SGE står for Search Generative Experience og er et forsøg fra Google, hvor de prøver at integrere kunstig intelligens ovenpå deres søgeresultater. En tilgang, der kombinerer generativ kunstig intelligens (AI) med Googles søgemaskine, hvilket giver brugerne mulighed for hurtigt at få overblik og svar uden at skulle klikke ind på individuelle websites.

Forestil dig, at du søger efter aktiviteter på en regnvejrsdag for børn i indskolingsalderen. Traditionelt ville Google præsentere en række resultater, der ville dirigere dig til forskellige websteder med forslag. Med SGE får du derimod en samlet liste over forslag direkte i søgeresultaterne, baseret på indhold fra flere kilder, uden først at skulle klikke dig ind på et resultat for at finde den information, du søger.

Hvordan fungerer Google SGE?

Google SGE anvender generativ AI, som baserer sig på store sprogmodeller (LLMs). Disse modeller er trænet på enorme mængder data og kan skabe indhold som tekst, billeder, lyd og endda kode.

Google benytter en model kaldet Pathways Language Model 2 (PaLM 2), hvilket er en del af den teknologi, de også bruger i andre produkter som eksempelvis Gmails “Hjælp mig med at skrive”-funktion.

SGE har sine fordele i nogle scenarier

SGE kan give en forenklet oversigt over komplekse emner igennem et letforståeligt resumé. I nogle tilfælde kan dette være langt mere effektivt for at opnå en forståelse af et givet emne sammenlignet med selv at researche og drage egne konklusioner.

I alle de tilfælde, hvor et resultat kan leveres som direkte information, kan et SGE-resultat vise sig at være overlegent i forhold til et almindeligt søgeresultat. På den anden side opnår man måske ikke en forståelse for de flere facetter af samme sag og kan derfor i princippet blive informationsblind, da de informationer, man modtager, allerede er filtreret og tilpasset det output, man søger.

Igennem brugen af SGE er Google også markant bedre til at foreslå relaterede spørgsmål, som giver brugeren muligheden for at dykke dybere ned i et emne.

Google SGE vs. andre AI-baserede værktøjer.

Google SGE vs. ChatGPT.

Mens ChatGPT er mere konversationsagtig og egnet til komplekse, samarbejdsopgaver, er Google SGE bedre til at svare på specifikke spørgsmål med faktuelle oplysninger. Der er altså en meget stor forskel på den måde, de to værktøjer fungerer på. Personligt bruger jeg selv ChatGPT til nogle former for ”søgninger”, mens jeg bruger Google til andre. Et eksempel på dette kunne være en opskrift. Det er helt korrekt, at der findes mange opskrifter på alle retter, men jeg har ikke nødvendigvis brug for at få Valdemarsros opskrift på pandekager. Her kan jeg godt bruge en generel fra ChatGPT, hvor jeg så heller ikke skal bruge tid på at læse, hvad der ellers er foregået den pågældende dag, hvor det gav mening også at lave pandekager og derfor dele opskriften. Skal jeg have fat i en speciel eller rigtigt god opskrift, jeg gerne vil bruge mere tid på, ja så kunne jeg godt finde på at besøge hendes blog og finde opskriften der, men til en dagligdagsopskrift, finder jeg det markant nemmere og mere intuitivt at spørge ChatGPT.

Google SGE vs. Bing

Bings AI-drevne søgemaskine, som bruger ChatGPT-teknologien, er allerede tilgængelig globalt. Begge platforme har deres styrker, og valget afhænger af brugerens specifikke behov. Umiddelbart er Bings integration præget af mange fejlagtige informationer, og der findes efterhånden flere historier om forkert data end brugbare scenarier. Microsoft var først, men spørgsmålet er, om det nu også var fornuftigt. De har på nuværende tidspunkt vundet markedsandele på det, men som det ser ud nu, virker det til, at det er for tidligt at implementere generativ AI i søgeresultaterne, hvis det altså overhovedet skal være der.

SGE er stadig i Googles sandkasse

Google har valgt at forlænge eksperimentet med Search Generative Experience (SGE) i Google Labs, hvilket tyder på, at SGE ikke vil blive integreret i Googles søgefunktion foreløbigt. Dette træk synes at være en fordel, idet Microsoft har overtaget førerpositionen, muligvis uforvarende til Googles fordel, da de resultater Bing præsenterer, ikke har været videre prangende, og fordi der findes flere eksempler på dårlige resultater end gode. Det er ikke altid en fordel at være first mover, heller ikke selvom det giver dig nogle billige points i starten. Google minder på den måde om Apple: de venter med at frigive noget, til de er sikre på, at det kan laves ordentligt.

A.I. har altid været i baggrunden hos Google

Google har historisk foretrukket at integrere AI i baggrunden af deres søgetjeneste. AI har været en del af Google Søgning længe, ofte uden at være synlig. RankBrain, der blev lanceret i 2015, var Googles første brug af deep learning i search. Denne A.I. hjælper Googles algoritmer med at forstå forholdet mellem søgeord og koncepter i den virkelige verden.

Efterfølgende har Google introduceret Neural Matching og Google MUM, et multimodalt AI-system, der forstår både billeder og tekst. En anden vigtig AI-implementering er SpamBrain, Googles AI til bekæmpelse af spam, som hjælper med at frafiltrere lavkvalitetssider fra deres indeks.

LLMs er ikke klar til at træde i forgrunden endnu. Google har sandsynligvis valgt at fortsætte med at bruge AI i baggrunden, indtil store sprogmodeller (LLMs) er klar til at træde i forgrunden. Microsofts integration af ChatGPT i Bing har dog presset Google til at overveje en mere fremtrædende rolle for AI i deres SGE, hvilket helt sikkert også er årsagen til, at vi overhovedet ser et SGE-projekt pt.

Regn ikke med SGE i SERPs foreløbigt, og måske slet ikke

At SGE stadig kun er at finde i Google Labs, skyldes sandsynligvis Googles principper om kun at anvende en AI, når teknologien er velafprøvet og sikret, hvilket endnu ikke kan garanteres med generativ AI.

LLMs står over for flere udfordringer, hvis de skal være aktive i search, såsom deres manglende evne til at fungere som et informationssøgningssystem uden en fuldstændig omskrivning. Udfordringen er ineffektiv transformer-arkitektur, og tendensen til at skabe forkerte fakta, det går bare ikke i et Google, som i forvejen er ufatteligt dygtige til at matche det helt korrekte indhold og også indhold, der er baseret på fakta.

Bing har vundet lidt, men taber sandsynligvis i længden

Bings erfaringer med AI first, har kun givet en marginal stigning i deres markedsandel og fungerer nu mere som en advarsel omkring risikoen ved at implementere teknologi for tidligt.

Ironisk nok har Microsoft haft større succes med at integrere AI som en baggrundsteknologi i deres cloud-baserede kontorprodukter. Googles strategi, der fokuserer på AI i baggrunden, synes at være fornuftigt, idet den tillader dem at bevare brugere, mens AI-teknologien modnes. Google har ikke et behov for at være first movers, de har et behov for at være den bedste søgemaskine i verden, det er de allerede og derfor giver det perfekt mening, at de venter med at integrere SGE i deres søgemaskine, til teknologien er mere moden.

Det helt store spørgsmål er om generativ AI overhovedet har sit eksistensgrundlag i en søgemaskine, der allerede er baseret på så mange AI-modeller, og som leverer så gode resultater, som Google nu en gang gør. Jeg har ærligt talt mine tvivl…