Hvis du driver en lokal virksomhed og drømmer om at dominere din lokale markedsplads online, er det essentielt at forstå de mekanismer, der gør dig synlig i netop dit nærområde. Lokal SEO er vejen frem. Du behøver ikke kæmpe mod nationale giganter eller anvende kolossale markedsføringsbudgetter. Med lokal SEO og målrettet indhold kan du skabe stor synlighed og trænge igennem støjen i dit lokalområde online.

Konkurrencen inden for lokal SEO varierer, ikke overraskende, ligesom den gør for national SEO. Der er stor forskel på antallet af kaffebarer i København i forhold til Varde. Derfor bliver “lokalt” også en variabel størrelse. Det afhænger af, hvor du befinder dig, og hvor mange udbydere der er i området.

Lokal SEO er ikke lige så populært eller nødvendigt i Danmark, som det er i større lande som USA. Her kan synligheden på et enkelt gadehjørne være afgørende for din forretnings succes. Men det ændrer ikke på, at der er masser af gode muligheder for at forbedre lokale placeringer gennem lokal SEO.

Vi har lokal SEO i forbindelse med Google My Business, men der findes også lokale organiske resultater. Her indsnævrer Google indholdet til din specifikke lokation. I langt de fleste tilfælde behøver du ikke engang at indtaste en by eller et område, før dine resultater er lokale. Prøv for eksempel at søge på “skole,” “universiteter,” “mad” eller andre lokalt forankrede søgeord. Du vil se lokale resultater, foruden Google Places-placeringer gennem Google My Business.

Googles lokale SEO-kriterier

Der findes overordnet set tre forskellige kriterier, som Google fokuserer på, når det kommer til lokal synlighed: Relevans, afstand og omdømme.

Relevans

Google vurderer relevansen af et søgeresultat i forhold til brugerens lokale søgeforespørgsel. Her fokuserer Google på lokationsbestemte søgeord, der findes i dit websites indhold og meta-tags. Det er derfor essentielt at have lokale landingssider. Disse sider bør ikke blot indeholde de søgeord og sætninger, som brugerne anvender for at finde din service, men også lokale elementer, der hjælper Google med at matche siden op imod lokale søgeresultater.

Dette kan være så simpelt som at inkludere adresseoplysninger i sidens footer. Men det skal kombineres med indhold, der er relevant for den specifikke søgeforespørgsel. En velstruktureret, lokationsbestemt landingsside, der tilbyder de samme ydelser eller produkter, vil dog altid udrangere en kombination af relevant indhold og generel footer-lokationsinformation.

Læs også:  YMYL-websites “Your Money or Your Life”

Afstand

Nærheden til brugeren spiller en betydelig rolle i positioneringen på Google. Men det er ikke det eneste kriterium. Nogle gange kan en butik, der er længere væk, faktisk rangeres højere. Dette sker, når Google vurderer, at butikken er mere relevant for brugeren. Det kunne eksempelvis være, fordi butikken tilbyder et bedre produkt eller en overlegen service, der gør den ekstra rejsetid værd for brugeren. 

Omdømme

Google’s algoritmer tager højde for din virksomheds omdømme, både online og i den fysiske verden. Dette omfatter faktorer som antal Google-anmeldelser, gennemsnitlige vurderinger og din placering i de organiske søgeresultater. En af de mest indlysende faktorer, som Google ser på, er antallet og kvaliteten af anmeldelser via Google My Business (GMB). Men det stopper ikke her; Google ser også på andre anmeldelsessider for at få et mere komplet billede af din virksomhed.

Omdømmet vurderes yderligere ud fra dit websites autoritet, som i høj grad er bestemt af mængden og kvaliteten af indgående links. Troværdige links – det vil sige, links fra ansete kilder – har stor indflydelse på dette. Dit omdømme i lokalsamfundet får også et løft, hvis du har indgående links fra lokale websites eller fra sites, der omtaler dit lokalområde. Disse spiller nemlig en særlig stor rolle for din synlighed i de lokale organiske resultater.

NAP – Navn, Adresse og Telefonnummer

NAP er et akronym for Navn, Adresse og Telefonnummer og er kritisk for enhver lokal SEO-strategi. Konsistensen af disse oplysninger på tværs af internettet kan betydeligt påvirke, hvor godt din virksomhed rangerer i lokale søgeresultater.

Hvorfor er NAP så vigtigt?

Konsistente NAP-oplysninger signalerer til søgemaskiner som Google, at din virksomhed er troværdig. Dette kan i sidste ende forbedre din virksomheds synlighed i lokale søgeresultater og på korttjenester som Google Maps.

Hvordan sikrer du NAP-konsistens?

Det er afgørende at sikre, at din virksomheds information er ensartet og korrekt på alle de platforme, hvor du er repræsenteret. Det inkluderer lokale kataloger, sociale medier, og ikke mindst din egen hjemmeside. Oplysningerne skal matche dem, du har angivet i din Google My Business-profil. Du bør løbende tjekke, at alle disse oplysninger forbliver konsistente. Hvis du støder på ældre eller forkerte oplysninger under en Google-søgning, skal disse rettes så hurtigt som muligt. 

Læs også:  Hvad er Googles Rankbrain og hvordan fungerer den?

Hvad sker der, hvis NAP ikke er konsistent?

Inkonsistente NAP-oplysninger kan føre til en lavere lokal rangering i søgemaskinerne. Dette kan også skabe forvirring blandt dine potentielle kunder og dermed mindske deres tillid til din virksomhed. Men hvis du aktivt arbejder med at opretholde NAP-konsistens, øger du ikke kun din lokale synlighed men får også mulighed for at inkorporere lokale links, da mange kataloger tillader at du linker til dit eget website.

Schema markup og lokal SEO

Hvis du arbejder med lokal SEO, findes der en række Schema Markups, der ikke er til at komme uden om. Schema Markup er en form for struktureret datakode, der hjælper Google og andre søgemaskiner med at få en dybere forståelse af indholdet på dit website. Dette muliggør en mere nøjagtig indeksering og potentielt en bedre præsentation af dit website i søgeresultaterne.

Der findes en række Schema Markups, der er udarbejdet til lokale forretninger, hvorigennem du kan informere både Google og brugere om åbningstider, placering og anmeldelser.

Når du bruger Schema Markup, kan du opleve, at dine søgeresultater udvides med rich snippets eller udvidede uddrag, som vi også kalder dem på dansk. Dette kan være stjernevisning af dine anmeldelser, visning af dine åbningstider, prisklasse m.v. direkte i søgeresultaterne. Disse elementer kan få dit resultat til at fremstå visuelt mere tiltrækkende og kan derigennem sikre dig højere klikrater.

Lokale Elementer i Schema Markup

Nu, da vi ved, hvad Schema Markup er og hvorfor det er vigtigt, så lad os kigge på, hvilke lokale elementer du kan inkludere. Her er det især vigtigt at inkludere din virksomheds navn, adresse og telefonnummer (NAP), men også andre lokale elementer som:

  • LocalBusiness: Generel type for lokale virksomheder.
  • OpeningHoursSpecification: Angiver virksomhedens åbningstider.
  • GeoCoordinates: Angiver de geografiske koordinater for virksomheden.
  • Event: Markerer events eller arrangementer.
  • Offer: Specielle tilbud, rabatter osv.

Dette hjælper ikke alene Google med at matche din virksomhed med relevante lokale søgninger, men det forstærker også konsistensen i dine NAP-oplysninger på tværs af internettet.

Læs også:  Korrekt brug af Disavow-værktøjet til fjernelse af linkspam

Lokale links (Lokal linkbuilding)

Når det kommer til lokal SEO, er lokale links ikke bare prikken over i’et; de er fundamentet. Overvej dette: Hvis Google ser, at din virksomhed er linket fra steder som kommunens hjemmeside, lokalavisen eller nicheblogs eller hjemmesider centreret omkring dit område, så er det som at få et lokalt kvalitetsstempel direkte fra samfundet selv.

Uddannelsesinstitutioner

  • Stipendier: Opret et stipendium specifikt for studerende på lokale uddannelsesinstitutioner. Det er ikke bare god PR, men også en stærk linkopbygningsstrategi, vil ofte blive omtalt i lokale medier – Sørg for at have en side om stipendiet på dit website, så der er noget at linke til.
  • Klub-sponsorater: Mange uddannelsesinstitutioner har elevklubber/ungdomsklubber, der søger sponsorater. Dette er en fremragende måde at skaffe et lokalt, troværdigt link. De fleste klubber har sponsor-sider, hvor du kan få et logo med link ind.
  • Rabatter: Tilbyd studierabatter og få et link fra skolens website, hvis muligt.

Sponsorater

  • Lokale arrangementer: Overvej at sponsorere lokale arrangementer som musikfestivaler eller velgørenhedsløb.
  • Sportsklubber: Sponsorer en lokal sportsklub og få dit firmalogo på deres trøjer. Det er ikke bare god eksponering, men også en stærk linkmulighed. Langt de fleste

Lokale Priser

  • Deltag i konkurrencer: Tilmeld dig lokale forretningspriser og få anerkendelse (og links) fra lokale organisationer.
  • Skab en lokal pris: Du kan også tage initiativ til at skabe en lokal pris og dermed få masser af omtale og links.

Eksisterende Relationer

  • Forretningspartnere: Har du lokale samarbejdspartnere? Bed om et link fra deres websted.
  • Bekendte i området: Venner, bekendte eller familie med en virksomhed eller website? De kunne også være en god kilde til et troværdigt, lokalt link. 

Websites

  • Lokale websites: Identificer lokale websites, som turistsider, der fokuserer på dit område.
  • Find en vinkel for, hvorfor de skulle linke til dig og tag derefter kontakt. Du kan eventuelt lade dig inspirere af dine konkurrenter og se, hvilke lokale sider, de har fået links fra.
  • Lokalpressen: Etabler relationer med lokalpressen for at opnå kvalitetslinks, særligt over tid. Brug artiklerne til både at forstærke dit omdømme og som en kilde til nye forretningsmuligheder.