Optimalt strukturerede interne links er kritiske for dit websites præstation i de organiske søgeresultater. Jo større dit website er, desto mere markant vil effekten af velorganiserede interne links være. Dog kan det være en udfordring at håndtere denne komplekse opgave, især for større websites, hvor potentialet paradoksalt nok er størst. Her kommer værktøjer som Link Whisper ind som en afgørende ressource. Værktøjet fungerer både i Shopify og WordPress og Jeg har i et par år efterhånden, benyttet mig af WordPress-plguinnet.

Ifølge salgssiden for Link Whisper udnytter de kunstig intelligens til at finde interne linkmuligheder, men der er nok nærmere tale om en NLP-algoritme og ikke en ægte kunstig intelligens. Det er dog heller ikke nødvendigt for at levere et rigtigt godt produkt, der i den grad kan gøre din hverdag nemmere, særligt hvis du, ligesom mig, publicerer en del indhold.

Det er jo ikke fordi det at indsætte et internt link er svært; det er heller ikke svært at finde relevante sider at linke fra. Dem kan du finde i Google ved at lave en site: søgning, hvor du indsnævrer til kun at vise resultater fra dit eget domæne. Google vil nu vise dig en prioriteret liste ud fra relevans og autoritet. Den øverste side skulle gerne være din primære side for det pågældende søgeord. Alle andre sider der vises er potentielle linksider til din primære side – her kan du linke fra med søgeordet for siden som ankertekst.

Men hvis du producerer meget indhold, som jeg gør, er det en besværlig proces, særligt fordi den er kontinuerlig. Hver gang du skriver nyt indhold, skal du i princippet have skabt interne links til denne side for at øge dens chance for at rangere godt i søgeresultaterne. Driver du en blog, så vises dine indlæg i dine kategorier, og Google kan herigennem finde frem til dem. Men hvis det er vigtige sider, du gerne vil have til at rangere højt, skal de forfordeles frem for mindre vigtige sider med interne links.

Denne funktion har dog også sine begrænsninger, for en enkelt artikel rangerer sjældent kun på et enkelt søgeord. Ofte rangerer en side på mange forskellige søgeord, og hvis vi skal have siden til at rangere bedre på dem alle, eller bare nogle bestemte vi udvælger, skal vi huske at variere vores ankertekst, men også afsenderside. Her kan Link Whisper igen assistere og gør det hele meget nemmere.

Kan man ikke bare benytte Yoast Premium i stedet?

Yoast er det mest populære SEO-plugin til WordPress og har også en funktion til interne links. Så kan man ikke bare bruge det i stedet? Jo, det kan man godt, hvis man alligevel bruger Yoast Premium, men Yoast er dyrere. Det indeholder selvfølgelig også flere features, men er også dårligere til at generere forslag til interne links. Der kommer ej heller forslag til ankertekster, og det assisterer dig kun, når du er inde i en konkret artikel. Du skal altså, med andre ord, manuelt gennemgå alle dine artikler for at gennemse de forskellige forslag til interne links, modsat Link Whisper, hvor du har et kontrolpanel det hele kan styres fra.

Der er altså tale om en helt anden slags løsning, og så koster Yoast Premium ca. 750 kr., hvor Link Whisper koster 530 kr. Hvis du allerede gør brug af Yoast SEO Premium og har sat dine søgeord på dine forskellige hub-sider, kan du trække dine hjørnestens søgeord (som de kalder det i Yoast) ud af Yoast og direkte ind i Link Whisper. Du mister altså intet ved at skifte eller kombinere.

Før vi går videre med værktøjet, bør vi lige kigge nærmere på prissætningen af værktøjet. Der er nemlig tale om et premium-plugin her. For én hjemmeside koster det 77 dollars om året, for tre hjemmesider 107 dollars og for ti hjemmesider 157 dollars. Det er en rimelig pris, særligt hvis du driver mange sider. Et enkelt website er, som altid med denne slags prispakker, den dyreste løsning. Selv bruger jeg pluginnet på 5 forskellige WordPress-installationer og har dermed 5 pladser ledige til fremtidige projekter.

Du kan se hele oversigten over pakker og priser på Link Whisper, hvis du klikker her

Sådan kommer du i gang

Besøg Link Whisper og vælg din pakke. Efter du har købt din licens, er installationsprocessen ligetil. Installer pluginnet og indtast licensnøglen; herefter er du parat til at gå i gang.

Dashboardet i Link Whisper er brugervenligt og let at finde rundt i. Du kan nemt finde “Links-rapport”, hvorfra du har adgang til en række forskellige funktioner, der dækker både udgående og indgående interne links. Der findes også sektioner som “Domænerapport” og “Fejlrapport”, som giver yderligere indsigt i din linkstruktur.

Dashboardet

I højre side af dashboardet ser du en oversigt over sider, som du kan tilføje links til; de er sorteret efter antal og styrke. Når du klikker på den lille pil, får du en liste over alternative URL’er, der kan linke, i tilfælde af at du ikke er tilfreds med det foreslåede link og hellere vil vælge et andet. Så snart du har udvalgt de links, du ønsker, klikker du på “Opdater,” og siden genindlæses nu med de nye interne links.

Oversigten er klar og overskuelig. Det er nemt at få et overblik over, hvor godt du udnytter dit sites ‘link juice’. Her får du et visuelt overblik over de forskellige sider: hvilke der er stærkest og hvilke der er svagest.

Under “Links Stats” finder du en rapport til 4xx fejl, hvor du kan finde og rette fejllinks på dit website, også direkte fra dashboardet, samt en rapport til broken links. Du får også en komplet oversigt over det totale antal links på dit website.

Udover dashboardet, der giver et hurtigt indblik i dit websites metrics, finder du også tre andre faner: Links Report, Domains Report, og Error Report.

Links Report

Under Links Report får du et hurtigt overblik over interne og eksterne links på dit website. Ja, faktisk er det delt op i indgående interne links og udgående interne links, samt udgående eksterne links. Sidstnævnte har selvfølgelig intet med dine interne links at gøre, men det er stadig en rigtig god og brugbar feature. Det sker oftere end sjældent, at en ressource man tidligere har linket til, enten forsvinder eller ændrer adresse.

Der er også en nyttig sektion, der viser, hvilke indlæg der er ‘orphans’ og derfor en spildt trafikmulighed. Finder du frem til disse orphan-sider, er det bare om at oprette nogle links til dem, så de kan få tildelt linkværdi og få deres berettigelse i de organiske resultater. Medmindre der selvfølgelig er tale om et bevidst valg; kampagnesider og andet, der ikke har noget at gøre i Google, bør i sagens natur altid være orphan-pages.

Error Report

Den sidste menuindstilling på dashboardet, ‘Error Report’, som ganske forventeligt giver dig en detaljeret oversigt over eventuelle brudte interne eller eksterne links på dit website. Dette er en særdeles nyttig funktion, da hjemmesider går offline, affilierede programmer lukker, og dine affiliate-links dør ud. Adresser skifter på de sider, du linker til, mv. Her vises både interne såvel som eksterne fejllinks og deres statuskoder. Du får altså en komplet oversigt over fejllinks på dit website, både interne såvel som eksterne.

Automatic Linking: En nyttig funktion er brugen af helt automatiske interne links, ud fra specifikke søgeord/søgefraser. Her vælger du simpelthen URL’en og den ønskede ankertekst, og derefter genererer Link Whisper linksene for dig. Dog skal det bemærkes, at alle de genererede links vil have den samme ankertekst, hvilket kan være en ulempe.

Hvis der er specifikke sider eller indlæg, du ikke ønsker at bygge links til, kan du blot bede Link Whisper om at ignorere disse. Dette kan gøres direkte fra ‘Suggested links’-dialogen eller sættes i plugin’ets indstillinger.

URL Changer
Dette er en rigtig smart og brugbar funktion. Har du opdateret strukturen på dit website eller måske bare på en enkelt side? Så skal du derfor have opdateret dine interne links. I stedet for blot at få oprettet automatiske 301-omdirigeringer, som Yoast per automatik gør, kan du i Link Whisper blot gå ind i “URL Changer” og opdatere URL’en. Herefter vil pluginnet opdatere alle de links, der er sat med den gamle URL-adresse, og alle dine interne links vil pege på den nye og korrekte side.

Et skærmbillede af ubuntu ubuntu ubuntu ubuntu ubuntu.

Bruger udelukkende HTML-links (Heldigvis)
Tidligere interne linkbygningsplugins har ofte brugt en masse Ajax eller JavaScript til at skabe links, hvilket kan skabe massive udfordringer for dit website. Dette er selvfølgelig ikke formålet med at installere og benytte et SEO-plugin. Link Whisper genererer dog rene HTML-links, hvilket er den helt optimale løsning.

Kompatibelt med forskellige Page-Builders
Pluginnet er samtidig kompatibelt med de fleste page builders. Jeg har selv benyttet det med Elementor og Divi, som er nogle af de mest udbredte systemer. Andre plugins til interne links, jeg tidligere har prøvet, har ikke altid kunnet finde ud af at indsætte links i sider bygget med en sidebygger. Dette er ikke tilfældet med Link Whisper.

Pluginnet påvirker heller ikke websitets hastighed, noget jeg desværre også har set i tidligere plugins, der indsatte automatiske links. Årsagen skal nok findes i, at det ikke er en dynamisk proces, der forekommer på frontenden; det er en ren backend-feature.

Konklusion
I det store hele ser jeg Link Whisper som en rigtig fin løsning for dem, der ønsker at tage deres interne linkstruktur til det næste niveau. Det er selvfølgelig en forudsætning, at du benytter dig af WordPress eller Shopify for at kunne bruge dette plugin.

Det sparer tid og giver dig en bedre forståelse af, hvordan dit website hænger sammen, rent linkmæssigt. De mange ‘ease-of-use’-funktioner giver en fantastisk mulighed for at reagere og tilpasse dit website, som du ønsker det. Link Whisper er, i min optik, helt klart det bedste værktøj til dig, der gerne vil arbejde med interne links på din WordPress-installation.

Du kan læse mere om Link Whisper og køb en licens her på deres officielle side.