Den 21. april 2015 implementerede Google en stor opdatering til deres algoritmer, designet til at favorisere mobilvenlige hjemmesider i deres søgeresultater. Opdateringen havde stor indflydelse og blev hurtigt omdrejningspunktet for samtale i online marketing-kredse verden over. Opdateringen fik kælenavnet “Mobilegeddon”, da forventningerne til dens indflydelse på websites’ placeringer i SERPs var høje og for nogle ligefrem frygtet.
Indholdsfortegnelse
Hvad var “Mobilegeddon”?
Denne opdatering var afgørende; websites blev klassificeret enten som mobilvenlige eller ikke-mobilvenlige, der var intet der i mellem.
Ændringen påvirkede placeringerne af websites i søgeresultaterne på mobile enheder og gav klar besked til webmastere om nødvendigheden af at optimere for mobile brugere, hvis de ikke levede oppe til deres kriterier.
Udrulningen af denne algoritmeopdatering signalerede en ny æra, hvor mobiltilpassede sider blev prioriteret i Googles mobile søgeresultater frem for desktopresultaterne, der indtil da altid havde været den dominerende form i SERPs.
Mobil-revolutionen
Google annoncerede den 26. februar 2015 en væsentlig opdatering til deres algoritme, som ville tage mobilvenlighed i betragtning som et ranking signal. Denne ændring trådte i kraft den 21. april, og det påvirkede mobil søgninger på flere måder:
- Kun mobile enheder: Opdateringen påvirkede rangeringen af sider i søgeresultaterne på smartphones og tablets.
- Global rækkevidde: Opdateringen havde indflydelse på søgninger på alle sprog over hele verden. Der var altså tale om en global udrulning.
- Sidebaseret evaluering: Det var enkeltsider, snarere end hele hjemmesider, der blev bedømt for mobilvenlighed.
Google prioriterer mobilvenlighed
Google reagerede på ændret forbrugeradfærd, der i stigende grad var orienteret mod den mobile oplevelse. Det var allerede tilfældet tilbage i 2015, og som man kan se på verden i dag, tog Google ikke fejl – den er mere mobil end nogensinde før.
Google tilpassede sig derfor tendensen ved at indføre en mobil-først tilgang, som nu er afgørende for, hvordan websites bliver vurderet i søgeresultaterne. Mobilvenlighed er blevet en reel og nødvendig rangeringsfaktor, som påvirker synligheden af websites.
Før havde vi i større grad opdelte desktop- og mobilløsninger Tidligere praksisser involverede et mobilwebsite, kombineret med et desktopwebsite, ofte brugte man subdomæner til at håndtere en mobilversion, eksempelvis m.tv2.dk, som så ville være TV2s mobile hjemmeside. Derfor måtte Google også indeksere to forskellige resultater, et mobilt og et desktop. Med Googles Mobile First opdatering ændrede dette sig med et snuptag og de startede med at prioritere det mobile website før desktop websitet, altså en tilgang fra desktop first til mobile first indeksering og crawling.
Mobilanvendelighed, sammen med responsivt design, blev nu et kritisk kriterium for at en hjemmeside kunne opnå en høj placering i Googles søgeresultater. Du husker meget sikkert al snakken om responsive designs, hvis du var i branchen den gang. I dag er det standarden.
Var effekten af Mobilegeddon så katastrofal som forudset?
Da Google lancerede deres mobilvenlige opdatering, var forventningerne til effekten høje og direkte frygtede blandt mange. Mange havde forudsagt, at den ville medføre større omvæltninger end tidligere algoritmeopdateringer som Panda og Penguin. Efter lanceringen viste virkeligheden sig dog at være mindre dramatisk.
De ikke-mobilvenlige sider oplevede en forventet nedgang i synlighed på mobile søgninger, og tabte terræn i søgeresultatsiderne (SERPs). Men de store omvæltninger i organiske søgeresultater og trafik udeblev i det store hele. Det betyder dog ikke, at der ikke var tale om markante ændringer; forventningerne oversteg blot slutresultatet.
Google var med til at pushe mobilrevolutionen igennem
Google benyttede opdateringen som en mulighed for at påvirke et skift i industrien mod mere mobilvenlig webdesign. Ved at lokke med en forbedring i placeringerne i SERPs, lykkedes det Google at få mange websites til at reagere hurtigt og lave ændringer for at imødekomme det stigende antal mobile brugere. Det var jeg selv med til at fremskynde, da det selvfølgelig var vigtigt for mig, at mine klienter ikke blev ramt af den forventede nedgang vi stod over for.
Vi har tidligere set Google gøre noget lignende, da de introducerede SSL som en rangeringsfaktor, hvor næsten præcis samme scenarie udspillede sig, og online marketingkonsulenter hjalp deres kunder med at blive klar til et mere sikkert web (Google).
Selvom Mobilegeddon ikke blev den katastrofe, den var forudset til at blive, forårsagede den store ændringer i rankings og fik med tiden praksissen med to forskellige websites (mobil/desktop) lagt i graven.