At overtage udløbne domæner med en høj linkværdi har i snart et årti været en taktik, som mange har benyttet sig af. Men virker det overhovedet i praksis, og hvad er Googles synspunkt på sagen?

Der er ingen tvivl om, at denne taktik har virket og med allerhøjeste sandsynlighed også stadig gør det i nogle tilfælde. Essensen her er, at det kun er i nogle tilfælde, og det betyder, at arbejde med udløbne domæner i langt de fleste tilfælde er et stort tidsspilde.

Sagt med andre ord, er der masser af andre opgaver, du med fordel kunne kaste dig over og som ville være en langt mere sikker investering af din tid. Du kan læse mere om hvorfor herefter.

Hvad er idéen med at overtage et udløbet domæne?

Et populært website modtager løbende indgående links fra andre websites. Disse links betragtes af søgemaskiner som værende anbefalinger. Idéen bag at overtage domæner, der tidligere har været brugt, er, at man derved kan overtage den linkværdi (popularitet), som websitet der tidligere lå på domænet har oparbejdet.

Ved at gøre dette, starter man op med et website, der som udgangspunkt, har en linkprofil, der dikterer bedre placeringer i søgemaskinerne end tilfældet ville være med helt nyt domæne.

Man prøver altså at drage fordel af det tidligere websites succes og bruge dette til egen fordel. Ikke overraskende er Google ikke meget for, at man på denne måde prøver at udnytte linkværdi til at ”snyde” sig til bedre placeringer, og det er da også et klart brud på deres retningslinjer.

Formålet med at overtage et udløbet domæne og aktivere dets linkprofil kan være en af følgende scenarier:

  • At oprette en hjemmeside der kan linke videre til andre hjemmesider. Ofte bruges udløbne domæner i stor stil, i private linknetværk (PBNs/splognetværk).
  • At søsætte et nyt website, der hurtigt kan opnå placeringer, baseret på det tidligere websites linkprofil.
  • At 301-redirecte hele domænet ind i et andet domæne, i et forsøg på at nedarve den fulde linkværdi

Google prøver at nulsætte værdien

Det er ikke svært for Google at se, når et domæne skifter hænder. Der er registrantinformationer der skifter og herudover, er der hele setuppet af selve websitet, det indhold der lå der før, forfattere, skrivestil, URL-struktur mv.

Generelt set opfattes et nyt website på et ældre domæne, som et helt nyt website – linkhistorik, nulsættes derfor – når Google opfanger dette.

Hør Googles John Mueller’s argumentation her:

Hvordan forøger man chancen for, at værdien ikke nulsættes?
Hvis du insisterer på at gøre dig med denne praksis, er her et par gode råd, til hvordan du forøger chancen for at beholde linkværdien.

  • Overtag domænet så hurtigt som muligt.
  • Undersøg om domænet stadig er indekseret i Google (Det bør det være)
  • Undersøg hvad der tidligere har været på websitet, dette kan du gøre igennem Archive.org.
  • Udarbejd lignende indhold, optimalt set, kopierede man blot det gamle indhold fra Archive.org, men dette vil være et brud på ophavsretten og derfor ikke noget, der kan anbefales at gøre i praksis, rent teoretisk, ville det være det mest optimale.
  • Opret det tidligere websites URLs igen, så de svarer 200 OK, når Googlebot kommer forbi igen og indsæt sammenligneligt indhold. Er der for mange URLs kan du redirecte en del af dem. Redirecter du dem alle, øger du risikoen for at blive opdaget markant.

Et par overvejelser du skal gøre dig om et givent domæne, inden du overtager det:

  • Undersøg om domænet er blevet ramt af en linkstraf, er den det, vil linkstraffen blive overført til dit website hvis du redirecter hele domænet. Du ønsker samtidig ikke links, fra sider der har en linkstraf.
  • Undersøg de links, der peger på domænet grundigt, en høj score i et linkanalyseprogram, fortæller intet om kvaliteten af de indgående links.

Det er noget helt andet at få overdraget et domæne
Flytter et domænenavn hænder, ved at den tidligere domæneejer overdrager domænet til en ny ejer, er scenariet anderledes. For det første udløber domænet ikke, men overdrages og dette sker som ofte, direkte igennem domæneudbyderen – i Danmark ville dette være DK-Hostmaster.

For det andet, vil en overtagelse af et domæne, ofte betyde, at man har overtaget forretningen, der ejede domænet eller i hvert fald nogle af forretningens aktiviteter. Der kan naturligvis også være tale om et personligejet domæne, hvor der kan være lignende scenarier.

Fælles for disse scenarier er, at det ofte er noget sammenligneligt, der bliver placeret på domænet, hvis indholdet ikke blot forbliver der. Og at selve essensen af det tidligere website kører videre. Er dette tilfældet, vil linkværdien i næsten alle tilfælde, bestå.

Det samme gør sig gældende, ved et komplet 301 af et helt domæne, hvis din virksomhed eksempelvis har overtaget en anden og dermed også deres website.

Hvad Google siger om domæneoverførsler
Matt Cutts, Google: “There are some domain transfers ( e.g. genuine purchases of companies) where it can make perfect sense for links to transfer. But at the same time it wouldn’t make sense to transfer the links from an expired or effectively expired domain, for example. Google (and probably all search engines) tries to handle links appropriately for domain transfers.”

Dette er en efterhånden gammel udtalelse. Matt Cutts er ikke længere talsmand for Google og selvom Matt Cutts var ude og fortælle, tilbage i 2010, at Google sagtens kunne identificere og efterfølgende nulsætte linkværdien på overtagne domæner, viste praksis, at dette ikke altid var tilfældet.

Det er det heller ikke den dag i dag, men Google er naturligvis blevet meget bedre til at identificere den her slags, end de var for 7 år siden.

Der er mange der stadig arbejder med udløbne domæner. Selv har jeg ikke købt et i over fem år. For det første er det et klart brud på Googles retningslinjer og for det andet, er chancen for at linkværdien er til stede, meget lille.

Der findes et hav af andre taktikker, der meget bedre kan betale sig at arbejde med – taktikker, hvor afkastet er større og langt mere sikkert.