Long-tail søgeord er meget specifikke søgeforespørgsler, som normalt har relativt lav søgevolumen, netop fordi de i sagens natur, er så specifikke, at de ikke udføres særligt ofte. Selvom disse søgeord søges på mindre hyppigt, udgør de tilsammen en stor del af det samlede antal søgninger der laves i søgemaskiner hver dag.

De er mere specifikke end andre søgeord, hvilket betyder, at søgere, der bruger dem, sandsynligvis er tættere på at konvertere (foretage et køb, udfylde en formular, kontakte dig osv.). Og netop derfor, er long tail søgeord meget vigtige at adressere.

Udtrykket “long tail” refererer til “halen” i slutningen af efterspørgselskurven. Hvert individuelt long-tail søgeord har et relativt lavt søgevolumen (især sammenlignet med hovedsøgeord), men samlet set udgør de størstedelen af alle søgninger der laves i Google.

Eksempler på long-tail søgeord

  • Hjemmelavede kaffefiltre
  • Kan du varme iskaffe op
  • Marketingbureau for SaaS
  • Hvordan køber jeg en el-keddel online?
  • Enterprise marketing software

Disse søgeord er lange, beskrivende og specifikke hvilket er kendetegnende for long-tail søgeord.

Stor konkurrence og få konverteringer på store generiske søgeord
Populære hovedsøgeord er typisk meget konkurrenceprægede. Det betyder at det kan være svært og i nogle tilfælde umuligt, at opnå gode placeringer på de for ens branche, definerende generiske hovedsøgeord. Det betyder også at det kan tage årevis, at komme til at rangere på disse, og de konverterer ikke lige så godt, som long tail søgeordenene, til gengæld, er der rigtigt mange søgninger!

En god taktik, er derfor, at arbejde på både almindelige generiske søgeord og long tail søgeord, på en og samme tid. Du vil hurtigere opnå gode placeringer på long tail søgninger, hvilket kan give grobund for at folk linker til dig og dermed øger dit websites synlighed og mulighed, for at rangere på de større og mere generiske søgeord for din branche.

Mere målrettet trafik
Fordi long-tail søgeord har tendens til at være meget specifikke, er den gennemsnitlige person, der søger på det på Google, sandsynligvis tæt på at foretage et køb eller på anden måde foretage en handling, som kan være interessant for os.

Hvis du også arbejder med Google Ads, vil du også opleve, at det er markant billigere at byde på long tail søgninger end på de store generiske. Ved primært at målrette mod disse, kan du køre med et markant lavere budget, men du kan også blot udvide din synlighed, ved at annoncere på begge dele og selvfølgelig også angribe søgeordene, organisk.

Nemmere at målrette
Fordi long-tail søgeord er meget specifikke, er de ofte nemmere at målrette med sider på dit site. Eksempelvis er denne artikel målrettet ”long tail søgeord” og den har været nem at optimere imod denne term, for selve artiklen, handler ikke om andet og selve artiklens titel, er den konkrete long tail søgning, jeg gerne vil ramme. Omvendt har jeg flere artikler der handler om andre former for søgeord, der er målrettet andre søgeordsrelevante termer.

Hvordan finder jeg frem til long-tail søgeord?
Der findes forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig med at identificere disse specifikke og ofte mindre konkurrenceprægede søgeord. Nogle af de mest populære værktøjer inkluderer Google Keyword Planner, Semrush og Ahrefs. Værktøjerne giver alle indblik i søgevolumen, konkurrence og relaterede søgeord, som kan guide dig til at opdage nye long-tail søgeord, der er relevante for dit website.