At finde nye leads til din virksomhed eller e-mailadresser til din linkbuilding kan være en ret tidskrævende proces, og det er her værktøjer som Hunter.io kommer ind i billedet. Jeg har selv benyttet Hunter.io af flere omgange til større linkbuilding-kampagner; om værktøjet er noget for dig, kan du finde ud af ved at læse videre.
Da jeg begyndte som linkbuilder for snart 20 år siden, fandtes der ingen automatiseringsværktøjer til kontakt-linkbuilding; til gengæld var der heller ikke så mange websites at kontakte. Det tog ikke lang tid at danne sig et overblik over de sider, det kunne være relevant at modtage et link fra.
Dengang kontaktede man webmasters manuelt, noget du selvfølgelig stadig kan gøre den dag i dag, hvis du har tiden til det, og behovet ikke er så stort. Arbejder du med mange forskellige websites på en gang, ligesom undertegnede, er værktøjer som Hunter.io helt essentielle til outreach-linkbuilding; du får simpelthen ikke gjort det, hvis du ikke har værktøjer, der gør processen nemmere og mere strømlinet.
Hunter.io er en lead-generering og e-mail-outreach-værktøj designet til at optimere outreach-processer for virksomheder og enkeltpersoner og det gør det godt, det er et både nemt og enkelt værktøj, at benytte.
Klik her for at prøve Hunter.io gratis
Indholdsfortegnelse
Hunter.io har en minimalistisk tilgang i sit design og tilbyder enkle interfaces og selvforklarende indstillinger. Det meste af interfacet, giver sig selv og det tager ikke mange minutter, at finde rundt i det og danne sig et overblik.
Programmet er opdelt igennem en række forskellige faner, der indeholder de enkelte værktøjer, search, finder, verifier, bulks, leads og campaigns.
E-mail finder
Værktøjet e-mail finder søger efter e-mailadresser kombineret med navne. Først vælger du hvilket domæne, du vil søge på, eksempelvis odense.dk, hvis du skal have fat i nogen fra Odense kommune. I det andet felt indtaster du det fulde navn på personen, hvis e-mailadresse du gerne vil finde. Værktøjet slår nu op i en database, som det kan ses her, har det nemt ved at finde frem til og verificere min e-mailadresse.
Som det kan ses, har værktøjet fundet min e-mail en del steder; listen jeg så på var markant længere, ca. 60 ressourcer som Hunter.io kendte til bekræftede min e-mailadresse. Lige neden under den mailadresse, du har slået op, finder du en konfidensscore – jo højere, desto mere sikker kan du naturligvis være på, at der er tale om den rigtige e-mailadresse. Værktøjet fremviser også et link til min personlige LinkedIn-side, hvilket kan være relevant, da mange laver outreach gennem LinkedIn.
Når du har slået en person op og fundet deres mailadresse, kan du vælge at trykke på ‘Save as lead’ for at tilføje vedkommende til din leadliste.
Hvis du har en lang liste af kontakter liggende, kan du bruge ‘New Bulk Email Verifier’ til at bekræfte, at du har fat i de rigtige adresser; som navnet antyder, kan du her indsætte så mange adresser som du vil, kommasepareret.
Domain Search
Du har udset dig et domæne, som du gerne vil have et link fra, men du skal bruge kontaktoplysningerne på personen, der sidder i deres marketingafdeling. Lad os sige, det er Odense kommunes hjemmeside, du har spottet en mulighed på – de har en artikel, hvor det ville give rigtig god mening at få placeret et link ind til dit website. Det kan være, du har noget supplerende information, der er relevant for deres læsere.
Som det kan ses på ovenstående skærmbillede, kommer der 1.382 kontakter frem, når man søger på domænet odense.dk. Men jeg vil gerne have fat i en fra marketingafdelingen; derfor klikker jeg på ‘Department’ og vælger marketing. Listen bliver nu filtreret, og der kommer kun tre navne med dertilhørende e-mailadresser frem; den ene er den marketingansvarlige. I dette tilfælde var domænesøgningen utroligt effektiv. Men jeg har også prøvet med flere domæner, hvor der kom meget få oplysninger frem. Forudsætningen for, at Hunter.io kan finde navne og e-mails gennem domænesøgning, er først og fremmest at navnet og mailen er til stede et sted på domænet, du scanner.
Herefter bruger Hunter.io andre hjemmesider til at bekræfte den pågældende e-mail, hvis du altså vælger at bekræfte mailadressen. I dette tilfælde markerer jeg den marketingansvarlige og flytter vedkommende over i min liste. Jeg kunne også bare trække oplysningerne ud og sende vedkommende en mail fra min favoritmailklient; du behøver på ingen måde at bruge Hunter.io til at sende dine mails ud. Der, hvor denne funktion bliver smart, er, når du skal sende rigtigt mange mails ud. En enkelt mail kan du lige så godt sende fra dit almindelige mailsystem.
Integrationer
Hunter.io kommer med en lang række integrationsmuligheder, særligt til CRM-systemer. Her finder du de mest populære og mest udbredte CRM-systemer. CRM-integrationsmuligheder henvender sig mere til dem, der bruger værktøjet til leadgenerering frem for outreach linkbuilding, hvilket er mit formål med brugen af dette værktøj.
Herudover er der muligheder for integrationer med følgende: Zapier, Make, Syncspider, Automations.io, Woodpecker, Phantombuster, Buzzstream, Captaindata, Sparktoro, Tray.io, Integry, Rows og Maltego.
Mailudsendelse
Der findes to integrationsmuligheder, når du skal lave din outreach. Her kan du enten vælge at benytte dig af Gmail eller en Microsoft-mail. Jeg benytter mig af en Gmail, hvor jeg kører med min egen mail, fordi jeg har en G Suite. Jeg vil som udgangspunkt ikke anbefale dig at lave outreach fra en gmail.com-konto.
Du skal have klaret din mailopsætning, inden du kan komme i gang med en kampagne. Når dette er gjort, kan du gå ind under ’Campaigns’ og oprette din første kampagne. Du bør tænke på kampagner som landingssider; altså basere kampagnen på hvilken side på dit website du, i den pågældende kampagne, søger at få flere links til. Det giver en nem og enkel oversigt i kampagnevinduet.
I selve kampagnen udformer du din mail. Jeg har lavet et fiktivt eksempel ovenfor, hvor jeg prøver at åbne en dialog op med et website, der har en god linkbuilding-ressourceside.
Neden under den første mail kan du med det samme sætte opfølgningsmails op. Her kan du selv definere, hvor lang tid der skal gå, før din opfølgningsmail bliver sendt ud.
Hvis du vil have den største succesrate, bør du sætte follow-up-mails op, men pas på med at lave dem for aggressive. Du skal huske på, at det er dig, der ønsker noget fra dem, og selvom du tilbyder dem noget, er det stadig dig, der rækker ud; det har de ikke bedt om. Hvis du sender til danske websites, ville jeg anbefale en 5-7 dage, før follow-up-mailen kommer ud.
Sender du rigtig mange mails og er der rigtig mange muligheder – eksempelvis, hvis du arbejder med et engelsk website om et populært emne – kan du øge både frekvensen og sænke antallet af dage, for du har mange flere potentielle leads.
Jo mere begrænset dit lead-antal er, desto mere forsigtig bør du være med din outreach. Og som jeg startede med at forklare, skal du ikke bruge et outreach-program til at sende en enkelt mail; den sender du blot fra din normale klient.
Inden du begynder at sende ud og særligt inden du sætter auto-follow-up-mails op, bør du sikre dig, at du har indsat en mulighed i din mail, hvor modtageren kan frabede sig flere e-mails fra dig.
Templates
Du har rig mulighed for at designe dine egne templates, som du kan bruge til dine mailudsendelser, men min erfaring fortæller mig, at det oftest er bedst at udsende mails, der ligner almindelige mails. Hvis du først får stylet din template for meget, og det ligner et nyhedsbrev, går hele den personlige vinkel af, og det er den, du skal prøve at ramme – også selvom du udsender 1.000 mails.
Du kender det jo nok selv: brede mails, der ikke er målrettet dig specifikt, er bare mindre interessante. Ligesom at ikke målrettede reklamer er støjende og irriterende – noget du ikke vil associeres med, nu hvor du har et ønske om at opnå noget.
Ovenstående eksempel er sendt fra Hunter.io og det er sådan, at mailen ser ud i en mailklient, som det kan ses nederst, har jeg tilføjet muligheden for at frabede sig flere mails fra mig. Som det også kan ses, verificerer mailen og SPF og jeg ender derfor ikke i spam. Hvis du ikke har en GSuite eller en Microsoft mail, skal du tilføje dit domæne til Hunter.io og oprette et send-domain.
Når du får svar på en kampagne
Svar på din outreach-kampagne lander i din indbakke, som er tilgængelig under “Campaigns”. Her ses et eksempel på et svar på en mail, jeg har sendt ud. Ikke overraskende lykkedes det mig at overtale mig selv til at linke til mit eget site. At overtale andre kan dog være en noget større udfordring. 😉
I denne situation kan jeg vælge at markere svaret som “successful”, hvilket vil sige, at jeg har opnået det, jeg satte ud for at gøre med min outreach. Selvom jeg har fået et svar, som er positivt, har jeg endnu ikke opnået det egentlige link. Derfor er næste skridt at svare på mailen.
Værktøjet Hunter.io tilbyder desværre ikke en indbygget mulighed for at svare direkte indenfor platformen. Jeg er nødt til at åbne mailkorrespondancen i Gmail. Ved at klikke på “Gmail” åbnes mailen, og jeg er klar til at sende et svar. Yderligere kommunikation vil fortsat være synlig i Hunter.io, så du holder overblikket, men for at sende svar skal du ud af platformen.
C’était globalement autour de l’outil, j’ai choisi de faire un petit tour d’horizon des avantages et des inconvénients :
Fordele:
- Virkelig god til at finde e-mailadresser, også danske e-mailadresser.
- Chrome-udvidelse der fungerer rigtig godt. Find hurtigt navne og e-mailadresser på de hjemmesider, du besøger.
- God oversigt og intuitivt interface.
- Nem at bruge, selv opsætningen er enkel.
- Mulighed for direkte kontakt i værktøjet.
- Rimelig pris.
Ulemper:
- Der findes billigere alternativer.
- Lidt besværligt, når du skal besvare de e-mails, du har modtaget.
- Ingen værktøj til søgning på sociale medier.
Priser
Som du kan se, adskiller de betalte abonnementsplaner sig primært i antallet af søgninger og verifikationer, du har til rådighed hver måned. Dette er en klar fordel, da det giver dig mulighed for at vælge en pakke, der passer til dine månedlige outreach-behov. Hvis du primært arbejder med danske sider, er den lille pakke sandsynligvis mere end tilstrækkelig.
Personligt bruger jeg værktøjet i kortere tidsperioder, så jeg binder mig aldrig for et helt år. Jeg kører ikke konstante outreach-kampagner, men gør det i forbindelse med specifikke projekter. Du kan bruge værktøjet på nøjagtig samme måde. Køb adgang for en måned, kør dine kampagner, og luk det derefter ned igen.
Free: 0 DKK
Starter: omkring 255 DKK/måned eller 3.060 DKK/år
Growth: omkring 780 DKK/måned eller 9.360 DKK/år
Business: omkring 2.617 DKK/måned eller 31.400 DKK/år
Samlet set har jeg fundet Hunter.io som et rigtig godt outreach-værktøj, og det er mit foretrukne outreach-værktøj. Over tid har jeg gennemført flere hundrede outreach-kampagner, både på mine egne projekter og for kunder med dette værktøj.