriver Google direkte i håndbogen. Design og brugeroplevelse, har altså med andre ord, rigtigt meget at sige, hvis websitet er klassificeret som et YMYL-website.

Det skal være nemt for brugere at navigere websitet og det må ikke indeholde tekniske fejl og problematikker. Der skal samtidig gøres brug af god intern struktur og gøres god brug af interne links i indhold, når der kan leveres supplerende information.

Herudover skal websitet opdateres ofte, hvis der eksempelvis skrives om sygdomme, diagnoser eller der gives juridiske råd, er det helt essentielt, at disse artikler løbende opdateres, hvis der er kommet ny information på området.

Omdømme
Websitet omdømme samt de forfattere der er tilknyttet websitet, har rigtigt meget at sige, i forhold til en vurdering. Skrives der eksempelvis om gode råd til folk med diabetes, er det ikke godt nok, at en tekstforfatter der skriver om alt mellem himmel og jord, har forfattet teksten. Der bør være tale om forfattere, der har erfaring og anerkendelse inden for emnet, hvis dette ikke er tilfældet, skal siden markeres som værende af lav kvalitet.

Årsagen til dette, er at det kan være direkte farligt og skadeligt, at følge generelle husmandsråd, i forhold til behandling af en sygdom. Det bør være en person med den rigtige uddannelse og faglige ekspertise, der skriver sådanne artikler.

I mange andre relationer anerkender Google det, der kaldes for hverdagsekspertise. Hverdagsekspertise kan eksempelvis være en person, der elsker at lave mad og som driver et opskriftwebsite, der er populært og godt vedligeholdt. Vedkommende der driver websitet, er ikke uddannet kok, men har en meget høj hverdagsekspertise. Du behøves med andre ord, ikke have en ekspert til at skrive alt på et website, heller ikke selvom der er tale om et YMYL-website, men i nogle tilfælde bør du!

Udover at se nærmere på forfatternes omdømme, skal Quality Raters også tage stilling til websitets omdømme. De bliver direkte bedt om at ”Google det” og finde frem til, om det bliver omtalt og er anerkendt af andre medier inden for samme branche. Bliver et website ikke dette, skal Quality Rateren igen markere websitet som ikke værende af høj kvalitet.

Hvordan forbedrer man sit YMYL-website?

Er dit website blevet ramt af opdateringen i August måned, skal du kigge nærmere på EAT-modellen som også omtales i guiden.

EAT står for ekspertise, autoritet og troværdighed. Du kan læse meget mere om EAT og hvordan du forbedrer dit EAT i en artikel der udgives her på bloggen, i løbet af et par dage.