Googles Pigeon-opdatering blev lanceret den 20. august 2013 og skabte med ét meget store forandringer i Googles lokale søgeresultater. Formålet med denne opdatering var at integrere Googles lokale søgealgoritme tættere med deres almindelige webalgoritme.

Målet med Pigeon

Pigeon-opdateringens hovedformål var at styrke sammenhængen mellem den lokale algoritme og den traditionelle webalgoritme. Denne integration betød, at lokale virksomheder nu havde brug for en stærk organisk webtilstedeværelse for at konkurrere om lokale placeringer.

Samtidig forbedrede Pigeon Googles evne til at beregne afstand og placering for lokale virksomheder, hvilket resulterede i en indsnævret og mere relevant søgeradius. Men hvad bød Pigeon ellers på af ændringer til Google?

Ændringer i Lokale Søgeresultater

Et af de mest bemærkelsesværdige resultater af Pigeon var ændringen fra de traditionelle 7-pakresultater til pakker med kun 3 resultater. Det gav ikke overraskende mange negative reaktioner, da mange lokale virksomheders synlighed blev begrænset.

Større Fokus på Lokale Citationer

Lokale citationer, dvs. omtaler af virksomhedens navn, adresse og telefonnummer på internettet, blev vigtigere for lokal SEO. Korrekt og konsistent information på tværs af forskellige platforme blev afgørende.

Denne praksis kaldes også NAP-optimering – NAP står for Name, Address og Phone number. Generelt set kunne man altså øge sin lokale synlighed ved at få henvisninger til ens adresse, altså at Google finder ens adresse rundt omkring på internettet, ligesom vi kender det fra links – noget man stadig kan i dag, om end man har ændret praksis en del og ikke længere nødvendigvis opretter sin virksomhed i alle adressedatabaser der findes.

I stedet bør man nøjes med at benytte de store og veletablerede af slagsen, ligesom det er tilfældet med katalog linkbuilding. Det er kun det bedste af det bedste, der er brugbart. Lokale katalog- og anmeldelsessider såsom Yelp oplevede også en forbedring i deres synlighed i søgeresultaterne efter Pigeon.

Større fokus på lokalt indhold

Efter Pigeon blev det vigtigere for virksomheder at producere indhold, der var specifikt rettet mod deres umiddelbare geografiske område, for at forbedre deres synlighed i lokale søgeresultater.

Anmeldelser

Brugeranmeldelser, især på Google My Business og andre fremtrædende lokale kataloger, fik større betydning for, hvordan en virksomhed blev rangeret i lokale søgeresultater med Pigeon, og dette er også stadig en aktiv og meget vigtig del af lokal optimering.

Større fokus på præcis data

Efter Pigeon blev nøjagtigheden og kvaliteten af de data, en virksomhed giver til Google (såsom via Google My Business), endnu vigtigere for at opnå korrekt og optimal placering i lokale søgeresultater. Det blev samtidig langt vigtigere, at Google også kunne verificere disse oplysninger ved at finde dem andre steder rundt omkring på internettet, hvilket hænger sammen med føromtalte NAP-optimering.

Spamoprettelser blev et kortvarigt, men stort problem

Til at starte med blev der oprettet mange forskellige spam-lokationer igennem GMB/Places, som overtog pladsen for reelle virksomheder i de lokale resultater. Dette førte til, at Google gjorde det muligt for virksomheder og SEO-specialister at rapportere spam og overtrædelser af Googles retningslinjer i de lokale resultater, direkte til Google.

Udrulning og langtidseffekter

Pigeon blev oprindeligt lanceret i USA og senere udrullet i andre lande som Storbritannien, Canada og Australien. Opdateringen blev af branchens eksperter betegnet som den største lokale algoritmebegivenhed siden Venice-opdateringen, der udkom tilbage i 2012, et år der også var præget af mange store Google-opdateringer.

Google Pigeon-opdateringen var altså en stor omskrivning og integration af Googles lokale viden, med deres normale søgealgoritme. Effekten var stor, og det gjorde det muligt for Google at accelerere inden for lokal søgning.

Efter lanceringen blev det altså vigtigt at fokusere på hyperlokalt indhold for at styrke lokal autoritet, grundlæggende lokale SEO-praksisser som nøjagtige citater, fjernelse af forkerte adresser og anden ikke retvisende lokalinformation, indsamling af positive anmeldelser samt linkbuilding fra lokale medier.