Det er ikke ligegyldigt, hvordan du formaterer dit indhold og hvordan du opsætter dit websites struktur – hverken visuelt eller på strukturelt-niveau. Vidste du, at jo flere kliks det kræver at nå en side på dit website, desto mindre vigtig må den være? Det er ren logik, men det er ikke alle, der er klar over det.
Logikken er, at du altid som webmaster vil vise dine brugere det vigtigste først. Jo længere væk du har begravet noget indhold, desto mere besværligt er det at grave frem, jo mindre vigtigt må det derfor være.
Det er et gammelt designprincip, men det er noget Google har taget til sig, og de bruger det blandt andet til at forstå vigtigheden af dine sider. De bruger det også i forhold til kanalisering af den interne værdi.
Det du linker mest til og fra de mest prominente positioner, er de sider du selv favoriserer i Googles øjne. Du er som webmasteren, den der bedst ved, hvad din målgruppe ønsker at se. Det er i hvert fald Googles forventning til dig som webmaster.
URL-stier har ikke noget med dybde at gøre ift. Google
Der er mange, der tror, at dybde har noget at gøre med, hvor dybt nede i ens websitestruktur noget ligger, altså på det visuelle plan rent mappemæssigt (Folder).
Om der er 4 kategorier i en side URL, betyder ikke at der nødvendigvis er 4 kliks dertil. Netop derfor har det aldrig givet mening at måle dybde på mappebasis.
Det er dermed ligegyldigt om min landingsside for SEO ligger på følgende relative URL /seo fremfor denne version /markedsfoering/online/discipliner/seo. Det er ikke det, der gør udslaget. Det er antallet af kliks for at nå dertil, der er udslagsgivende.
Uanset hvilken af de to URLs jeg vælger at linke til fra eksempelvis min forside, er der kun et hop derhen. Det ændres ikke af, at den ene URL indeholder flere mapper end den anden URL.
Googles John Mueller, var ude så sent som i sommeren 2018 og bekræfte dette. Det kan du læse mere om her.
Det usability-mæssige i det
Det er enhver webmasters fornemmeste opgave at prioritere i vigtigheden af det indhold, som en hjemmeside består af. Et website vokser år for år og som mere indhold produceres, bliver det sværere at finde ældre indhold frem.
Det er ikke mange hjemmesider, der lister alle artikler i en given kategori, når den åbnes – det er nemlig ikke brugermæssigt optimalt. En bruger vil hurtigt få fornemmelsen af ”information overload”, hvis de lander på en kategori med 200 tilgængelige artikler.
Derfor bruger de fleste hjemmesider også sidenummereringsresultater, der skubber artikler eller produkter for den sags skyld, hvis der var tale om en webshop, længere og længere væk i hierarkiet.
Viser et website eksempelvis 10 elementer på en kategoriside, og produceres der 20 artikler eller kommer der 20 nye produkter til på webshoppen hver måned, oprettes der hver eneste måned, to nye sidenummereringsresultater, da 20 elementer, kræver to kategorisider.
De fleste systemer tilføjer et suffiks som eksempelvis kategori/seo/4 – altså side 4 i den pågældende kategori.
Udgives der som i ovennævnte eksempel 20 nye elementer hver måned, vil man altså producere 12 nye sidenummereringsresultatsider med indhold per år. Skal en bruger nå dette indhold igennem sidenummereringen, kræver det altså ualmindeligt mange kliks at nå indholdet, så mange, at brugeren aldrig finder det.
Du skal fremhæve dine vigtige sider
Links til vigtige sider, viser man derfor der, hvor brugerne ser linket og der hvor der er størst chance for, at de opdager det. De vigtigste sider på ens website, vil derfor typisk være at finde i en menustruktur, i hovedmenunavigationselementet eller andre strategisk vigtige og meget synlige placeringer.
Det bør aldrig kræve mere end tre kliks for en bruger at nå en vigtig side
En vigtig side bør aldrig være længere end tre kliks væk fra forsiden. Generelt set er det min anbefaling, at man prøver at sørge for, at ingen adresser kræver mere end 5 kliks.
Udgangspunktet er altid forsiden, når man tæller dybde på et website. Det er her klart de fleste besøgende lander. Det er derfor indgangspunktet for hele websitet som helhed. Det er samtidig her, de fleste af websites indgående links vil pege ind.
Overvej derfor også om du har vigtige sider, der ligger dybt i hierarkiet. Det er nemlig nemt at sænke antallet af hops til en artikel eller en side. Det er blot at oprette et link fra forsiden eller en underside, der har links fra forsiden, så er du på to hop, hvorimod et forsidelink vil give et enkelt hop og derfor kanalisere endnu mere værdi.
For det er det her med linkværdien, der betyder noget. Mængden af linkværdi der overføres, sænkes nemlig, for hvert hop, forsiden vil som udgangspunkt altid være den stærkeste side og den der primært står for at kanalisere linkværdi videre ned igennem hierarkiet.
Det er derfor, det er så vigtigt at holde kritiske sider tæt på roden af websitet, og så er det samtidig vigtigt af brugermæssige hensyn.
Hvor dybt graver du selv for at nå frem til en slutdestination?
Overvej lige, hvor mange brugere der gider at klikke fem gange, for at komme til essentielt indhold? Det er ikke mange og her vil jeg gerne udfordre dig, hvis du ikke tror mig.
Prøv at gå ind i Analytics og kig på gennemsnits antal sidevisninger på dit website. Der er en god chance for at denne sats er under 5. Der er sandsynligvis en endnu bedre chance for, at hver bruger kun ser 3 sider på dit website i snit.
Har du indhold begravet længere nede end 5 kliks, vil det ofte kun være de brugere, der finder den pågældende side direkte i Googles indeks, der kan finde frem til den. Og husk så på, at den ikke har de bedste chancer for at være placeret i Googles indeks. Den får jo næsten ingen intern linkværdi, fordi den er begravet så dybt, så hvorfor skulle Google vise den?
Så det er altså absolut muligt at begrave sit eget indhold både på ens website, men også i Googles søgeresultater. Øvelsen er derfor tosidet. Det gælder både brugerne og Google.
Hvad med ikke kompatible sider? De sider vi ikke ønsker rangerer
Når det kommer til ikke kompatible URLs, foretrækker vi faktisk, at der er mange hops til disse. Årsagen til dette er, at vi ikke ønsker at tildele dem for meget af den interne linkværdi – altså det stikmodsatte af hvad vi ønsker for kompatible URLs, dem der kan rangere i søgeresultaterne.
Ikke kompatible URLs er alle URLs der på den ene eller anden måde, er forhindret i at blive indekseret. Dette kan være fordi, der er påsat et noindex tag, et canonical der peger på en anden side, eller måske er siden blokeret i Robots.txt. Det kan også være, at den melder den ene eller anden form for fejlstatus (En ikke 200 OK status).
Jo længere man kan få den slags sider væk fra forsiden, desto bedre er det. Det er samtidig vigtigt, at man ikke linker for meget til disse sider, men i stedet sørger for at størstedelen af ens interne links, peger på kompatible sider.
Endnu et godt indlæg. Jeg købte din bog om intern linkbuilding for 14 dage siden. Den er forrygende brugbar, og har fuldstændig ændret den måde jeg tænker intern links på.
En stor anbefaling herfra 👍
Hej Jan, mange tak for de pæne ord. Jeg er rigtigt glad for at du syntes om både min seneste bog, så vel som mine artikler :-)
hej henrik.
det er jo genialt alt det du skriver. især til en som mig sm er helt nu i dette :D dine artikel er læsebart og til og forstå ikke som så mange andre steder hvor det forvirre mere ind hjælper:) blev ved med det