En brødkrumme er en lille tekststi, som oftest befinder sig i toppen af en side. Stien indikerer, hvor brugeren befinder sig på websitet, så brugeren altid kan finde tilbage – ligesom man kender det fra fortællingen om Hans og Grethe, der smed brødkrummer ud som en sti, der kunne følges på tilbagevejen.

En typisk brødkrumme kunne se ud således: Hjem > Telefoner > Nokia > 6410

‘Hjem’ er forsiden. Herefter er der valgt en kategori, der hedder ‘Telefoner’, derefter ‘Nokia’ og slutteligt modellen ‘6410’.

Alle steps i ovenstående breadcrumbs, pånær den sidste del, som er den side, man befinder sig på, er klikbare. Det bliver derfor også nemt for en bruger at navigere tilbage til det sted, man kom fra, eller hoppe et led eller to over.

Tre forskellige former for brødkrummer

Der findes grundliggende to former for hierarkisk-baserede brødkrummer: attribut- baserede brødkrummer og historik-baserede brødkrummer.

Neden for får du en forklaring på forskellene mellem de to. Du er sikkert allerede bekendt med alle typer, men har muligvis ikke gjort dig tanker om fordele og ulemper ved de forskellige versioneringer.

Hierarkisk-baserede brødkrummer

Den mest almindelige form for brødkrummer og også den versionering, der fungerer bedst, når vi diskuterer SEO.

Et hierarkisk baseret brødkrummesystem understøtter websitets hierarki og tager derfor udgangspunkt i dette. Den fortæller, hvor du er på websitet, og hvor mange skridt, der er for at komme tilbage til hjemmesiden (forsiden).

Denne form for brødkrummer linker altid tilbage til den kategori og de underkategorier, de ligger i, og derfor skaber de en god intern linkstruktur.

Attribut-baserede brødkrummer

Attribut-baserede brødkrummer derimod ses ofte, når man som bruger søger på et e- commerce website og brødkrumme-attributterne er baseret på produkt-attributter, eksempelvis:

Hjem > Produkt > Kategori > Størrelse > Farve

Denne form for brødkrummer er dermed mere en slags filter, der viser dine indstillinger i din søgen.

Historik-baserede brødkrummer

Som navnet antyder, viser historik-baserede brødkrummer den konkrete sti for den enkelte bruger.

Derfor vil brødkrummerne altid været baseret på den pågældende brugers browsing af websitet og vil være fuldstændigt upåvirket af andres navigation.

Grunlæggende kan man kalde denne form for brødkrummer for et alternativ til din tilbageknap i din browser.

Denne form for brødkrummer kan være brugbar for brugerne, men giver ingen effekt SEO-mæssigt. Derfor er denne form mere brugeroptimering, end det er SEO.

Hvorfor er Google glad for brødkrummer?

Google kan igennem brødkrummer bedre forstå, hvordan dit website er struktureret, og hvordan hierarkiet er sat.

Et ekstra lag af interne links, der altid peger tilbage på nærmeste kategori/side, giver Google et langt bedre indblik i relationerne siderne imellem og den kontekstuelle sammenhæng. Dette er dog kun tilfældet i en standard brødkrummeform.

Andre fordele ved brødkrummer

Brødkrummer kan være med til at sænke afvisningsprocenten for de brugere, der lander på dit website, alene af den grund at det er nemmere at navigere på sitet.

Du skal huske på, at alle sider på dit website skal være en indgangsvinkel til resten af dit website. Derfor er det meget vigtigt hele tiden at orientere brugeren om, hvor han befinder sig.

Ved at gøre brug af brødkrummer øger du tilgængeligheden af dit indhold, skaber mindre friktion for dine brugere, og derved gør du dine brugere gladere og mere engagerede – elementer, som Google prøver at spore på, og som derfor kan give dig en afledt effekt i søgeresultaterne (bedre placeringer).

Brødkrummer bør Schema-markeres for mulige udvidede uddrag

For 5-6 år siden var det muligt at få klikbare brødkrummer i søgeresultaterne igennem udvidede uddrag. Dette var kun muligt, hvis ens brødkrummer var tagget korrekt op med Schema-markering.

Denne funktion er p.t. ikke aktiv i Googles søgeresultater. Google valgte nemlig i sensommeren 2019 at implementere breadcrumb-markør som ny standardvisning i søgeresultaterne som erstatning for den normale skråstreg, som vi kender fra en almindelig URL-struktur visning i søgeresultaterne.

Også selvom brødkrummerne ikke er tagget op, og også selvom websitet slet ikke gør brug af brødkrummer!

Det var denne visuelle fordel, man også fik ved at implementere Schema-markup på sine brødkrummer. Der var bare en radikal forskel. Det var muligt at klikke på de forskellige elementer i brødkrummestien direkte fra søgeresultatsiderne. Det er det ikke længere.

Det ændrer dog ikke på, at Google pludselig kan tilbageføre funktionen igen, for nyttig det var den. Derfor bør du stadig markere dine brødkrummer, ligesom du bør markere alt andet, der kan markeres på dit website.

Du kan benytte Schema-operatøren Breadcrumb List Schema til dette. Du kan læse mere om dette Schema på følgende adresse: https://schema.org/BreadcrumbList