Merchant Center har fået sig en opdatering, og hvis du er heldig, kan du allerede nu få adgang til den nye version, som ellers først ruller ud i oktober. Der er tale om en større visuel opdatering og et forsøg på at gøre Google Merchant Center nemmere at benytte i praksis.

Det nye Merchant Center kommer til at hedde Merchant Center Next og blev første gang fremvist af Google til Google Marketing Live 2023 tilbage i maj-måned.
Merchant Center næste.
Merchant Center Next er i øjeblikket ved at blive udrullet til eksisterende og nyligt oprettede konti, og Google sigter efter, at denne udrulning skal være komplet fuldført inden 2024.

Skiftet håndteres udelukkende af Google selv. Det betyder, at der ikke er nogen mulighed for manuelt at skifte til den nye version. Dog, hvis du allerede bruger Google Center Next, kan du skifte tilbage til det almindelige Google Merchant Center.

Bemærk, at der ikke er nogen vej tilbage, når du vælger at blive på den gamle version—i hvert fald ikke, før Google erstatter det almindelige Google Merchant Center for alle annoncører.

Største ændring – Automatisk produktoprettelse

Det nye Merchant Center kommer blandt andet med forbedrede muligheder for automatisk at oprette produkter, baseret på indhold fra dit website. Det betyder altså, at du kan komme i gang med shopping, både de gratis free listings samt de betalte annoncer, uden at gøre brug af feeds.

Lige præcis brugen af feeds er det, der har gjort, at ikke alle aktivt bruger Google Merchant Center; det kan være besværligt, og de mange krævede attributter kræver tilpassede feeds og dermed også ofte øgede omkostninger til håndtering af ens annoncer. Det kan du altså helt slippe for med det nye Google Merchant Center.

Spørgsmålet er dog, hvorvidt produkter, der ikke er optimeret med alle attributter—som man typisk er, hvad man får oprettet igennem sit feed—vil klare sig i forhold til produkter, der er optimeret med data. Det er umiddelbart meget tvivlsomt, at Google lige pludselig skulle kunne trække alle værdier ud af alle CMS, så tilføjelsen skal nok mere ses som en imødekommenhed for at komme i gang med Merchant Center og Shopping.

Produkter adskilles fra alt andet

Merchant Center Next fane

Den nye fane i den danske Merchant Center Next

Under effektivitet bliver det tydeligt, at Google prøver at skelne mellem produkter og alt andet; under ‘Effektivitet’ er der blandt andet en oversigt, der hedder ‘Websiteresultater der ikke er produkter’, hvor man får en samlet oversigt over eksponeringer, CTR og kliks på alle resultater, der ikke er produkter—altså en blanding af søge- og billedresultater.

I det hele taget har Google rigtig meget fokus på produkter, og de vil i min optik kun få endnu mere fokus på dem i fremtiden. Når det kommer til produkter, bruger Google deres Shopping Graph, og denne graf kommer meget sandsynligt til at have meget mere at sige i forvejen, særligt når vi kommer til at se SGE (Search Generative Experience) aktivt i SERPs.

Organiske annoncer/Free listings findes nu under “Økologi” inde under marketing. Klikker man på knappen, mødes man af følgende tekst: “With organic marketing, the products you sell can appear at no cost on Google Search, the Shopping tab, Google Maps, YouTube, and more.”

Den danske betegnelse ‘Økologi’ er ny for mig, men læner sig selvfølgelig en del op af organisk. Om det bliver ved med at hedde dette, vil kun tiden vise.

Hvad er ellers nyt?

Produkt-diagnostikoversigten viser nu kun den aktuelle situation i forhold til, hvad der er godkendt, under gennemgang, begrænset og ikke godkendt. Tidligere var der en tidslinje, der viste historiske produkt-diagnostikker og, hvordan de havde ændret sig over tid.

Det er også nu muligt at redigere produktdetaljer direkte i Google Merchant Center ved at klikke på et produkt. Klik på ‘Rediger produkt’-knappen og foretag derefter ændringer i attributterne direkte, for eksempel produktets titel, beskrivelse, mærke, endelige URL osv. Dette er en betydelig ændring sammenlignet med det eksisterende Google Merchant Center, hvor man kun kunne uploade eller slette produkter. Udover dette ser Produkter-fanen meget ud som i det tidligere Google Merchant Center.

I øjeblikket er der ingen måde at se dit produktfeed eller rå feeddata i Merchant Center Next, da fanen Feeds, der findes i det eksisterende Google Merchant Center, i øjeblikket ikke er i Merchant Center Next.

Klikpotentiale
En ny metrik er tilgængelig i Merchant Center Next kaldet ‘Klikpotentiale’, her bruges historiske data til at beregne, hvor meget potentiale der er for, at brugere klikker på dine produktannoncer. Denne vises ved siden af produktets CTR, og du kan derfor sammenligne CTR og klikpotentiale og dermed finde produkter, der ikke får nok kliks ift. deres potentiale.

Dette beregnes ved at sammenligne dine produkters ydeevne med andre produkter i din Merchant Center Next-konto, og kan altså derfor bruges til at optimere produkter med lavt klikpotentiale.

Flytning af faner
Med det nye layout har flere faner skiftet deres placering eller er blevet helt udeladt for nuværende. Growth-fanen fra Google Merchant Center mangler i øjeblikket fra Merchant Center Next. Growth-fanen indeholder muligheder for at forbedre både feed og kampagner for i sidste ende at drive mere trafik og forbedre levering; mon ikke den kommer samtidig med feed-fanen, der også mangler på nuværende tidspunkt.

I det store hele er der sket meget og lidt på samme tid. Den nye brugerflade er væsentligt mere behagelig at se på, men når alt kommer til alt, er det funktionaliteten, der tæller. Jeg synes personligt, at det er tydeligt, hvor Google er på vej hen med denne opgradering af deres “produktunivers”. Vi får en større og større opdeling af produkter og alt andet i Google, og Google vil i fremtiden fokusere meget mere på deres shopping-graph, også når det kommer til organiske resultater.

Spørgsmålet er, hvorvidt det overhovedet bliver muligt at rangere organisk med almindelige produkt-URL’er, eller om det kun kommer til at være igennem shopping? Det er mit bud; hvad er dit? Smid gerne en kommentar i kommentarfeltet herunder.