Google lancerede Hummingbird-opdateringen omkring den 20. august 2013, men annoncerede den først den 26. september samme år. I modsætning til tidligere opdateringer, som Panda og Penguin, der fungerede som tilføjelser til Googles eksisterende algoritme, var Hummingbird en komplet omstrukturering af den centrale algoritme. Selvom mange af de tidligere komponenter forblev intakte, markerede Hummingbird et skift i Googles tilgang til at forstå og matche søgeforespørgsler med mere relevante resultater gennem en mere semantisk orienteret proces.

Hummingbird-opdateringen var den første store opdatering af Googles søgealgoritme siden “Caffeine”-opdateringen i 2010, som primært fokuserede på at forbedre indekseringen af information frem for at sortere i den. Googles tidligere søgechef, Amit Singhal, fortalte dengang til Search Engine Land, at “Hummingbird” var den mest dramatiske ændring af algoritmen siden 2001.

Hummingbird” forsøger altså at gøre interaktioner mere menneskelige, i den forstand at Google er i stand til at forstå koncepter og relationer mellem søgeord, altså en semantisk forståelse. Dette lægger større vægt på en sides indhold, hvilket ikke overraskende gør søgeresultaterne mere relevante.

Den største ændring i SEO-arbejdet, fra før til efter Hummingbird, var at man blev nødt til at fokusere på et naturligt sprog i stedet for at tvinge søgeord ind i teksten, hver gang man havde muligheden for det. Det var altså med Hummingbird, at koncepter som keyword stuffing (ud fra devisen om keyword density) døde ud, men det fødte også nye taktikker, såsom brugen af synonymer og relaterede søgeord og søgefraser.

Vidensgrafen og Semantisk Søgning

Et år før Hummingbirds lancering introducerede Google sin vidensgraf – en stor database, der kunne outputte en samling af SERP-funktioner designet til at levere hurtige og præcise svar på brugernes forespørgsler om personer, steder og ting. Svarene leveres gennem svarbokse, videnspaneler og søgeforslag og er baseret på den data, der er inkluderet i Googles vidensgraf.

Hvad er Semantisk Søgning?

Semantisk søgning søger at matche SERP-resultater med brugernes søgeforespørgslers sprog og kontekst, hvor intentionen bag søgningen betragtes som mere vigtig end de individuelle søgeord, der indtastes. Tidligere blev forståelsen af en søgning primært baseret på søgeord og frekvensen af disse, altså blev et dokument, der nævnte søgemaskiner, mere relevant ved at søgeordet blev nævnt flere gange.

Med Hummingbird forsøger Google i stedet at forstå entiteter og deres relationer til hinanden, ifølge Google selv.

Et eksempel på dette kunne være forespørgslen ”bedste sted for kinesisk mad”, hvor Google vil tolke ‘sted’ som værende en restaurant og ‘kinesisk’ som en type mad, i stedet for at se på ordene singulært og i deres bogstavelige forstand.

Formålet med Hummingbird var altså at give Google en meget dybere forståelse af, hvad en brugers intention bag en søgning er, så de kan levere bedre resultater til deres brugere.

Hummingbird blev samtidig frigivet på samme tid, som konversationelle søgninger begyndte at vinde indpas, hvor til Google også havde et øget behov for at være i stand til at forstå naturligt sprog, så de kunne håndtere disse forespørgsler, der ikke overraskende adskiller sig meget fra almindelige tekstsøgninger.

Lokal SEO og Hummingbird

Da Hummingbird blev lanceret, blev det hurtigt opdaget, at søgeresultaterne havde fået en øget lokaliseringsgrad af organiske resultater. Søgninger med lokale intentioner, som f.eks. “tandlæge i København” eller “italiensk restaurant i Aarhus”, begyndte at vise mere specifikke og relevante lokale resultater. Lokale søgeresultater blev mere fremtrædende i de almindelige SERPs, og Google begyndte i langt større grad at vise en blanding af lokale resultater og almindelige resultater, heriblandt også en øget fokus på Google My Business-listninger.

Indflydelse på søgeresultaterne

Selvom Hummingbird-opdateringen havde en omfattende indflydelse på søgeresultaterne, oplevede ikke særligt mange websites store negative effekter fra denne opdatering. I praksis påvirkede Hummingbird omkring 90% af alle søgninger, hvilket gør det til den enkelt største opdatering/ændring af Google som søgemaskine, vi har oplevet til dato.