Google har tidligere udtalt sig om brugen af stock-billeder i forhold til organisk ranking, men siden da er der kommet en ny form for billeder til, nemlig AI-skabte billeder. Men hvad er egentlig bedst at benytte for optimal synlighed i de organiske søgeresultater?

Spørgsmålet om, hvilken type billeder der skal bruges, er ikke blot et æstetisk spørgsmål, men også et spørgsmål om brugeroplevelse og SEO. I den forbindelse skal vi tage stilling til tre hovedtyper af billeder: autentiske fotografier, stock-fotografier og AI-genererede billeder.

Stock-billeder

Stock-fotografier er et ofte benyttet fænomen på internettet, og du er stødt på dem masser af gange. Klassiske stock-fotografier, som en kvinde med en telefon, har præget internettet og danske hjemmesider i årtier. Stock-fotografier er nemlig et nemt tilgængeligt valg for mange hjemmesideejere, der ikke har tid eller ressourcer til at få taget eller produceret rigtige, unikke billeder.

Fordelene ved at bruge stock-fotografier er ikke mange: Du bruger dem til at skabe liv og berige dit indhold. Ligesom andre billeder bidrager stock-billeder, som generelt set er meget generelle i deres udtryk, dog sjældent med nogen personlighed eller unikhed. Men de kan stadig fastholde en læser og skabe en bedre oplevelse for en bruger. Et meget teksttungt dokument uden billeder eller andre medier kan være svært at komme igennem for en bruger.

I kontekster, hvor brugere forventer autentiske billeder, såsom på “Om os”-sider eller “Vores team”-sider, kan stock-fotografier virke uautentiske og dermed skade brugeroplevelsen og tiltroen til dig og dit website som afsender.

Herudover ranker stock-billeder typisk ikke højt i billedsøgninger, da mange andre hjemmesider kan gøre brug af de samme billeder, hvilket gør det svært at opnå synlighed i billedresultater – der er jo blot tale om en dublet. Dette er vigtigt at overveje, da billedsøgninger er i kraftig vækst som søgefunktion og sandsynligvis er en tendens, der vil fortsætte.

AI-genererede billeder

AI-genererede billeder kan naturligvis også tilføje værdi til en hjemmeside, ligesom andre former for billeder. De kan fungere som ren dekoration og give liv til dit indhold, akkurat som det er tilfældet med stock-billeder. Derfor er AI-genererede billeder også perfekte til generelt indhold, hvor autenticitet ikke nødvendigvis er afgørende. AI-genererede billeder er både praktiske og tidsbesparende, særligt for hjemmesider, der producerer meget indhold, og de kan tilpasses til alle former for indhold – det er kun din prompt, der sætter grænser.

En af de store fordele ved AI-genererede billeder er altså fleksibiliteten i forhold til stock-billeder. De kan nemt tilpasses til forskellige kontekster og stilarter. Men i nogle tilfælde kan AI-billeder fremstå som “low effort”-indhold, især i kontekster, hvor brugere forventer autentiske billeder, som de føromtalte “Om os”- og kontakt-sider.

AI-billeder har en større chance for at rangere i Googles billedresultater, da de som udgangspunkt er unikke. Men da de typisk ikke repræsenterer noget unikt, kan de være mindre tilbøjelige til at rangere højt i billed-SERPs.

Autentiske billeder/fotografier

Autentiske billeder har en særlig betydning i mange sammenhænge. De giver en unik mulighed for at præsentere et realistisk og troværdigt billede af et produkt, en tjeneste eller en virksomhed. Dette er afgørende i de sammenhænge, hvor brugerne forventer en ægte repræsentation af, hvad de ser online.

En af de store fordele ved autentiske billeder er, at de kan skabe en stærk forbindelse mellem brugeren og det, de ser. For eksempel på en “Om os”- eller “Vores team”-side giver autentiske billeder en chance for at vise det reelle ansigt bag en virksomhed, hvilket kan styrke tilliden og troværdigheden hos de besøgende. Og du kan jo stille dig selv spørgsmålet: Ville du selv kontakte en virksomhed, der brugte AI-billeder eller stock-billeder på deres kontakt-side?

I bestemte grene inden for e-commerce er det helt essentielt at benytte rigtige fotografier, eksempelvis hvis du sælger tøj, elektronik eller møbler, hvor det er nødvendigt at vise billeder, der repræsenterer produkterne præcist.

I forhold til synlighed i de organiske søgeresultater er der mange fordele ved autentiske billeder. For det første har de en markant højere chance for at rangere højt i billedsøgninger. For det andet vækker de større tillid hos brugerne, hvilket Google prøver at afkode gennem deres algoritmer. Dette bidrager til en forøgelse af det ene ben, vi kender fra EEAT, nemlig troværdighed.

Så hvad skal man vælge?

Valget mellem stock-fotografi, AI-genererede billeder og autentiske fotograferinger/billeder bør baseres på hjemmesidens mål og brugerens forventninger. Det handler samtidig også om, hvad formålet med dit indhold er. Ifølge Google selv, skal AI-billeder tilsidesættes med stock-billeder, så hvis du føler du kan bruge et stock billede, til en given side, vil det også indebære at du kan bruge et ai-billede til selvsamme side.

Eksempelvis bruger jeg personligt AI-genererede billeder på denne blog. Introbilledet, som du ser på denne artikel, er skabt med Dall-E. Men jeg bruger også almindelige billeder på min “Om mig”-side og mine kontaktsider. Så i mit eksempel er AI-billeder, mest benyttet som blikfang, ligesom et stock-billede, og jeg prøver at have en rød tråd gennem mit visuelle udtryk. Derfor minder alle mine topblogbilleder om hinanden i farver og form.

Kilder: https://www.searchenginejournal.com/google-on-use-of-stock-photography/468849/, https://the-decoder.com/googles-seo-guru-john-mueller-comments-on-ai-generated-images/