Chat with us, powered by LiveChat

Arbejdet med at bygge links, er både hårdt og tidskrævende. Derfor er det også umådeligt vigtigt, at man sikrer de indgående links, der peger ind på ens website og sørger for, at der ikke bliver lukket ned for sider, med indgående links. Bliver sider der er blevet linket til fjernet eller slettet, går den værdi, der ellers ville flyde igennem linket tabt. I denne artikel lærer du, hvordan du får genetableret gamle tabte eksterne links – uden brug af dyre værktøjer.

Stor forskel på eksterne og interne links

Hvis du nu sidder og tænker, at du da sagtens kan finde frem til fejlsider igennem en almindelig scanner som Screaming Frog, så har du både ret og ikke ret. Det er muligt at finde interne fejllinks og udgående fejllinks igennem en crawler.  Udfordringen med en websitecrawler er, at den kun finder de fejllinks, som eksisterer på selve websitet, som du har bedt den crawle. Hvis en crawler skulle finde eksterne links, der peger ind på websitet, ville man skulle sætte crawleren til at crawle alle hjemmesider på Internettet.

Der er med andre ord, stor forskel på hvordan man finder eksterne døde links og interne døde links. Samtidig er det to vidt forskellige ting. I arbejdet med at genetablere døde sider der har eksterne links, sørger vi for at vi får gavn af de eksterne links der peger på vores website.

Når et eksternt link peger ind på en 404-side, bliver linkværdien ikke videreført til websitet. Værdien går simpelthen tabt, fordi det der blev anbefalet, nu ikke længere er der, ergo er anbefalingen ikke længere brugbar.

Arbejder vi med interne links, handler det om at fordele den værdi, vi har fra eksterne links rundt på vores website. Det handler om at prioritere vigtige sider ved at linke oftere til dem – her linker vi internt på websitet og ikke eksternt fra.

Der findes masser af værktøjer til formålet

For lige at slå det fast med det samme:  Der findes masser af forskellige værktøjer, der med mere eller mindre held, kan hjælpe med at identificere eksterne links, der peger på døde sider på dit website. Ahrefs har eksempelvis muligheden for at vise dig “Broken backlinks”, men finder desværre kun et brøkdel af de muligheder der foreligger, årsagen til dette skal findes i deres meget lille indeks.

Læs også:  Sådan banker du Googles Panda

Jeg er selve inde over et værktøj, der kan finde langt flere end hvad Ahrefs formår, ofte op til 300% flere links. Dette værktøj hedder RecoverInboundLinks og hvis du er interesseret, kan du læse mere om på værktøjets hjemmeside – da denne artikel netop omhandler genaktivering af ødelagte links, uden brug af premium værktøjer.

Google Analytics

Google Analytics har du sandsynligvis allerede adgang til, det bør du i hvert fald have, da Analytics ikke er til at komme uden om, hvis du driver et seriøst website.

Begynd ved at logge ind i din Google Analytics konto og sæt så periode du kigger på, til hele perioden dit website har været live.

Årsagen til at vi sætter perioden så langt tilbage, er at vi er interesseret i en komplet historik over fejlsider, ikke kun for de sidste par uger. Når du først har kørt denne øvelse igennem første gang, kan du begynde at køre øvelsen igennem en gang pr. måned, hvor du kun kigger på de sidste 31 dage.

Find din 404-fejlside sidetitel

Gå ind på dit website og find en 404-fejlside frem, indtast noget vilkårligt i adressen feltet, foruden dit domænenavn, hvilket gerne skulle gøre at websitet returnerer en 404-fejlside, da den ikke får noget svar, på den sti den slår op.

Højreklik nu i dokumentet og søg efter <title>, kopier en strofe fra sidetitlen. For eksemplets skyld, bruger vi Bondtofte.dk’s 404-side som eksempel. Vores sidetitel på vores 404-fejlside lyder ” Siden blev ikke fundet – Online markedsføring @ Bondtofte”.

Jeg vælger derfor at kopiere ”Siden blev ikke fundet” til min udklipsholder.

Hop derefter tilbage til Analytics igen og klik nu på Adfærd, Websiteindhold og Alle sider. Vælg herefter Sidetitel, under primær dimension.

Søg nu efter titlen på 404-siden. I mit tilfælde søger jeg på ”Siden blev ikke fundet”. Herefter kommer vores 404-fejlside til syne i listen.

Læs også:  Har produkt og kategoritekster indflydelse på hinandens rankings?

Klik nu på sidetitlen, og en ny fane åbnes op, hvor alle resultater vises, hvor den pågældende sidetitel, har været påsat.

Under primær dimension vælges nu Side, Sekundær dimension og herefter: Fuld henvisningswebadresse.

En liste med henvisningswebadresser der har ført til destinationerne, kommer nu frem. Se bort fra direkte trafik, Facebook mv. som du ikke har kontrol over. Det du skal kigge efter, er naturligvis eksterne websites.

Du kan også vælge at kigge på dem, hvor der står Google på. Det er brugere fra Google, der er landet i en 404-side og det betyder, at siden enten er i dit sitemap, eller at der er et internt ELLER et eksternt link til siden.

Kopier webadressen og gå til dit favorit linkanalyseværktøj og se om der er eksterne indgående links til URLen. Du kan også bare vælge at omdirigere den uden at tjekke. Du får værdien med fra links, om du kender til dem eller ej og det kan jo være, du ikke har adgang til et linkanalyseværktøj.

Følgende resultat, er fra en gammel URL, inden websitet kørte med SEF-URLs, hvor et subsite på Odense.dk, valgte at linke til artiklen.

Verificer dette ved at åbne henvisningsside og søg efter linket på siden. Finder du linket, kan du nu genetablere det, ved at oprette et 301 redirect fra den adresse der linkes til og over på en anden adresse, der svarer med en statuskode 200 OK.

Er det sammenligneligt indhold til det, der har været linket til før der omdirigeres til, nedarver du nu linkværdien fra linket, som ellers gik tabt. Du har med andre ord, lige genetableret tabt linkværdi!

Search Console

Igennem Analytics kan vi finde frem til fejlsider på websitet, som har haft besøg til sig. Det er altså en forudsætning, at en bruger er kommet igennem et link og er landet på siden, før end vi kan identificere den døde side.

Men hvad så med de links, der ligger i gamle artikler, der ikke længere får besøgende? De links har også værdi for dit website, naturligvis og hvis vi ikke kan finde dem igennem Analytics, må vi ty til andre midler.

Googles Search Console er det andet værktøj, du kan bruge til at identificere disse tabte poser med guld (links).

Læs også:  Sådan vurderer du om et link er din tid værd

Virker kun med sider Googlebot bliver ledt ind på

Ligesom det er tilfældet med Analytics, har Search Console sine begrænsninger, ift. genetablering af eksterne links.

Heldigvis er det ikke de samme begrænsninger, som vi kender fra Analytics, hvor en bruger skal have været inde forbi websitet.

Forudsætningen for at Search Console finder døde sider med eksterne links, er at de ved at følge det eksterne link, er ramt ind på fejlsiden. Hvis der dermed er tale om en side på et eksternt website, der kun crawles en gang hvert år, kan det være svært at opsnappe i Search Console.

Derfor skal du ligesom med Analytics gøre det til en vane at holde øje med siderne herinde. Den længste historiske visning du kan finde i Search Console er 16 måneder. Hvis du kører i det nye interface, det gamle har langt kortere historik.

Sådan gør du

Åben Search Console og log ind med din profil. Klik herefter på Crawl og dernæst Crawlfejl.

Du får nu en liste over 4xx og 5xx fejlsider. I listen, kan du klikke på den enkelte side og se oplysninger om fejl, men du kan også klikke på ”Linket fra”, hvor du kan se, hvordan Googlebot er ankommet til en side. Ofte vil der være tale om interne links, dem skal du selvfølgelig lige huske at rette til, men er der eksterne links til den pågældende side, vil disse også vises i listen.

For at gøre det nemmere at identificere de fejlsider du har med eksterne links, kan du vælge at eksportere listen. Dette gør du ganske enkelt ved at klikke på Download. Herefter kan du nemt og enkelt få et hurtigt overblik over de sider, der har eksterne links pegende ind på sig.

Genetabler den tabte værdi

Ligesom det var tilfældet med de broken links, du finder i Google Analytics, skal du selvfølgelig også 301 redirecte de døde sider du finder med eksterne links, igennem Search Console.

Brug 301 redirect, hvis du flytter en side permanent til en ny URL.

Brug 301 redirect, hvis du flytter en side permanent til en ny URL.

Ved opsættelse af 301 til en side der mindre om den, der oprindeligt blev linket til, får du tæt på fuld linkværdi du af det eksterne link, mens du på nuværende tidspunkt, intet får ud af det.

Vil du have hjælp til SEO?