Redirects af typen 3xx er et kendt fænomen for enhver, der arbejder med websites. Disse omdirigeringer, der inkluderer de velkendte 301- og 302-redirects, spiller en vigtig rolle i styringen af dit sites navigation. En 301-redirect er en permanent omdirigering, mens en 302 er midlertidig. Men hvordan håndterer du dem internt på dit website? Skal de blive stående for evigt? Få svaret her.

Begræns antallet af 3xx redirects så vidt muligt

Det er ideelt at begrænse antallet af 3xx-redirects på et website, da for mange kan gøre websitet langsommere og forringe serverens ydeevne, hvilket kan hindre Googlebots effektivitet i dybdegående crawls. Men når redirects er nødvendige, er det afgørende at håndtere dem korrekt. En generel regel, der omdirigerer store sektioner af dit site, kan være praktisk, men hver enkelt URL skal håndteres med omhu for at sikre en præcis anvisning mod den nye placering.

Det er kritisk at holde antallet af omdirigeringsregler på et minimum. For mange omdirigeringer kan skabe unødvendig belastning på serveren hver gang en side indlæses – og dette kan blive en flaskehals, især når mange brugere besøger dit site samtidig. Det er helt essentielt, at du løbende rydder op i dine interne omdirigeringer, særligt hvis du driver et større website.

Den vigtige praksis ved opdatering af interne redirects

Når det drejer sig om at flytte sider, er det velkendt at bruge et 301-redirect. Det er imidlertid vigtigt at huske at ajourføre den interne navigation, så snart Google har indekseret den nye struktur. Hvis du kontinuerligt linker til en URL, som omdirigeres, forlænger det tiden det tager for både brugere og søgemaskiners bots at nå til destinationsadressen. Det påvirker crawlrate af dit website, som er en sats baseret på tid og ikke antal. Derudover tabes omkring 15 % af linkets værdi hver gang det passerer gennem en 301-redirect. Det er derfor afgørende at opdatere disse links til at pege direkte på destinationen, men dette bør kun ske efter at Google har registreret din ændring i sine søgeresultater.

Tjek løbende SERPs

Hold nøje øje med din sides placering i Googles søgeresultater efter en omdirigering. Så længe den gamle URL vises i søgeresultaterne, bør omdirigeringen forblive intakt. Når Google viser den opdaterede URL i søgeresultaterne, er det tid til at ajourføre dine interne links, så de leder direkte til den endelige slutdestination.

Det er ikke nødvendigt at fjerne selve omdirigeringen – hvis der er eksterne links, der peger på den. Du ønsker at bevare værdien fra disse eksterne links og sikre, at de korrekt omdirigeres til et sted på dit website, der er relevant ift. der tidligere blev linket til og som har brug for den ekstra værdi.

Opsporing af 301 Redirects

For at identificere 301 redirects på dit website, kan værktøjer som Screaming Frog SEO Spider, SiteBulb eller SEMRush anvendes. Med et sådan program kan du sortere efter 3xx-redirects og derefter gennemgå hver URL for at finde og opdatere indgående links til at pege på den nye og korrekte destination. Denne proces kan gentages med de fleste crawlers tilgængelige på markedet.

Læs mere om 301 redirects her og 302 redirects her.