I August 2005 indgav Google en patentansøgning ved navn ’Agent Rank’. I dette patent redegør Google-medarbejderen David Minouge for en type agenter, der benytter modtagelsen og interaktioner på indhold udarbejdet af ”agenten” til at fastslå deres position. I patentet står det direkte, at ”agenters” indhold kan opnå højere rangeringer i søgeresultaterne end indhold, der ikke er signeret af en ”agent”, eller for den sags skyld rangerer højere end mindre autoritære ”agenter”.

Ovenstående er taget fra min artikel omkring AuthorRank, som jeg udgav tilbage i 2012, hvor Google+ var på sit højeste. Vi var mange, der mente, at Google+ skulle være det bindeled som Google manglede for at kunne kæde personer sammen med ekspertise. Det viste sig ikke at holde stik dengang, hvilket der kan være mange årsager til. Kompleksiteten i det at spore enkeltpersoner på tværs af websitet må have været den tungestvejende årsag, men igennem brugen af Google+ ville Google have haft meget nemmere ved dette. Problemet var bare, at adaptionsraten var alt for lav.

Selvom vi var mange, der var vilde med Google+, gik det hurtigt op for os, at Google+ stort set kun indeholdt personer fra marketingbranchen og fotografer, som platformen netop egnede sig rigtigt godt til.

Hvad er Author.URL?

Author.URL ejendommen er en ejendom under Article-Schema, som du kan tilføje til dine strukturerede data for artikler. Værdien består blot af et link til en webside, der definerer og identificerer artiklens forfatter. Linket kunne eksempelvis pege på en profil på et socialt medie eller på en om-side på et givent website. Eller en helt anden form for side, der identificerer forfatteren, fx en Wikipedia-side om personen.

Ejendommen er ikke ny, men det nye er, at Google den 6. august 2021 ændrede i dokumentationen for Articles og gjorde det til en konkret anbefaling at benytte, så Google nemmere kan identificere den korrekte forfatter af artiklen.

Læs også:  Accelerer dine billeder med WebP billedformatet ⚡

Bruger du en af Googles værktøjer til at vurdere din Schema for artikler, vil du nu også opleve, at de påpeger manglen af Author.URL, hvis du ikke aktivt bruger denne.

August 6: Added a new recommended author.url property to the Article structured data documentation. The url property helps Google disambiguate the correct author of the article.”

Author.URL i praksis

Author.URL i praksis. Som udgangspunkt vil de fleste plugins, pege på din norrmale authorside – dette kan dog ændres til eksempelvis din om-side, men husk at tilføje artikler til din om-side, i så tilfælde.

Hvorfor kan det være en nyttig implantation?

Som tidligere beskrevet er det svært for Google at identificere forfattere på tværs af websites. Er du vidende og aktiv inden for et givent emne, er der en stor chance for, at du udtaler dig på flere forskellige medier. Det kan med andre ord give Google et rigtigt godt indblik i dine fodspor rundt omkring på internettet.

Google forsøger allerede på dette med en teknik, de kalder for ”forsoning”. Den bruges til at forstå hvornår indhold rundt omkring på internettet tilhører den samme forfatter. Googles John Mueller fortalte om dette i Googles Search Central SEO hangout den 23. april 2021. Her spurgte en websiteejer, om det er vigtigst at inkludere sin e-mail på en forfatterside eller et link til en social medie-side. Her anbefaler John Mueller en social medie-side, som man linker til konsekvent, når man nævnes som forfatter, da denne så kan bruges som et unikt fodspor.

“Essentially what I see on our side is, when it comes to things like author pages, or information about the author, or information about entities in general behind a website, an article, or something, – what happens there is our systems try to recognize who that is, what that entity is, and we do that based on a number of different factors. And that does include things like links to profile pages for example, or visible information that we can find on these pages themselves. So, my recommendation here would be to at least link to a common, or kind of like a central place, where you say everything comes together for this author.”

Han kommer herefter også ind på, hvordan det er tæt på umuligt for Google at differentiere imellem personer med samme navn, hvis de ikke samtidig linker til noget unikt, der kan bruges til at identificere dem. Eksempelvis et Twitter-handle, som der ikke kan findes to identiske versioner af.

Læs også:  Hvad er kumulativt layoutskifte? (CLS) og hvorfor er det så vigtigt?

Hvis Google allerede prøver at identificere folk, hvorfor bør vi så bruge Author.URL?

Google har tydeligvis udfordringer med at identificere folk korrekt, og vi kan ved at gøre brug af AuthorURL give dem mere konsekvente svar og endnu mere data at handle på.

Hvis Google kan forøge adaptionsraten af Author.URLs, vil det være en fantastisk mulighed for dem. Det kunne de eksempelvis gøre ved at tilbyde forfatterbilleder i SERPs for dem, der formåede at benytte implementeringen korrekt. Personligt tvivler jeg på, at vi får forfatterbilleder i SERPs igen, da de stjæler for meget blikfang fra Googles egne resultater, men noget lignende kunne sagtens blive en realitet for at skubbe på adaptionsraten.

Hvad kunne Google potentielt set bruge det til?

Lad os sige, at du ved så meget om et emne, at du får lov til at skrive en artikel om det på N.Y. Times. Din viden er så stor, at du bliver annerkendt af et stort og respekteret medie. Den her kudos vil Google gerne spore. For hvis du er så dygtig, at du kan få lov til at udgive artikler på et sådant medie, så har du sikkert udgivet andre artikler på andre medier af lige så høj kvalitet?

Idéen er altså, at det du skriver og er afsender på, kan rangeres højere i søgeresultaterne på baggrund af din personlige ekspertise – ikke på baggrund af websitet, du har publiceret artiklen på. Selvom websitet ikke normalt rangerer vildt godt, så vil de artikler, du har forfattet, have en unaturlig høj rangering, da du som person er udvalgt til at blive vist mere prominent.

Læs også:  Det nye mobilformat i Google: Accellerated Mobile Pages ⚡

Author.URL bør indeholde alle vigtige links og informationer

Da vi havde Google+, var selve hubben vi forbandt alt med Google+. På din Google+ profil kunne du linke videre til dine andre sociale medieprofiler og andre steder på internettet, hvor du var at finde, eksempelvis aviser eller magasiner, som du bidrog til. Samtidig linkede man retur til sin Google+ profil, hver gang det var muligt.

Author.URL er en adresse, du selv definerer. Jeg vil advokere for, at du bruger din om-side, hvis du skriver på en selvstændig blog og ellers skal du bruge dit forfatterarkiv.

Få fyldt forfattersiden ud med al relevant information om dig, både uddannelsesmæssig såvel som erhvervsmæssig erfaring og vigtigst af alt – links til unikke sider, der kan bekræfte din person (dine sociale medieprofiler).

Hvad skal den indeholde?

  • Link til alle dine profiler på sociale medier. Kører du med både private og erhvervsmæssige profiler ligesom jeg, vil jeg anbefale dig at linke til dem, du bruger til erhverv.
  • Link til eventuelle presseudtalelser
  • Schema-markup (Person)
  • AboutPage-Schema, hvis du bruger din om-side

Vil Google give større synlighed til artikler skrevet af unikke forfattere?

Ja. Det er helt klart min forventning, at det bliver en realitet, hvis det ikke allerede er det. Man kunne nemt forestille sig, at Google i nogle tilfælde øger synligheden af artikler skrevet af prominente personer inden for et givent emne.

Det vil dog kun være i de tilfælde, hvor Google er 100% sikker på hvem en given person er. Og effekten vil nok være så lille på nuværende tidspunkt, at den vil være svær at afkode i praksis.

Det er dog klart min forventning, at det vil udvikle sig over tid, efterhånden som Google bliver bedre og bedre til at objektivisere personer og kæde dem sammen med indhold rundt omkring på internettet.

Siden vi første gang hørte om AgentRank for over et årti siden, har det lydt som en ikke bare brugbar, men super nyttig funktion, der kan fremhæve ekstra troværdigt indhold i søgeresultaterne.

At det er et websites styrke, der bestemmer hvor godt en artikel skal være positioneret, giver naturligvis mening. Men det giver endnu bedre mening at bruge en kombination af forfatterens ekspertise og websitets autoritet i kombination.

Vil du have hjælp til SEO?