Det kan være svært og tidskrævende at arbejde med linkbuilding – en utaknemlig opgave, der i princippet aldrig stopper og som samtidig er primus motor for dit websites placeringer i Googles søgeresultater.

Du er derfor selvsagt nødt til at arbejde med links, hvis du vil opnå succes i søgeresultaterne. Udover at arbejde med at skaffe links, holder du så øje med de links, du løbende mister? Det glemmer rigtigt mange desværre og det koster placeringer!

Hvordan opstår brudte indgående links?

Der er to årsager til at denne udfordring opstår. Du kommer enten til at slette en side med indgående links ved en fejl eller også gør du det bevidst, formegentligt ubekendt med at siden har indgående links. Det kan også være, at websiteejeren der linker til dit website, har tastet en forkert URL, der ikke peger korrekt på dit website og derfor opstår en 404-side, som brugerne og Googlebot sendes til. Dette kaldes også i fagsprog for ”link rot”.

Links er anbefalinger og relevansbekræftere

Et link er en stemme eller en anbefaling om man vil og derfor er links som udgangspunkt, positive for dig og dit website.

Linker et website der omhandler bilsalg, til en underside på dit bilforhandlerwebsite, anerkendes linket af Google som værende en stemme på dig og dit website.

Udover at stemmen øger dit websites autoritet generelt, så gør den Google mere lydhør over for, hvad der bliver sagt på det. Den øger også relevansen af den pågældende side, som der linkes til. Der er nemlig et match imellem det indhold der linkes fra og det indhold der linkes til.

Det gør med andre ord Google mere sikker på, hvad din underside helt præcist omhandler. Google bruger både den kontekst linket findes i til at forstå sammenhænge, så vel som den ankertekst der er sat af websiteejeren, der linker til dig.

Hvad sker der hvis man sletter siden der linkes til?

Kommer du ved et uheld eller helt bevidst til at slette den side det eksterne link peger på eller kan siden af andre årsager ikke respondere med en statuskode 200 OK, når den kaldes, vil linkets værdi ikke længere tælle med i linkgrafen for dit website.

Årsagen til dette er, at det der blev anbefalet på dit website tidligere, ikke længere er til stede på websitet og derfor er stemmen også ophævet.

Du får med andre ord, ikke noget ud af linket længere. Brugere der prøver at nå dit website, fra det website der linker, får ovenikøbet en dårlig oplevelse, når de lander på selvsamme fejlside, som Googlebot også støder på.

En ulykkelig situation for både de motiverede brugere der prøver at nå dit website, for Google og for dit websites synlighed i søgeresultaterne generelt.

Hvordan sikrer jeg at linkværdien ikke går tabt?

For at være helt sikker på, at linkværdien ikke går tabt, skal der oprettes en 301 omdirigering, der peger på en sammenlignelig side. Indholdet skal matche til en vis grad og nu bedre match, nu større chance er der for, at linkets værdi stadig holder ved. Er du i tvivl om, hvad der tidligere har været på siden, der blev linket til, kan du bruge et værktøj som Archive.org, til at genskabe den.

Du kan selvfølgelig også vælge at kontakte ejeren af det website, der linker til dit website og bede dem om at rette linket til. Det er dog langt fra hver gang, at man får svar på den slags henvendelser og i nogle tilfælde, kan det ende med at websiteejeren fjerner linket – derfor kan det være en nemmere og mere sikker måde, blot at omdirigere siden med en 301.

Alternativt kan den gamle webside også bare genskabes i en eksakt version, det er dog langt fra altid, at man ønsker dette. Der har formodentligt, været en årsag til at siden er blevet slettet til at begynde med.

Alternative sider er også brugbare at omdirigere til, fremfor rene kopier

Driver man en webshop og har slettet et produkt, der er udgået, men som mange har linket til, må man prøve at finde et alternativ, som både brugere og Googlebot kan acceptere som et alternativ til den oprindelige side.

Bedst er det, hvis teksten er meget sammenlignelig med den tekst, der var på det foregående produkt. Produktet bør derfor være fra samme kategori, som det oprindelige produkt og gerne også fra samme brand, hvis muligt. Herudover, må man blot finde det bedste alternativ, men samtidig have i tankerne, at nu bedre match der er, nu større chance for fuld linkværdi.

Kan jeg ikke bare sætte en automatisk regel op, der 301 omdirigerer alle fejlsider til forsiden?

Det kan du godt, men du får ikke noget ud af denne øvelse. Mange tror desværre, at man blot kan omdirigere en given side til forsiden, og så er linket genetableret igen.

Google opfatter denne form for omdirigering som en soft-404, hvilket betyder, at det har præcis samme effekt, som når linket peger på en reel 404-side. Linkværdien tæller ikke længere, fordi det der blev stemt på, ikke længere er tilgængeligt.

Det kan du høre Googles John Müeller bekræfte i denne Google Webmaster video:

So the the 301 redirect from all pages to the home page, that would be something that we see as a soft 404s.

Så selvom du i dit linkanalyseværktøj nu kan se, at dine links peger på en side, der svarer med en statuskode 200 OK, er det umådeligt tvivlsomt, at dette link bidrager med noget ift. din synlighed i søgeresultaterne.

Herudover bør du også overveje værdien for en bruger, der bliver omdirigeret til din forside, mens de søgte efter noget konkret.

Det er også vigtigt at huske på, at indgående links har en ankertekst, der sandsynligvis fortæller noget om det der linkes til, peges disse ankertekster på en side, der ikke omhandler det samme, kan det i realiteten skabe forvirring omkring, hvad den pågældende side omhandler.

301 omdiriger med det samme du lukker ned for sider med indgående links

Arbejder du med links og linkbuilding, bør du altid have lister eller værktøjer, der hurtigt kan afsløre hvilke sider, der har mange indgående links. I stedet for reaktionært at prøve at genetablere links, er det nemmere, bedre og hurtigere, blot at sørge for at oprette korrekte 301 omdirigeringer, med det samme en URL ændres eller slettes.

På større websites hvor der måske er mange personer inde over administrationen af det, er det straks sværere at holde øje med og være opmærksomme på, på tværs af dem der arbejder på det, hvilke sider der kræver ekstra opmærksomhed.

Og så sker det oftere end sjældent, at vigtige sider bliver slettet, uden at der oprettes omdirigeringer. I sådanne situationer kan man supplere op med brugen af et værktøj, der kigger eksternt efter links, der peger ind på døde sider på dit website.

Kan jeg selv scanne for døde sider med indgående links?

Ja, hvis du har en crawler, der scanner hele Internettet og tjekker alle links, så kan du. Du kan selvfølgelig også bare vælge at investere i et værktøj, der har denne funktion.

Flere værktøjer kan være behjælpelige på denne front, nogle med større succes end andre. Selv et værktøj som ahrefs, tilbyder denne funktion. De burde dog, i min optik, bruge mere krudt på at holde sig et større indeks. Det skrumpende indeks som ahrefs efterhånden præsenterer, gør også at afkastet af at køre et scan efter broken links igennem værktøjet, kun afslører brøkdele af hvad andre værktøjer kan finde frem til. Værktøjer med langt større indekses.

Selv har jeg tidligere brugt Linkresearchtools til formålet, et markant dyrere værktøj, men også et værktøj der typisk finder 7-800% mere end hvad ahrefs formår.