Links har længe været fundamentet for gode placeringer i søgemaskiner, lige siden Googles begyndelse. Dette skyldes Googles fokusering på netop links, og muligheden for igennem disse at beregne en kvalitetsscore, der kunne bruges til at skabe et retvisende hierarki af Internettet i søgemaskiner.

Links forbinder hele Internettet og det giver perfekt mening, at de websites der gør det godt, har flest links pegende på sig.

Verden har dog ændret sig og alle der ved lidt om SEO, forstår den dag i dag vigtigheden af links og dermed også værdien af links. I takt med at forståelsen for værdien af links vinder frem, er det blevet markant sværere at opnå naturlige links til ens website.

Derfor er Google også nødt til konstant at være på forkant og tilpasse deres popularitetsalgoritmer, hvis de skal være retvisende for siders reelle popularitet.

Derfor er Google også nødt til i større stil at lytte mere til andre signaler som co-occurunce, co-citation og URL-mentions!

Hvad er linkløse mentions?

En mention er som navnet antyder en benævnelse. Inden for SEO bruger vi ordet mentions om alle de benævnelser et website får, hvor der ikke er et aktivt link til stede.

Det vil med andre ord sige, at websitets navn bliver nævnt, men uden at brugeren har et klikbart link til rådighed, der kan føre brugeren videre til det omtalte website.

Fænomenet kaldes også for implied links eller underforståede links, det ligger altså i kortene, at der lige så godt kunne have været tale om et link – men at det aktive link, ikke er til stede af den ene eller anden årsag.

Tæller mentions med i Googles popularitetsanalyser?

Ikke hvis man læser det oprindelige PageRank-patent. Her er det en forudsætning, at der er et link til stede. Det er ganske enkelt det, der skaber grobund for den kalkulerede score og intet andet.

Det oprindelige PageRank-patent blev udarbejdet tilbage i 1998 af Googles skabere, Larry Page og Sergey Brin. Der er sket meget siden dengang. Her 22 år efter ville det være naivt at tro på, at der ikke var lavet talløse ændringer til denne primære og første sorteringsmotor i Google.

Google har samtidig af et par omgange, været ude og udtale sig om fænomenet.

Nævnes i forbindelse med Panda og Quality Raters

Hvis man læser patentet for Googles første større kvalitetsopdatering, Google Panda, vil man se, at der refereres til underforståede links og ”ekspreslinks”.

Ekspreslinks bliver defineret som værende links, en bruger kan klikke på mens underforståede links defineres som værende en reference til en målressource uden et aktivt link. Begge værdier bruges til at beregne værdi for en given side.

Vi ved også fra Google Quality Rater Guidelines at Quality Raters skal vurdere personer og websiders omdømme ud fra benævnelser rundt omkring på Internettet.

Googles Gary Illyes har været ude og sige følgende:

Hvis du publicerer høj kvalitetsindhold, der bliver citeret på Internettet, og jeg taler ikke bare om links, men også benævnelser på sociale netværk, at folk snakker om dit brand, ting som det. Så gør du det storartet.Googles Gary Illyes

Slutteligt, har jeg selv for godt 10 år siden, sammen med min daværende kollega Søren Riisager været med til at udføre en klinisk SEO-test.

Her fik vi igennem en række tests bekræftet, at Google følger benævnelser af URLs uden aktive links og indekserer siderne der nævnes. Så allerede dengang fulgte Google altså mentions som de følger andre links.

Hvorfor er det blevet sværere at få indgående links til sit website?

Google har selv været med til at påvirke webmasters lyst til at linke ud, ved blandt andet at frigive linkspamalgoritmer som Penguin, der med et ændrede den måde hvor på mange opfattede et link.

Pludselig kunne et link være farligt og direkte skadeligt og selvom penguin ikke straffer for udgående links, har det sat en generel frygt i folk og dermed gjort, at mange tænker sig om en ekstra gang, inden de indsætter link.

Det har ført til en stor stigning i brugen af det der kaldes mentions eller implied links og derfor giver det perfekt mening, at Google kommer til at kigge mere og mere på disse, når de skal udregne et websites popularitet.

Andre årsager til at Google ikke kun kan være afhængig af aktive links:

  • Begrænset udvalg af almen presse (I et land som Danmark er der bare begrænset dækning)
  • Flere websites gør brug af betalingsmure (Og links herfra har ingen værdi for dit website, udover naturligvis eventuel direkte trafik)
  • Offentlige websites, offentlig tilhørighed, linker kun til andre offentlige institutioner
  • Linkpolitikker såsom automatiske nofollow på alle udgående links (Tænk Forbes, Entrepeneur, Wikipedia) eller ingen links til kommercielle interesser (Tænk eks dr.dk)
  • Markant stigning i brugen af sociale medier hvor Google har meget lille indsigt
  • Mængden af nichemedier falder i takt med at flere og flere bruger sociale medier til at skabe fællesskaber i stedet for almindelige websites

Du kan derfor være meget sikker på, at værdien af implied links eller URL mentions, vil stige de næste par år.

Har dit website flere hundrede indgående links, vil det også have mange implied links og hvis disse ikke er til stede, er det ret nemt at konkludere, at linkprofilen nok ikke er videre naturlig.

Udover at værdien af mentions vil stige, vil vi også se at Google læner sig mere og mere op af to andre målepunkter, co-citation og Co-Occurence, disse kan du læse mere om i denne artikel, jeg udarbejdede tilbage i 2016: Google & links, nu og i fremtiden.