Det er meget normalt, at mange sider delvist er optimeret imod et udtryk eller indeholder samme udtryk (søgeord/søgefrase) som en anden side. Når dette er tilfældet, vælger Google en enkelt eller flere sider at vise på en søgning på det pågældende søgeord.

Laver man en normal søgning i Google, vil man som udgangspunkt kun finde den ene URL, da en række andre resultater på siden, som ikke er fra dit domæne, også vises.

I de tilfælde, hvor ovenstående ikke er scenariet, vil det i ni ud af ti tilfælde skyldes, at der ikke er nogen nævneværdig konkurrence eller slet ingen konkurrence på det indtastede søgeord/søgefrase. Som et resultat heraf vises flere resultater fra samme side.

For at finde frem til sider på dit website, der indeholder et søgeord eller vurderes relevant for søgeordet, er det blot at indtaste følgende søgeforespørgsel i Google:

Søgeord Site:ditdomænenavn.dk

Søgeord skifter du ud med det søgeord, du gerne vil undersøge, og efter site: indtaster du dit domænenavn – bemærk, at der ikke må være et mellemrum efter kolonet.

Det, du fortæller med ovenstående forespørgsel, er, at du gerne vil se alle resultater, der indeholder og/eller er relevante for det søgeord, du har indtastet, men at du udelukkende vil have resultater fra det pågældende domæne.

Når Google ikke kun finder eksakte match på søgeordet, men også sider, der er relevante for søgeordet, skyldes det, at Google sagtens kan matche en side på et givent søgeord, selvom søgeordet ikke er til stede på siden. Det sker gennem semantiske analyser, og det er noget, Google bliver bedre og bedre til.

Alle resultater, der kommer frem ved ovenstående søgning, er altså relevante sider for det søgeord, der indtastes, men hvor nogle vil være langt mere målrettede end andre som følge af sidens kontekst (brødtekst, headers, sidetitel).

Listen bliver vist i prioriteret rækkefølge, så det første resultat, du får frem, er det resultat, Google viser, når man indtaster det søgeord, som siden er matchet imod i en forespørgsel.

Det er derfor også naturligvis helt essentielt, at det er din vigtigste side for søgeordet, der vises øverst, når du laver en site-søgning kombineret med en søgeordsfiltrering.

Er dette ikke tilfældet, skal du åbne det øverste resultat og indsætte et link til den korrekte side, og her skal du bruge det konkrete søgeord/søgefrase, som siden rangerer på, som ankertekst, når du linker til den side, du gerne vil have til at rangere på det pågældende søgeord/søgefrase.

Rangerer den forkerte side eksempelvis på “Mercedes bilvask”, åbner du siden op. Du vil højst sandsynligt finde frasen “Mercedes bilvask” et sted på siden, markér nu frasen, og indsæt et link til den korrekte destinationsside.

Du fortæller nu Google, at du har en bedre side at henvise til, når det gælder den præcise søgning (søgeord). Googlebot læser ankerteksten og følger linket. Herefter skulle Google gerne omprioritere og nu vise den korrekte side. Dette kan tage et par dage, for Google skal først og fremmest ind og genbesøge siden og finde linket.

Du kan bruge samme metode til at øge antallet af interne links (Relevante interne links)

Du kan bruge præcis samme metode til at skabe flere interne links til en hvilken som helst side. Lad os sige, at du har fundet ud af, at din side om havemøbler kun har to interne links, og at dine sider i gennemsnit har 20 interne links pr. side.

Siden om havemøbler er altså underepræsenteret og har ikke særligt gode muligheder for at rangere, sammenlignet med dine andre sider. Og lad os nu sige, at din havemøbelside er en vigtig side for dig, så er det nødvendigt at skabe flere interne links til denne side.

Lav derfor følgende forespørgsel i Google: “havemøbler site:ditdomæne.dk”, og udvælg nu 18 sider på dit website og åben disse i en ny fane. Rediger hver eneste side, og indsæt et internt link til din side om havemøbler.

Ved at oprette 18 nye interne links får havemøbelsiden lige så mange interne links, som gennemsnittet af websitets øvrige sider.

Er dette ikke nok værdi til at rangere højt nok, skal du lave endnu flere interne links. Generelt set skal du huske på, at jo mere volumen, der er på et søgeord, desto mere konkurrence vil der være, og jo mere værdi vil du som udgangspunkt også skulle bruge for at konkurrere i SERPs.