Googles “Helpful Content Update” var – og er – en større ændring til Googles algoritmer, der har til formål at fremhæve og belønne indhold, der reelt set er hjælpsomt for brugere. Opdateringen er stor og omfattende, fordi meget indhold på internettet i realiteten ikke er udarbejdet for at hjælpe, men blot for at rangere i søgeresultaterne, ofte med det formål at kapitalisere på trafikken.

Bedre Rankings til dem, der gør det godt

Google har i mange år forsøgt at nedjustere rankings på websites med kvalitet af lavt indhold. Det har ikke været nok til at få de bedste resultater frem. Formålet med “Helpful Content Update” er derfor at positionere rigtigt godt indhold, der har brugeren i fokus, endnu højere end hvad Googles signaler ellers havde vurderet det til. “Helpful Content System” belønner altså sider, hvor sider af lav kvalitet kan blive straffet eller nedjusteret af Googles andre rankingfaktorer.

Større ændringer i søgeresultaterne og store fald i synlighed

Dermed er større ændringer i søgeresultaterne, og store fald i synlighed primært forekommet, fordi indhold, der ikke har været rangeret prominent nok, nu er blevet positioneret bedre. Dette efterlader selvfølgelig tabere i regnestykket – de websites, der før rankede højt, uden egentligt at løse brugernes forespørgsel.

Hvad er “Helpful Content System”?

“Helpful Content Update” er et system, der automatisk identificerer og vurderer indholdet på et website for at afgøre, hvor hjælpsomt det er for brugere. Dette sat i relation til den søgeforespørgsel, de har defineret i Google. Systemet anvender en maskinlæringsmodel og fungerer globalt på tværs af alle sprog og i kombination med Googles mange andre signaler for rankings.

Hvordan påvirker opdateringen websites?

Hvis et websted har en relativ høj andel af indhold, der betragtes som værende ikke-hjælpsomt, er det mindre sandsynligt, at websitets indhold vil præstere godt i søgeresultaterne. Dette gælder også for det indhold på websitet, der ellers kunne anses for at være brugbart, hvis der findes bedre indhold andre steder på nettet.

Derfor kan det at fjerne ikke-hjælpsomt indhold fra dit website forbedre rankings af det resterende indhold for dit website. Denne praksis så vi også under Googles gamle kvalitetsopdatering, Google Panda – hvor hele websitets synlighed også kunne blive påvirket af få sektioner, med lavere kvalitets indhold.

Datoer for kørsler af Helpful Content Update

  • September 2023: Denne opdatering varede i 13 dage.
  • August 2022: Denne opdatering varede i 15 dage.
  • December 2022: Denne opdatering var den længste af sin slags og varede i hele 38 dage.

Hvilke websites bliver ramt af “Helpful Content Update”?

Vi har nu set et par kørsler af “Helpful Content Update”. Websites, der udarbejder indhold, der er overfladisk eller ikke tilfører unik værdi til et givent emne, er blandt de mest påvirkede. Dette indebærer også websites, der blot videregiver information fundet på andre websites, altså hvor andet indhold omskrives eller gengives, uden nogen originalitet tilføjet.

Tydelig mange på reel erfaring

Websites, hvor det er tydeligt, at dem, der har udarbejdet indholdet, mangler reel erfaring eller ikke har et dybdegående kendskab til emnet, bliver også negativt påvirket. E-E-A-T er altså blevet endnu vigtigere end nogensinde før.

Hvad er blevet favoriseret under opdateringen?

De websites, der tilbyder indhold, der indeholder original analyse, unikke perspektiver eller detaljerede oplysninger om et emne, bliver nu fremhævet. Dette er særligt vigtigt i nicher, hvor dyb viden og ekspertise er afgørende.

Brugerskabt indhold i stærk favorisering

Websites, som Reddit og Quora, der fremmer ægte brugerdiskussioner og deling af personlige erfaringer, har set en meget stor stigning i deres placeringer. Tidligere var det faktisk meget svært at finde frem til et Reddit opslag, når man lavede en almindelig Google-søgning, men i dag oplever man dem meget ofte i prominente positioner. Dette illustrerer meget godt Googles vægt på indhold, der skaber reel brugerinteraktion og engagement.

Hvad betyder det så for dig, som indholdsskaber?

Det betyder, at du skal lægge større vægt på at producere indhold, der er oprigtigt nyttigt for dine brugere. Dette indebærer at lave originalt indhold, der tilføjer værdi, og som ikke bare er skabt for at manipulere med søgemaskinerne. Indholdet skal tilfredsstille brugerens søgeintention og tilbyde en dybdegående og tilfredsstillende oplevelse for dem.

Hvad kan man gøre, hvis ens rankings er overtaget af bedre resultater efter opdateringen?

Det er afgørende at gennemgå dit website for at identificere og rette eller fjerne indhold, der kan betragtes som ikke-hjælpsomt. Du bør kigge nærmere på de resultater, der har overtaget dine placeringer, og prøve at finde ud af, hvad det er, de gør bedre for at imødekomme brugerne. Er dit indhold nedjusteret, er det dog sandsynligvis af så lav kvalitet, at du godt selv kan regne ud, hvorfor det ikke længere rangerer. Stil dig selv spørgsmålet: Ville jeg som bruger være tilfreds med dette resultat ud fra min søgeforespørgsel?

Helpful content vurderer også dit website ud fra indhold på subdomæner

Hvis du hoster tredjepartsindhold på subdomæner, skal du være opmærksom på, at kvaliteten af dette indhold også kan påvirke dit websteds samlede vurdering. Dette er et nyt tiltag og blev inkluderet i opdateringen under sidste refresh.

Konklusion: Skab værdifuldt indhold

Samlet set understreger “Helpful Content Update” vigtigheden af at skabe værdifuldt, engagerende og brugercentreret indhold, der opfylder brugernes forventninger og behov. En devise, der bliver ved med at være aktuel, når det kommer til Google og gode rankings i deres organiske søgeresultater.

Du kan læse mere om Googles Helpful Content System her:
https://developers.google.com/search/docs/appearance/helpful-content-system