Rich snippets er udvidede uddrag baseret på mark-up code på dit website. Udvidede uddrag er en fantastisk måde at få sine resultater til at skille sig ud i søgeresultaterne, når det bliver vist ved en relevant forespørgsel.

Udover at tiltrække sig større opmærksomhed, vil et resultat med udvidede uddrag som ofte også være mere relevant og interessant for brugeren at klikke sig ind på. De kan derfor drastisk forøge de organiske klikrater. I 2021 er udvidede uddrag ikke til at komme uden om og noget alle bør arbejde med.

Har du udfordringer med at få dine udvidede uddrag vist i Googles søgeresultatsider? Så kan årsagen meget sandsynligt findes i denne artikel.

Der er ingen garantier for udvidede uddrag

Det er vigtigt først og fremmest at slå fast, at der ingen garantier er for, at Google og andre søgemaskiner viser dine udvidede uddrag. Google forbeholder sig nemlig retten til ikke at håndtere dine strukturerede data.

Herudover er der rigtigt mange markeringer, som Google ikke understøtter fra det officielle Schema vocabulary. Af dem Google understøtter, er det kun en brøkdel, der rent faktisk fører til udvidede uddrag ude i SERPs. Det betyder naturligvis ikke, at du ikke bør implementere dem alligevel, da de stadig kan give en større forståelse for, hvordan dit website er sammensat og fungerer. Det er heller aldrig til at vide, hvilke uddrag Google næste gang lukker op for – eller for den sags skyld hvornår.

Personligt anbefaler jeg mange Schema-implementeringer, der ikke giver udvidede uddrag, men har naturligvis størst fokus på dem, der gør.

1: Dine markeringer lever ikke op til Googles standarder

Google har udarbejdet en større guide til, hvordan man overholder deres kvalitetsstandarder ift. markup. Guiden kan du finde her: https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data?hl=EN#quality-guidelines

Som udgangspunkt anbefaler Google, at man benytter JSON-LD som format, men understøtter også Microdata og RDFa. Herudover dikterer Google, at dine oplysninger skal være opdaterede og ikke forældede samt at den information du tagger, skal være originalt indhold skabt af dig eller dine brugere. Du må samtidig ikke lave markup af irrelevant indhold, ulovligt indhold eller indhold, der faciliterer skade på andre.

2: Du har ikke nok trust/troværdighed i Googles øjne

Grundlæggende ønsker Google ikke at vise struktureret data eller rich snippets, som det også kaldes, på sider hvor kvaliteten ikke er høj nok.

Det behøver som udgangspunkt ikke at have noget med din markering at gøre. Hvis Google ikke stoler på dit website, vises der heller ikke udvidede uddrag baseret på dine strukturerede data.

Dette har dog noget at gøre med en overordnet kvalitetsmæssig betragtning af dit website, og det er dermed ikke nødvendigvis direkte relateret til din implementering af struktureret data, men det påvirker muligheden for at få vist udvidede uddrag i søgeresultaterne.

Det er af samme årsag, at mange nye websites ikke har det store held med at få vist alle sine markeringer som udvidede uddrag.

3: Du bruger grimt sprog i det, du forsøger at gøre til et udvidet uddrag

Google ønsker ikke at vise bandeord eller vulgært sprog i deres søgeresultater. Derfor scanner de efter disse slags ord og sætninger og prøver på at holde dem ude af deres søgeresultater. Det er også gældende for sider, der befinder sig inden for brancher, hvor man oftest bruger et vulgært sprog, eksempelvis erotiske shops eller andre sider inden for denne industri.

4: Du laver markeringer af ikke eksisterende indhold (Rich Snippet Cloaking)

Schema Markup, som danner grobund for de udvidede uddrag, som vi kan opnå ude i søgeresultaterne, er kun et markup og ikke indhold i sig selv. Det betyder også, at du kun må markere noget op, som allerede findes på websiden i forvejen og som brugerne kan se. Du må altså ikke markere noget med data, som ikke er der.

Et eksempel på dette kunne være, at du har implementeret FAQ-Schema tagging på en side, men du har ikke en boks med disse ofte stillede spørgsmål på selve siden, som brugerne besøger. Det er nemlig en form for cloaking. Du skal vise dine brugere det samme, som du viser søgemaskinerne.

5: Du gør brug af flere forskellige markup-sprog

I en verden, hvor populære CMS har et hav af udvidelser og plugins tilgængelige, kan det hurtigt ske, at man kommer til at gøre brug af flere forskellige markup-sprog, hvis man bruger forskellige typer af plugins, til forskellige markups. Vær derfor varsom med at bruge flere forskellige værktøjer og se, om du i stedet ikke kan finde et enkelt eller selv udarbejde og implementere din markup.

Blander du eksempelvis JSON-LD sammen med Microdata markeringer, vil dine udvidede uddrag ikke blive vist korrekt eller overhovedet vist, for den sags skyld. Ved at bruge forskellige kodninger gøre du det langt sværere at vedligeholde dine markups, og du øger samtidig risikoen for fejl og forkerte sammenhænge, som jo netop er en af essensen ved markups.

6: Du har fejl i dine implementeringer

Den største og mest hyppige årsag til at udvidede uddrag ikke vises er naturligvis forkert implementering. Schema markup er meget stringent, og det må ikke indeholde fejl, hvis det skal kunne læses.

Hvis din strukturerede data verificerer i Googles værktøj til verificering, er din tagging som udgangspunkt i orden, også selvom andre mere stringente testværktøjer brokker sig over enkelte elementer.

Start derfor altid med at tjekke din kode i dette værktøj, inden du implementerer og tjek også gerne efter implementering, blot på URL-niveau, for at være sikker.

Du kan teste din markup her: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data

Du kan også bruge Googles Search Console til at holde øje med allerede eksisterende implementeringer. Dette finder du under feltet ”Forbedringer” – her kan du klikke dig ind på enkelte understøttede udvidede uddrag:

7: Du har fået en penalty for rich snippet spam

Der skal ikke særligt meget til at udløse en penalty, der gør, at du ikke længere kan vise nogen former for udvidede uddrag på dit website, uanset hvor meget du har markeret op. Udløseren vil i 9 ud af 10 tilfælde være, at du har tagget noget op, som ikke findes på siden, altså at du cloaker. Uanset om du gør det med vilje eller ubevidst, kan hammeren ramme.

Den eneste måde at få løst denne penalty på, er at få fjernet alt ikke retvisende schema markup og herefter bede om en ny bedømmelse.

Hvordan ved du, om du har fået en straf? Det gør du ved at åbne den Search Console konto, der er tilknyttet dit website. Herefter navigerer du til ’Manuelle handlinger’, hvor du vil se en besked fra Google.

Jeg har selv personligt været ramt af denne penalty, endda på denne blog, for nogle år siden. Dengang var der ikke tale om et bevidst forsøg fra min side af på at manipulere. Der var ganske enkelt tale om en fejl i et plugin, som ikke blev opdateret, når jeg fjernede indhold fra en side og derfor blev markeringen stadig liggende.

Det tog ca. 2 måneder fra jeg opdagede udfordringen og udbedret det, til jeg igen kunne vise udvidede uddrag i SERPs.