Vidste du, at du kan annoncere gratis i Googles søgeresultater gennem Google Merchant Center? Det har været muligt siden 2020 og i Danmark siden 2021. Google har et program, der hedder Free Listings, hvor du kan vise annoncer for dine produkter helt gratis i Googles søgeresultater.

Oprindeligt blev disse annoncer kun vist under fanen “Shopping” og på maps, men de gratis annoncer vises også nogle gange i de almindelige organiske resultater sammen med betalte shoppingannoncer.

Du har måske allerede set dem, der står ”Om denne side” på de gratis annoncer, mens de betalte annoncer er markeret med det lovpligtige ”Sponsoreret”. Antallet af klik på denne annonceform er ikke overvældende sammenlignet med Google Shopping-annoncer, som stadig har langt mere prominente placeringer, men der er stadig trafik og eksponering, som du ikke bør gå glip af!

To forskellige typer Free Listings

Der findes to forskellige måder at vise dine produkter på gennem Merchant Center. Den ene er standardmetoden, som er nem og lige til at sætte op, men den giver også mindre eksponering. Den anden er den forbedrede version. I virkeligheden bør du bruge begge metoder.

Standardversionen vises i fanerne “Alle” og “Billeder” på Google. Disse er nemme at sætte op, da kravet for visning blot er titel, beskrivelse, pris og billede. De forbedrede annoncer vises i fanen “Shopping” og kræver, at du tilføjer langt flere produktattributter til dit feed. Det kan være sværere at komme i gang med, men hvis du allerede bruger shoppingannoncer, er du allerede godt klædt på.

De forbedrede annoncer vises som sagt på shoppingfanen i Google, som mange bruger, når de søger efter produkter. Her vises de lige nedenunder den første række af betalte shoppingannoncer.

Gratis lokale annoncer

Har du en fysisk butik, kan du også tilmelde dig programmet for lokale annoncer, hvor Google vil forsøge at vise dine lokale produkter til søgere i dit område.

Her er kravene ekstra høje for godkendelse, og du vil blive ringet op af en Google-medarbejder, hvor du skal gennemgå dit lager og finde forskellige produkter, som de forespørger på. Hvis du har en lokal butik og er afhængig af lokal opmærksomhed online, bør du se nærmere på dette program.

Ligesom når du skal tilmelde dig de almindelige Free Listings, skal du gå ind under ”Vækst” for at finde og ansøge til programmet.

Sådan opretter du Free Listings

Free Listings er en del af Googles Merchant Center, og hvis du allerede har oprettet et produktfeed, er det både nemt og enkelt at komme i gang med. Her følger en lille guide til opsætning:

Trin 1: Opret din Google Merchant Center-konto
Før du kan begynde at liste dine produkter på Google, skal du oprette en konto på Google Merchant Center, hvis du ikke allerede har en. Hvis du allerede bruger shoppingannoncer, har du allerede en Merchant Center-konto.

Trin 2: Tilmeld dig Free Listings
Du skal først og fremmest ansøge om at kunne bruge Free Listings. Det gør du inde under ”Vækst”. Udfyld formularen og afvent en tilbagemelding.

Trin 3: Upload dine produktdata
Når du har oprettet din konto eller er logget ind på din eksisterende, skal du uploade dine produktdata. Dette er en vigtig del af processen, da det er disse data, Google vil bruge til at vise dine produkter i deres søgeresultater.

Afhængigt af hvilket system du bruger, kan du oprette et feed til dine produkter. Langt de fleste CMS’er har adskillige plugins til formålet. Disse plugins sørger for at lave et dynamisk produktfeed til dig, som du kan bruge i Merchant Center.

Hvis du allerede bruger shoppingannoncer, har du allerede et feed tilgængeligt. Du bør dog oprette et ekstra feed specifikt til Free Listings. Der er nogle krav til, hvilke data dit feed skal indeholde:

  • Titel
  • Beskrivelse
  • Pris
  • Produkt-URL
  • Billede-URL

Sørg for, at dine titler og beskrivelser er så nøjagtige og detaljerede som muligt. Det vil hjælpe Google med at forstå, hvad dit produkt er, og hvordan det skal vises i søgeresultaterne.

Når du har uploadet dit feed, og det er blevet godkendt, kan du se dets status i dit oversigtsvindue i Merchant Center.

Trin 4: Optimer dine produktdata
Nu hvor du har uploadet dine produktdata, er det tid til at optimere dem. Dette kan gøres ved at sikre, at dine titler og beskrivelser indeholder de relevante søgeord, som folk bruger, når de søger efter dit produkt. Du skal forsøge at sikre dig, at relevante søgeord er tilføjet til både titel og beskrivelse.

Sådan opsætter du Googles Free Listings. Jeg håber, at du kommer godt i gang med dem og får noget gratis trafik!