Brugergenereret indhold kan i nogle tilfælde øge synligheden af et website markant, og andre gange kan det være en benspænder, der påvirker et websites synlighed negativt. Det store spørgsmål er derfor, om du skal bruge brugergenereret indhold på dit website eller ej? Det kommer som udgangspunkt helt an på, hvad formålet med websitet er. UGC kan altså påvirke din rangering på eksempelvis Google, på en enten positiv eller negativ måde.
Hvad kan der være af fordele ved UGC på ens website?
Hvis du giver dine brugere mulighed for at interagere på dit website, ved b.la. at kunne lave indlæg, skrive kommentarer eller andet, kan det påvirke synligheden af dit website markant.
Brugerne eller forbrugerne om man vil, er med til at skabe indhold på et website. Indholdets form og genre afhænger selvfølgelig af websitet’s genre og interaktionsmuligheder
Driver du et internetforum, er stort set hele websitet baseret på og afhængigt af brugernes indhold og interaktion. Du kan derfor opnå en markant forøget synlighed igennem et populært forum. Andre typer af websites, som er baseret på brugergenereret indhold, kunne være virksomhedsregistre, linkkataloger, lejeboligsider, til salg sider (DBA mv).
Fordelen ved at bruge UGC er med andre ord, at brugere skaber indhold, og dermed vækster antallet af indgangsvinkler til dit website, igennem nye placeringer.
Google skelner ikke imellem brugerskabt indhold og redaktionelt indhold
Brugerskabt indhold bør leve op til et websites almindelige indholdskrav og være af samme kvalitet.
Dette er sjældent tilfældet i den virkelige verden, men Google skelner ikke mellem brugerskabt indhold og redaktionelt skabt indhold. Derfor bliver alt brugerskabt indhold vurderet sammen med resten af dit indhold og der skelnes altså ikke mellem disse.
I forbindelse med de mange kvalitetsopdateringer, som Google hele tiden kører, er kvalitet af indhold en yderst vigtig faktor, og det bliver i stigende grad sværere at drive succesfulde websites, der er helt eller delvist er baseret på brugerskabt indhold.
Det er dog vigtigt at slå fast, at der er meget store forskelle på, hvilke emner et website behandler og hvordan kvalitet herefter forstås. Eksempelvis vil et website der kommunikerer om medicin og patient behandlinger, være underlagt langt strengere kvalitetskrav, end et forum for vittigheder.
John Mueller: ” There’s many different types of user generated content, and Google treats it all the same as content published by the original page author.”
Adsense
Hvis du monetærer dit website med Googles annoncetjeneste Adsense, skal du være opmærksom på, at du igennem dit UGC, kan overskride Adsense politik. Google skelner ikke UGC mellem almindeligt indhold, når det kommer til vurdering af deres annoncepolitikker.
Du kan derfor risikere at miste dit indtjeningsgrundlag, hvis du ikke sikrer at dit UGC overholder Adsense retningslinjer for indhold. Du kan læse meget mere om UGC og Adsense på Google, der har lavet en hel sektion, der dækker emnet.
Bloker sider med brugergeneret indhold indtil du har gennemgået det
Der er en god grund til, at blogkommentarer ikke bliver autopubliceret, men først skal kigges igennem og godkendes af en administrator. I en blogkommentar kan man indsætte et link tilbage til ens website og netop derfor, bruges kommentarer til spam – ofte igennem ren automatisering.
Samme procedure bør benyttes på andre former for brugerskabt indhold – en person bør kigge det igennem og vurdere, hvorvidt det lever op til websitets generelle kvalitetskrav. Hvis dette ikke er tilfældet, kan indholdet justeres eller blot forblive blokeret for indeksering.
Du bør ikke åbne op for indhold, du ikke kan stå inde for, uanset om det er dig selv eller andre der har skrevet det.
Kan man ikke bare bruge rel=”UGC”?
Tilbage i 2019 kom Google med to nye attributter til det eksisterende nofollow-tag, sponsored og ugc, det skrev jeg om tilbage i 2019. Den nye attribut for UGC (User Generated Content), omhandler udelukkende de links som en bruger kan indsætte i et stykke brugergenereret indhold.
Derfor har det ingen effekt på selve indholdet, som en bruger kan skabe på dit website. Det sikrer udelukkende at andre, ikke på dine vegne, kan anbefale andre websites.
Tagget gør i virkeligheden ikke noget anderledes end et nofollow-tag. Det sikrer at PageRank ikke flyder fra dit website og over til et andet, men du deklarerer tydeligere forholdet over for Google, der foretrækker at du deklarerer med rel=”ugc” og ikke bare nofollow. Rel=”UGC” kan eksempelvis benyttes på WordPress-kommentarer links.
Skal man så helt undgå brugergenereret indhold?
Det er i hvert fald vigtigt at kunne isolere det brugergenerede indhold, og man kan også overveje, hvorvidt det skal være indekseret.
Der kan være mange årsager til, at man gerne vil have brugergenereret indhold på sin side, men det er jo ikke sikkert, at formålet er at opnå placeringer baseret på dette indhold. I et sådan tilfælde, kan man blot noindexe siderne med brugerskabt indhold.
Noindexes, vil Google ikke tage med i deres vurdering af websites kvalitet som en helhed. Det vil derfor være muligt at have brugerskabt indhold af lavere kvalitet end resten af websites indhold, uden at det påvirker websites evne til at rangere.
Alternativt, er det vigtigt, at man modererer og tilpasser indholdet, således at det lever op til resten af dit websites kvalitetsniveau.