Du kender helt sikkert devisen om, at du kun får overført linkværdi, af det første link i en artikel til dit website, ikke sandt? Der er noget om snakken, men der findes en lille finte, der gør det muligt at få overført næsten dobbelt så meget linkværdi til en specifik side fra en enkelt afsenderkilde.
Kun det ene link overfører PageRank, hvis du linker til en identisk URL
Du kan sagtens linke ud flere gange fra en enkelt artikel til dit website, men linker du til den samme URL på dit website mere end en gang fra samme side, tæller det andet link ikke med linkværdimæssigt.
Der er de situationer, hvor vi ønsker maksimal linkværdi til en specifik-side og det er her, dette tip får sin berettigelse.
Et eksempel
Lad os for eksemplets skyld sige, at du ønsker maksimal værdi til undersiden /seo-linkbuilding på dit website, seomesteren.dk, dvs. URLen: seomesteren.dk/seo-linkbuilding.
Som den sande SEO-mester du er, har du fået lov til at udgive en artikel på Computerworld.dk. Du har fået at vide, at du må oprette 2-3 links i din artikel og den mulighed griber du selvfølgelig. Det er med stor sandsynlighed, den eneste årsag til du faktisk er i dialog med mediet :-)
Du linker til din landingsside i første del af brødteksten, men du vil så gerne have noget ekstra værdi til samme side. Hvad gør du? Du tilføjer endnu et link i artiklen til præcis samme side, men denne gang tilføjer du # efter URLen sammen med et navn, eksempelvis linkbuidling.
Du linker med andre ord til følgende URL: seomesteren.dk/seo-linkbuilding#linkbuilding
Da der ikke længere er tale om samme URL, er der tale om et nyt link og derfor får du lov til at overføre yderligere linkværdi til den selvsamme side.
# er en reference til et ankerpunkt, på den side der linkes til. Du behøver dog ikke have oprettet ankerpunktet, for at siden stadig svarer med en statuskode 200 OK. En side kan altid respondere korrekt, uanset hvilket ord eller sætning du indsætter efter #.
Ved at linke på denne måde kan du altså overføre PageRank igennem ikke bare et – men to links. Du får dermed værdi for begge til præcis samme landingsside fra et og samme afsenderwebsite.
Tak for et fint lille triks :-). Den napper jeg.
Du nupper bare løs Thomas :-) Glad for at du kunne bruge det!
Tak Henrik! Gælder det lille tricks her også, når man opretter links virksomhedsdatabaser som eksempelvis krak.dk?
Hej Thomas,
Det kan du tro :-)