Siden August 2014, har Google i stigende grad, forsøgt at få webmastere til at tage skiftet fra http til https og det går tilsyneladende ikke lige så hurtigt, som Google måske havde forventet. For at speede tingene op, har Google lavet nogle fundamentale ændringer i den måde, hvor på de håndterer 3xx Redirects i forbindelse med migrering til https.
En 301 viderestilling har altid været den korrekte måde, at håndtere en permanent viderestilling på. En 301 viderestilling overfører PageRank (Linkpopularitet) fra den gamle URL til den nye, så den nye URL kan overtage de placeringer, den gamle URL også besad.
Selvom en 301 viderestilling er den korrekte måde at håndtere en permanent flytning på, har der altid været et mindre tab af linkværdi på omkring 15% (Kilde: Matt Cutts 2013)
Det er samme tab, som også tidligere opstod, hvis man linkede ud til et eksternt website fra en intern side. Denne praksis er dog sidenhen blevet ændret af Google, da det gjorde, at mange websiteejere simpelthen valgte ikke at linke ud for at holde på den interne PageRank.
I dag overføres 15% af en intern sides totale mængde PageRank, når der linkes ud, men der gives ikke væk af ”egen beholdning”. Hvis du vil læse om dette mere detaljeret, kan denne artikel anbefales..
Indholdsfortegnelse
Google presser på med HTTPS
Årsagen til at Google har lavet disse ændringer, skyldes at Google godt ved, at professionelle ikke anbefaler et skifte, før end der er klare fordele forbundet med det. Domæneskift og omskrivning af mange URLs er en øvelse, der kan være risikobetonet.
Søgemaskinefordelene ved HTTPs er indtil videre ikke specielt mærkbare. Nogle få websites får en hel del ud af skiftet, mens de fleste stort set ingenting mærker efter migrering. Det ser dog ud til, at man får mere og mere ud af skiftet, i hvert fald er det blevet væsentligt nemmere at spotte fremgang efter migrering, hvor det tidligere var praktisk talt umuligt.
http til https viderestilling
Et skifte til HTTPs betyder, at alle adresser skal omskrives og det skal de igennem 301 viderestillinger, viderestillinger som tidligere gav et tab på 15% og derfor rent afvejningsmæssigt, vægtede tungere end den rankingfordel, man fik ved at skifte til HTTPs.
Ved at ændre på denne proces og sikre at 3xx Redirects i forbindelse med migrering til HTTPS overfører fuld værdi, er det nu pludselig blevet langt mere interessant at skifte til HTTPs.
Googles John Mueller afslørede tilbage i februar, at 3xx Redirects overførte al værdi ved skifte til HTTPs.
” # Do I lose “link juice” from the redirects? No, for 301 or 302 redirects from HTTP to HTTPS no PageRank is lost. ”
Udtalelsen fik ikke megen spalteplads rundt omkring, men i slutningen af juli måned i år bekræftede Googles Garry Illyes selv samme:
30x redirects don’t lose PageRank anymore.
— Gary Illyes (@methode) 26. juli 2016
302 overfører nu også linkværdi!
Et 302 Redirect er en midlertidig viderestilling og derfor har et 302 Redirect heller ikke tidligere overført PageRank fra den side der viderestilles fra. Den tilgængelige PageRank blev fanget i en slags PageRank-limbo, ind til det tidspunkt hvor 302 viderestillingen igen blev frakoblet.
Google har haft mange problemer med, at webmastere har gjort brug af 302 i stedet for 301, faktisk i så udpræget en grad, at de har været nødt til at ændre den måde de lyttede til et 302 på.
I mange tilfælde har Google valgt at behandle 302 viderestillinger som en permanent viderestilling, hvis de har vurderet, at det nok var den reelle hensigt. Det har derfor også bevirket, at et 302 viderefører PageRank ligesom et 301.
Ubekendte faktorer
Hvor hurtigt Google lytter til et 302, frem for et 301, er så et af de spørgsmål, man kan stille sig selv. Skal koblingen være aktiv i en længere periode, før end Google behandler viderestillingen som permanent, eller sker det med det samme?
Herudover er det også værd at bide mærke i, at selvom Google ændrer måden de håndterer et 302 Redirect, er det ikke sikkert at andre søgemaskiner og sociale medier, gør det samme.
Værd at være opmærksom på
- Du bør stadig bruge 301 Redirects til permanente flytninger. Et 301 er stadig den korrekte viderestilling for en permanent flytning og Google er ikke den eneste søgemaskine på markedet!
- PageRank er ikke det eneste signal der bliver overført igennem et link, vi ved ikke om der er andre ændringer og eller om der er andre elementer, der ikke peges med over på den nye URL.
- Et 301 bør altid være til en identisk eller næsten identisk side, er der tale om et andet scenarie skal du ikke regne med at al værdi videreføres.
- Du løber altid en form for risiko ved en viderestilling
Tak for en god artikel!
Hvad hvis man har en hjemmeside (xxxx.dk) som linker (301) uden at have nået på hjemmesiden til min hovedhjemmeside (Hovedeside.dk/XXXX), sender den stadigvæk alt værdien videre?
Ellers tænkte jeg at jeg skal oprette teksten fra Hovedeside.dk/XXXX på xxxx.dk så indholdet bliver det samme i forhold til “Et 301 bør altid være til en identisk eller næsten identisk side, er der tale om et andet scenarie skal du ikke regne med at al værdi videreføres.” ville det være bedre?
Håber det er til at forstå?
Mvh
Jesper Sehested
Satte et par sider over til https og intet tab af trafik, som om intet var hændt.