SXO er et relativt nyt begreb, men dækker over discipliner, der længe har været benyttet inden for SEO, men som i realiteten bevæger sig mere ind på brugeroplevelse (UX). SEO fokuserer traditionelt på at optimere hjemmesider for at rangere højere i søgeresultaterne, mens SXO handler om at sikre, at de besøgende får en god oplevelse, når de lander på siden, hvilket øger chancen for konverteringer.

SXO er altså en evolution af SEO, hvor målet ikke kun er at tiltrække trafik, men også at engagere og fastholde den, så der opnås yderligere resultater, som eksempelvis salg, tilmeldinger eller leads. SXO er essentielt set en evolution af SEO, hvor målet ikke kun er at tiltrække trafik, men også at engagere og fastholde den, så den fører til konkrete resultater som f.eks. salg, leads eller tilmeldinger. SXO er med andre ord, hvad de fleste, der arbejder seriøst med SEO, allerede arbejder med, for det har længe været kendt, at Google belønner de websites, der sørger for, at brugerne får en god oplevelse, når de lander på dem. Dette blev også bekræftet af det store Google-læk, vi så tilbage i maj i år.

Kombinationen af SEO og UX: Kernen i SXO

SXO integrerer de bedste praksisser fra SEO og UX for at sikre, at et website ikke blot er synligt i SERP’s, men også effektivt konverterer de besøgende til kunder. For eksempel kan det være, at du driver en webshop, og din SEO-strategi har sikret, at dine produktsider rangerer højt i søgeresultaterne. Men uden en UX-strategi, der fremhæver det mest relevante for dine brugere, risikerer du at miste potentielle kunder. Dette kan også skyldes, at siden er langsom til at loade, ikke er mobilvenlig, eller måske har et for kompliceret checkout.

Hvorfor er SXO vigtigt?

I dag er det ikke længere nok blot at tiltrække besøgende til dit website. Hvis de ikke får en god oplevelse, forlader de det hurtigt igen og søger andre steder hen. Dette bemærker Google og nedjusterer derfor dine rankings, hvilket resulterer i dårligere placeringer og endnu færre salg. I SXO fokuserer man på hele kunderejsen, fra det første blik til den endelige konvertering.

Du kan opnå mere målrettet trafik ved at kombinere SEO og UX og fokusere på brugervenligheden. Dette inkluderer også keyword research, der afdækker din målgruppes fulde købscyklus og de søgninger, de måtte foretage på vej til den givne handling.

Bedre og mere relevante placeringer, kombineret med en optimeret brugeroplevelse, øger sandsynligheden for, at en given handling bliver udført.

Du forbedrer samtidig dit brand, hvilket kan føre til gentagne besøg og køb og øge frekvensen af anbefalinger (links eller social proof) af dig og dit website.

Ved at tage en holistisk tilgang til søgning og tage brugeren i hånden fra start til slut kan du også i højere grad langtidssikre dine resultater i de organiske søgeresultater.

Hvordan arbejder man med SXO?

Det første og helt essentielle trin er at få udarbejdet en søgeordsanalyse, der afdækker, hvad dine brugere søger efter, hvornår og hvorfor. Her kan du bruge Googles Keyword Planner, Ahrefs eller SEMRush til at identificere relevante søgeord, som du kan bruge strategisk i dit indhold. Husk, at der findes flere forskellige søgeintentioner, og at du bør afdække dem alle, så du kan tilbyde indhold til dine brugere, uanset hvor de befinder sig i deres rejse, og ramme dem med relevant og optimeret indhold.

Et andet element, der er umådeligt vigtigt, særligt hvis du arbejder i e-commerce, er mobiloptimering. Det er helt essentielt, at dit website fungerer perfekt på håndholdte enheder, da størstedelen af dine kunder sandsynligvis kommer herfra. En fuldt responsiv løsning er selvfølgelig et must.

Hastighed

Et andet vigtigt element er sideindlæsningshastigheden. En langsom indlæsningshastighed kan dræbe enhver brugeroplevelse, så sørg for, at dit website er hurtigt og stabilt. I dag måles hastighed i forhold til Google primært gennem PageSpeed Insights, som giver en graduering kombineret med reelle målinger fra både besøgende og Google selv.

Indholdskvalitet

Indholdskvaliteten på dit website skal være høj og relevant for brugerens søgning. Indholdet bør være informativt, letlæseligt og indeholde visuelle virkemidler, der skaber en markant bedre oplevelse. Indholdet skal naturligvis være målrettet ud fra brugerens søgeintentioner, som du har afdækket i din søgeordsanalyse.

UX

Brug heatmaps og usability tests til at identificere potentielle problemer på dit website, som du kan udbedre. Bed om direkte feedback fra dine brugere eller få udarbejdet “think aloud tests”, hvor brugere taler højt, mens de interagerer med dit website. Denne slags test giver ofte mange aha-oplevelser.

Sidetitler og meta-beskrivelser

Selvom meta-elementer ikke direkte påvirker dine søgeresultaters placering, har de en indflydelse på klikfrekvensen (CTR). Unikke og engagerende meta-beskrivelser og title tags kan gøre dine sider mere tiltalende i søgeresultaterne, få dem til at skille sig ud og dermed øge sandsynligheden for, at brugerne vælger at besøge netop din hjemmeside. Meta data skal ikke kun være relevant for indholdet, men også vække nysgerrighed og incitament hos brugerne. For eksempel kan en god meta-beskrivelse indeholde et løfte eller en opfordring til handling, der direkte adresserer brugerens søgeintention. For at gøre dette effektivt er du dog først nødt til at forstå intentionerne bag søgningerne.

Social Proof

Social proof, såsom anmeldelser, testimonials og priser, er afgørende for at opbygge tillid hos dine besøgende. Når en bruger ser, at andre har haft positive oplevelser med dit produkt eller din service, øger det deres tillid og sandsynligheden for, at de konverterer. Derudover kigger Google også efter social proof, og det kan derfor indirekte hæve dine rankings i søgeresultaterne. Social proof kan desuden forbedre din hjemmesides troværdighed i søgemaskinernes øjne, hvilket kan have en positiv indflydelse på dine placeringer.

SXO og fremtiden

I takt med at søgemaskinernes algoritmer bliver mere sofistikerede, og brugernes forventninger stiger, bliver SXO en stadig vigtigere del af de fleste virksomheders digitale strategi. De fleste, der arbejder seriøst med SEO, arbejder allerede med SXO og har gjort det i årevis; vi har bare ikke haft et præcist udtryk for det.