De organiske resultater skrumper og skrumper – organisk synlighed kræver bedre og bedre placeringer. For et par år siden var top-7 det nye top-10 i de organiske resultater, men vi ser efterhånden, at det kun er de øverste 5 resultater, der henter organisk trafik ind.
Dette sker i takt med, at Google Ads, lokale resultater og andre af Googles ejendomme er begyndt at tage mere og mere plads. Noget, der i dén grad har sat gang i udviklingen, er også introduktionen af hurtige svar direkte i søgeresultaterne, hvilket fører til utroligt mange no-click søgninger.
Indholdsfortegnelse
Har vi brug for flere resultatsider?
Der var dengang, hvor Googles brugere forvildede sig om på side to eller tre, hvis de ikke fandt hvad de søgte på første side af søgeresultatet. Den tid er efterhånden en saga blot. I dag er der langt større chance for, at brugeren omdefinerer sin forespørgsel, hvis denne ikke finder noget brugbart i toppen af Googles søgeresultat.
Google er med andre ord så gode til at forstå hensigten bag en søgning, at de næsten altid leverer de rigtige resultater. Derfor er det nærliggende at tro, at man har søgt forkert, frem for at Google leverer forkerte resultater. Eftersom Google er blevet meget bedre til at levere de rigtige resultater, særligt efter indførslen af kunstig intelligens, er behovet for flere sider med resultater ikke særligt stort. I langt de fleste tilfælde vil det kun være i forbindelse med dataindsamling eller research, at en bruger søger efter mere viden, end den man kan finde på den første side af en Google søgning.
For ti år siden var der masser af trafik at hente i 11-12 placeringer i Google, men det er der ikke i dag. Det bliver først for alvor sjovt, når vi lander på forsiden, dog med forbehold for de nederste resultater (6-10 placeringer).
6-10 placeringer er den nye side to af Google
For bare få år siden var der masser af trafik at hente ved en forsideplacering. En forsideplacering på et vigtigt søgeord var en sejr og noget, der ville give trafik og opmærksomhed. Men i dag er det endnu vigtigere at ligge på placeringerne 1-5 og ikke blot på forsiden for at få mange besøg.
Above the fold på en smartphone inkluderer ikke mange organiske resultater
En anden årsag til, at klikraten er faldet voldsomt i de organiske resultater på nedre placeringer, er at langt de fleste søgninger, der foretages i Google, foretages på en mobil enhed – og på en mobil enhed er der ikke plads til samme antal resultater. På nogle søgninger vil det slet ikke være muligt at finde de organiske resultater above the fold. Her vil der udelukkende være annoncer og andre uddrag fra Googles søgemaskine.
Særligt shopping annoncer træder meget prominent frem på smartphones og fylder ofte rigtigt meget af above the fold. Disse forekommer naturligvis sjældent på informationssøgninger, men er stort set altid til stede på transaktionsøgninger. (Læs mere om de forskellige søgetyper her)
Det er min umiddelbare forståelse og forventning, at det bliver tæt på umuligt at opnå gode placeringer på kommercielle søgninger organisk. Her vil Google hellere vise anmeldelser og brugscase scenarier, hvorimod direkte købsmuligheder listes som annoncer. Her er vi dog en del år ude i fremtiden og om det bliver en realitet, vil kun tiden vise.
Hvis dette bliver tilfældet, bliver content marketing endnu vigtigere, da 80% af alle søgninger i Google er informationssøgninger. Disse søgninger er på ingen måder i lige så høj grad præget af annoncer, da intentionen som udgangspunkt ikke er at købe.
Alt for få klikker på Googles annoncer, hvis du spørger Google
Googles største og eneste indtjeningskilde på deres største medie, deres søgemaskine, er ikke overraskende annoncekroner, som de tjener på deres annoncesystem Google Ads (tidligere Adwords).
Mange går i den tro, at annoncer tager langt de fleste kliks, men dette er ikke tilfældet. Langt de fleste brugere foretrækker faktisk at klikke på de organiske resultater. Ifølge denne undersøgelse fra 2018 modtager organiske placeringer i snit stadig 71.33% af alle kliks, hvilket efterlader under 30% af klikkene til annoncer.
På stærkt kommercielle søgninger kan der selvfølgelig være store forskelle og også de resultater, hvor Google Ads tager flere kliks end organiske, men i gennemsnit er det stadig de organiske resultater, der løber med sejren.
Dette er et problem for Googles indtjening, og derfor arbejder de kontinuerligt på at gøre synligheden af annoncer mere markant i søgeresultaterne. For eksempel ved at annoncerne bliver placeret mere prominente steder; i toppen af søgninger, fremfor ude i højre side ved siden af de organiske resultater, der tidligere var praksis.
Den gradvise ændring er dog så insignifikant, at de fleste ikke lægger mærke til de mange ændringer, der foretages. Det sker stille og roligt over en lang årrække.
Google inventory fylder i snit 40% af søgeresultaterne den dag i dag. Dette bestående af rige uddrag, knowledge panel, lokale placeringer, nyhedsbokse, annoncer, hurtige svar, folk spurgte også om mv.
Flere sidevisninger og færre kliks
Hvis du tager et kig i din Search Console og kigger på visninger og klik, vil du med stor sandsynlighed se, at dine klikrater er faldende og har været det i en længere periode. Særligt de sidste to år er det gået hurtigt ned af bakke, i mange vertikaler. Det skyldes ikke mindst en stor stigning i det der kaldes zero click søgninger, altså søgninger, hvor brugeren ender med, ikke at klikke sig ind på noget søgeresultat.
Det er slet ikke usandsynligt, at dit antal af visninger af organiske resultater samtidig er steget. Grundet den faldende klikrate har du måske ikke oplevet nogen vækst, selvom dine søgeord er gået frem i de organiske resulstater.
Hvordan skal man så angribe SEO fremadrettet?
Det bliver kun vigtigere og vigtigere at få afdækket alle tænkelige søgeord og udarbejde en strategi for at få dem implementeret som indhold på websitet. I stedet for at fokusere på de store generiske søgeord, der som ofte heller ikke konverterer særligt godt, bør du fokusere på volumen. Særligt longtail søgninger med lav konkurrence er blevet endnu mere interessante, fordi det her er nemmere at opnå en top-5-placering, end det er på mere prominente søgeord.
Du skal naturligvis ikke kun fokusere på de nemme og enkle søgeord, men på det hele. Sørg for at sprede din indsats ud, så du har mange flere resultater, der potentielt set kan give dig besøgende. Du skal altså med andre ord udvide antallet af søgninger, som dit website findes på og fokusere på at få oparbejdet top-5-placeringer på disse.
Jeg synes efterhånden at det er ½ af resultater er annoncerede links. Det er især irriterende hvis man arbejder på en lille bærbar-skærm. Jeg er også en af dem som helst ikke klikker på annonce, hvis jeg kan se at det er en annonce link og organiske resultater ser fornuftige ud.
Hej Henrik,
Tak fordi du deler dine erfaring og guldkorn til os ( læser ) har lært utrolig meget af dig og er trofast læser.
Jeg driver selv https://www.hundeskove.dk/ hvor jeg kæmper bræt med få optimere mit main søgeord “ Hundeskov “
Hvordan ser du fremtiden på organiske søgeord?
Hej Andreas,
Tak fordi du følger med :-)
Lige i din branche, ville jeg ikke forvente de store ændringer, men jeg ser og forventer at direkte søgninger på konkrete produkter kommer til at være ads only, kombineret med nogle få organiske resultater, der fortæller noget om brugen af produktet, en anmeldelse af produktet eller andet købsorienteret information, der ikke er møntet på direkte salg.
Jeg kommer med et selvstændigt indlæg om det snart, så jeg vil lade dig hænge lidt, ift. videre uddybelse :-) Burde komme ud i næste uge.
Hej Stanislaw,
Ja, særligt på PC laptops, der ikke kører specielt høj opløsning, er det ikke til at se andet og det er jo det samme på smartphones, på de fleste søgninger.
Jeg arbejder selv på Mac og der har jeg stadig fornøjelsen af at kunne se lidt af de organiske :-)