I søgemaskineoptimeringens verden er evnen til at opbygge stærke og troværdige links afgørende. Tier Linkbuilding er en metode, der kan maksimere effekten af dine linkbuildingbestræbelser og styrke hele fundamentet for dit websites synlighed i søgeresultaterne. I denne korte artikel, får du en introduktion til begrebet tier linkbuilding.
Hvad er Tier Linkbuilding:
Tier Linkbuilding handler om at styrke de eksisterende links til dit website ved at bygge yderligere links til de sider, der allerede linker til dig. Forestil dig en støttekæde: Når et link peger på dit website (Tier 1), opbygger du yderligere links, der peger på det første link (Tier 2), hvilket styrker det oprindelige links autoritet og dermed også dit website.
Der kan også være andre årsager til at lave tier linkbuilding, eksempelvis kan det være at man har fået et link fra en underside, der slet ikke er indekseret, er dette tilfældet, vil et link fra en side der indekseres sikre at undersiden der linkes til også bliver indekseret og at linket til dit website derfor bliver opfanget af Google og inkluderet i deres linkanalyse der vurderer et websites autoritet.
Fordelene:
- Øge autoriteten af dine indgående links
- Forbedre synligheden og rankings i søgemaskiner
- Du kan bruge alle former for links, da du ikke linker til dit eget website
Hvordan arbejder man med tier linkbuilding?
Start med at analysere dine eksisterende links ved hjælp af et værktøj som Ahrefs, SEMRush, eller lignende linkanalyseværktøjer.
Når du bruger Ahrefs til at analysere dine links, præsenteres du for en liste over alle indgående links til dit website, som er registreret i Ahrefs’ database. Men husk, Ahrefs’ database er stærkt begrænset sammenlignet med Googles.
I Ahrefs præsenteres hvert link med to centrale værdier: DR og UR. Disse værdier afspejler Ahrefs’ bedømmelse af linkets popularitet.
DR, der står for “Domain Rating”, repræsenterer styrken af det samlede website. Denne score beregnes ud fra antal og kvalitet af links, der peger ind på domænet.
UR, forkortelse for “URL Rating”, angiver styrken af den specifikke side, som dit link er placeret på. En lavere UR-værdi indikerer, at dit link er mindre værdifuldt ud fra et linkpopularitetsstandpunkt. Når disse sider linkes til, vil UR’s værdi stige, hvilket forbedrer den værdi, som linket på den pågældende side videregiver til dit website.
Bliv ikke forundret, hvis nogle af dine links kommer fra stærke domæner med en lav UR. Dette kan skyldes, at webmasteren ikke effektivt kanaliserer værdien rundt på sit website, med interne links, eller at der findes en sektion på sitet, typisk dedikeret til artikler med indlejrede links (såsom advertorials) – de fleste medier, sørger for at disse placeres et særskilt sted på deres website og der vil som udgangspunkt, ikke blive linket meget der til. Dette kan både skyldes at de forstår linkpopularitet, men det kan også blot skyldes et ønske om, at opdele redaktionelt indhold med andre former for indhold. Uanset årsagen, giver det et mindre stærkt fundament, for dit link.
Så for lige at opsummere en gang, så kan vi bruge tier linkbuilding til at styrke eksisterende links, men vi kan også bruge dem til at få indekseret links, der findes på sider, der ikke er indekseret – vi kan dermed også bruge dem til at øge hastigheden, hvor igennem et link bliver opfanget af Google – simpelthen, ved at linke til vores nye linkkilde med det samme, fra en side, vi selv styrer, som Google ofte kommer forbi.