Parasit-SEO går ud på at udgive kvalitetsindhold på en allerede etableret, højt autoritativ ekstern side for at rangere i søgemaskiner som Google. Dette giver dig fordelen af “værtens” store autoritet og dermed mulighed for at rangere på det, du udgiver der, hvilket øger dine chancer for at generere leads og konverteringer.

Søgemonopol kontra Parasit-SEO

I stedet for at fokusere på selve taktikken (at være en parasit på et større website), foretrækker jeg at kalde det at monopolisere SEO. Det eneste, der er federe end at rangere #1 i Googles organiske resultater, er at rangere #1, 2 og 3 på samme tid eller endnu flere placeringer.

Så at skabe et søgemonopol handler om at bruge andre websites (som du ikke ejer) til at rangere på søgeord, som du af en eller anden grund ikke selv kan rangere på. Et søgemonopol er også kendt under navnet rankefødder (barnacle på engelsk) og kræver altså at du besidder mere end en enkelt placering på det søgeord eller den søgefraser du jagter.

Parasit-SEO i Affiliate Marketing

Forestil dig, at du arbejder med affiliate marketing. Du har fået en rigtig god EPC på et specifikt produkt, der ofte efterspørges i Google. Det vil sige, der er masser af søgevolumen og dermed masser af potentielle kunder. Men dit website mangler autoritet og kan på ingen måder hamle op med de andre sider, der rangerer på det pågældende søgeord. Så hvad gør du?

Du kunne måske få udgivet en artikel på et helt andet website, et website der måske slet ikke er dit? Men som har bedre synlighed end dit og som derfor har et bedre udgangspunkt. Forestil dig, at du har et affiliate link til et rigtig godt gaming headset, med høj kommision, og at du får placeret dit link, i en artikel der er #1 på “bedste headset til gaming”,  Godt nok er det ikke dit website, men det er dit affiliate-link, der ligger i artiklen. Det vil sige, det er dig, der får al kommissionen fra salgene, som vælter ind, fordi websitet, hvis placering du har lånt, ligger #1 worldwide og derfor har tusindvis af besøgende.

Ja, det er en praksis, man kan lave rigtig meget omsætning igennem. Men du kan også bruge taktikken til at fylde mere i SERPs på dine vigtigste søgeord. Du ligger måske allerede på forsiden på søgeordet, men det er ikke nok. Her kan du enten kontakte nogen, der allerede har de placeringer du ønsker, eller se om du kan få udgivet en god landingsside på et andet autoritært website, der ville kunne placere sig bedre i SERPS end de andre resultater der fremvises.

Er det så Parasit-SEO at være på en prisportal som eksempelvis PriceRunner?

Ja, det er faktisk en og samme ting. Her betaler du ofte blot for de henvisninger, du får, eller salg, og dermed er der en fast udgift forbundet. Lad os sige, du sælger iPhones. Så kunne det være meget attraktivt at komme frem på en søgning på iPhone-priser, men hvis vores website ikke er stærkt nok, ja, så kan vi købe os adgang til kategorien på eksempelvis PriceRunner.

Google søgeresultater til iphone 12.

Som det kan ses, har PriceRunner mange links til mange forhandlere, og derfor er dette også en mindre effektiv form for parasit-SEO. Men det er stadig samme taktik. Vi låner os altså til pladsen i de organiske resultater; her betaler vi blot løbende for eksponeringen eller klikkene, modsat andre former for websites.

Hvorfor virker Parasit-SEO?

På visse placeringer foretrækker Google neutralt indhold såsom anmeldelsessider — eller en listicle (artikel struktureret som en liste) som “bedste SEO-bureauer i Odense” fra et lokalt nyhedssite. Det kunne eksempelvis være, at jeg fik udgivet en sådan artikel på Fyens.dk (Fyens Stiftstidende), et meget autoritært og stærkt website, som Google umiddelbart gerne ville vise på en lokal oversigtssøgning.

Risici ved denne taktik

Parasit-SEO er ikke for alle. Man skal være indstillet på at bygge et aktiv for et cashflow (affiliate eller leads) snarere end langsigtede værdier. Og husk, at værtswebsitet kan fjerne dit indlæg på et tidspunkt, og så vil din placering og eksponering være væk. Du er ikke selv herre over websitet, hvilket gør taktikken mere sårbar end hvis du blot positionerede dit eget website bedre.

Praktisk tilgang til Parasit-SEO

Find højt autoritære websites, der har stærkere linkmetrics end de websites, der allerede rangerer på det søgeord eller den søgefrase, du vil opnå synlighed på. Vurder hvilken form for side der er tale om; er det en anmeldelsesside, en personlig blog, eller noget helt tredje?

Nogle gange viser Google mange forskellige typer af sider for en forespørgsel for at give et diversificeret søgeresultat. Det sker, når Google ikke er helt sikker på, hvad brugeren ønsker at se. Disse resultater egner sig ikke godt til parasit-SEO, da du ikke kan være sikker på hvilken sidetype Google fremadrettet vil vise. Diversificerede SERPs er ofte kun midlertidige, medmindre der findes stærkt splittet intent fra brugerne, der benytter sig af den pågældende forespørgsel.

Vurder, hvorvidt det er muligt at få udgivet en gæsteblogpost, en sponsoreret artikel, eller om de måske vil tage imod dit indhold uden at tage imod betaling for det. I så fald skal dit indhold være godt – men det skal det, alligevel, det skal jo konvertere dem der lander på siden.

Selvom din artikel nu er at finde på et andet website, må du selvfølgelig ikke forsømme on-page SEO-optimering, du skal jo have websitets artikel til at rangere, så husk din målretning i title, meta og billeder.

Efter du har udgivet dit indhold, kan du hjælpe websitet på vej, ved at bygge links til den URL, hvor du har fået udgivet dit indhold på. Da det ikke er dit eget website, behøves du måske heller ikke være så forsigtig med, hvilke typer af links du bygger og hvor hurtigt det går.