Verden inden for SEO udvikler sig hele tiden, og en af de mest interessante tendenser lige nu er Programmatic SEO. No-code og low-code værktøjer kombineret med generativ AI for at skabe indhold i stor skala.

Hvad er Programmatic SEO?

Programmatic SEO er et begreb, man benytter ved at automatisere store dele af den manuelle proces, der normalt er forbundet med at udføre søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering har altid været præget af utrolig meget tekstarbejde, og det er særligt her, at Programmatic SEO kommer ind i billedet. Ved hjælp af AI kan du optimere sider til specifikke søgeord ved hjælp af AI, skabeloner og datafeeds, i stedet for at skulle oprette og optimere hver enkelt side manuelt. Metoden er særligt effektiv for meget store websites, der har udfordringer med at få tekstet alt deres indhold, så de kan ramme forskellige søgeord og søgefraser i de organiske søgeresultater.

Hvordan fungerer Programmatic SEO?

Programmatic SEO handler om automatisering og skabelonbaseret indholdsskabelse, hvor du kan skabe tusindvis af SEO-optimerede sider på relativt kort tid. Du får altså muligheden for at øge antallet af søgeord og søgefraser, som dit website er synligt på, uden at bruge særlig meget tid eller energi på det.

Det er dog helt essentielt, at man benytter data og analyserer søgeordsdata, konkurrenter og brugeradfærd, så du kan skræddersy dit indhold til de emner og de søgeord, der har størst potentiale for at vækste din synlighed organisk.

Eksempel
Et eksempel på dette kunne være, at du var et rejsebureau, der opretter individuelle sider for tusindvis af forskellige destinationer og attraktioner. Hver eneste side er optimeret mod specifikke søgeord relateret til de enkelte destinationer, hvilket gør dem hyperrelevante for en stor mængde søgninger.

Siderne er oprettet gennem prædefinerede skabeloner, der gør det muligt at oprette og tilpasse indholdet hurtigt. Skabelonerne indeholder placeholders som billeder, schema markup og er målrettet et konkret søgeord eller en søgefrase. Skabelonerne skal nemt kunne opdateres og er typisk koblet op mod et Google Sheet eller anden opkobling, der gør det muligt at gå live uden at skulle igennem et CMS og manuelt indsætte indholdet.

Fordele ved Programmatic SEO

Programmatic SEO er en strategi, som mange kan have glæde af i deres arbejde med søgemaskineoptimering. Ved at automatisere store dele af processen, kan du frigive ressourcer til mere krævende opgaver af din overordnede synlighedsstrategi; du kan altså opnå mere med færre ressourcer.

Ved at få tekstet og indarbejdet relevante søgeord på en bred skare af sider, der måske ikke på nuværende tidspunkt bærer indhold eller blot bærer lidt indhold, vil du kunne øge graden af synlighed for dit website markant. Du vil altså være i stand til at dække større dele af søgeresultaterne, hvor du er relevant.

Og når vi er ved relevans, kan du også sikre, at din hjemmeside altid leverer relevant og engagerende indhold til dine brugere ved at benytte dynamisk indhold. Dette kan betyde en bedre oplevelse for dine brugere, som igen vil afspejle sig i bedre positioner i søgeresultaterne.

Udfordringer ved Programmatic SEO

Selvom der er mange fordele ved Programmatic SEO, er det også vigtigt at være opmærksom på de potentielle udfordringer, der kan være. Selvom automatisering kan spare dig for megen tid, er der også en risiko for, at kvaliteten af indholdet falder, hvis der ikke holdes skarpt øje; det er vigtigt at sikre, at alt det, der genereres, er af høj nok kvalitet og at det er relevant for brugeren.

Der arbejdes som ofte med skabeloner og automatisering, og det øger risikoen for, at der bliver skabt duplikeret indhold eller nært duplikeret indhold, som det hedder, hvis ikke siderne er tilstrækkeligt unikke. Søgemaskiner prioriterer originalt indhold, og tekst, der blot er sat for søgemaskinernes skyld, er sjældent særligt originalt. Derfor bør du også overveje, om Programmatic SEO kun bruges til nogle former for indhold på dit website, eksempelvis tekster til underkategorier.

Hvad er Googles holdning til Programmatic SEO?

Når det kommer til Programmatic SEO og brugen af AI til at generere indhold, har Google en tydelig holdning, der har været den samme i mange år, modsat af hvad mange tror. De advarer og har altid advaret imod automatisering til at producere indhold med det formål at manipulere søgeresultater, hvilket i Googles øjne er det samme som spam—hvilket man nok også kan være tilbøjelig til at give dem ret i. Det er Googles SpamBrain, der holder øje med lige præcis denne type af indhold.

Men det er vigtigt at forstå, at ikke alt automatiseret indhold betragtes som spam. Automatisering skal bruges til at skabe relevant og værdifuldt indhold. Er indholdet kun produceret for at skabe flere placeringer, uden at brugeren er med i ens betragtninger, er der i realiteten tale om spam. Googles holdning til AI generelt er, at det er en mulighed for at forbedre produktivitet, men også kreativitet.

Googles anbefalinger er blot at fokusere på at skabe originalt højkvalitetsindhold, der er skabt med brugerne i tankerne og som udviser gode E-E-A-T, om det så er et menneske eller en kunstig intelligens, der har produceret det, er ligegyldigt. Så kan man lave programmatic SEO og stadig overholde Googles retningslinjer? Ja, selvfølgelig. Skal du så gøre brug af det? Det kommer helt an på din situation, websitet og den pågældende målgruppe. Det er mit bud, at de fleste kommer til at berøre Programmatic SEO de næste par år, men at der vil være store forskelle på, hvor meget man benytter det. På kæmpe store internationale websites vil det umiddelbart ikke være til at komme uden om, men på mindre websites, med mindre at sige, bliver brugen nok ikke lige så overvældende.