I 2022 udvidede Google understøttelsen af strukturerede data til produkter, hvilket muliggjorde forbedringer af produktoplevelserne i Google Søgning. Dernæst tilføjede de i 2023 understøttelse for strukturerede data om forsendelse og returneringer, og nu er de atter i gang med at udvide deres shoppingunivers og datagrundlag her for.

Google har nu introduceret endnu et initiativ for produkter i SERPs (søgemaskinens resultatsider) gennem understøttelse af strukturerede data for produktvarianter. Denne tilføjelse vil også bidrage til shoppinggrafen og forbedre Merchant Center-feeds, inklusive automatiske feeds ifølge Google.

Indtil nu har det kun været muligt at mærke individuelle produkter med schema markup, men med introduktionen af “Product Variant” er det nu muligt at integrere varianter under et primært produkt.

Denne funktion giver forhandlere mulighed for nemt at fremvise flere variationer af de produkter, de sælger, og præsentere køberne for mere relevante resultater i form af udvidede uddrag i SERPs.

Varianter alle steder

Mange produkter sælges i forskellige varianter. Tøj, sko, møbler og bagage tilbydes i forskellige størrelser, farver, materialer eller mønstre. Elektroniske produkter som bærbare computere eller smartphones kommer med forskellige hukommelsesstørrelser, skærmstørrelser og processortyper – et væld af varianter af samme produkttype.

Hvordan leverer man produktvarianter til Google?

Variantprodukter er mere komplekse end et simpelt produkt, og der tilføjes ekstra kompleksitet, når varianter skal grupperes sammen under ét “forældre” produkt. Dette gøres gennem Schema ProductGroup-typen og tre nye egenskaber til formålet:

  • hasVariant (for at integrere produktvarianter under deres forældre ProductGroup)
  • variesBy (for at opremse de egenskaber, der identificerer varianterne)
  • productGroupID (ID’et, også kendt som “forældre SKU”, for ProductGroup)

Tjek din implementering

Brug Googles Rich Result Test til at verificere dit mark-up. Desuden er der introduceret nye rapporteringsfunktioner for denne tagging, ikke kun i Search Console under produkter, men også inde i selve Merchant Center.