Sideoplevelse er siden den 22. februar, blevet en ranking faktor i Googles organiske søgeresultater – Udrulningen er dog stadig i gang.  Derfor valgte Google også d. 17 februar, at udgive en desktop version af sideoplevelse (Page Experience) rapporten i Search Console, som du selvfølgelig også nu kan finde i din danske Search Console.

Dekstop versionen af sideoplevelse er meget lig den vi kender fra mobilversionen, som forventet. Den eneste funktion der ikke er at finde i desktopudgaven, er mobilvenlighed, som selvsagt, ikke giver meget mening at have tilgængelig under desktop.

Hvorfor betyder enheden noget for sideoplevelse?

Tidligere indekserede Google kun desktop versioner af websiders indhold, men da langt de fleste nu søger efter informationer igennem deres mobile enheder, rangerer Googlebot indekses og rangeringer forskelligt, for både desktop og mobilbrugere. Google viser på nuværende tidspunkt, langt flere mobilevenlige sider end desktop sider. Mobile resultater har blandt andet en tendens til at være mere fokuserede på lokale informationer end de resultater man kender fra desktop, dette skyldes at man ofte er på farten med mobilen, kontra den stationære.

Tilbage i 2019 begyndte Google at køre mobile-first indeksering, som indekserer og rangerer mobile versioners indhold først og fremmest og det er også meningen at Google vil bevæge sig mod et rent mobil indeks over tid, men der er vi ikke helt endnu.

Hvorfor så tilbyde en desktop-rapport hvis Google gerne vil væk fra desktop indeksering?

Den nye rapport for desktop, skal ses som en hjælpende hånd til at levere en lige så god oplevelse på desktop som på mobilen. Det er nu muligt at sammenligne performance, på tværs af desktop indeksering og mobil indeksering.

Det bliver altså nemmere for en webmaster at optimere både desktop og mobil og sikre en sammenlignelig oplevelse. I de nye rapporter er det muligt at se en kombineret visning for både mobil og desktop eller særskilt. De fleste vil nok opleve, at de har meget mere data at handle på nu, da de sandsynligvis får langt mere data ind i Search Console, da desktopstatistikken ikke har været der før. Det har været tilfældet i alle de Search Consoles, jeg har tjekket igennem efter ændringen.

Hvordan påvirker sideoplevelse din SEO?

Ved at optimere din sideoplevelse og sikre dig at du opfylder alle krav, vil du meget sandsynligt skabe en langt bedre weboplevelse for dine brugere.

Skaber du bedre oplevelser, vil brugerne være mere glade for at benytte dit website, disse signaler opfanger Google og det kan derfor forbedre dine placeringer. Google er altid interesseret i at sende trafik ind til de bedst mulige resultater og det er på alle parametre, ikke blot relevans ift. brugerens søgning.

Det vigtigste ift. SEO under ”Vigtige netstatistikker” er dog uden tvivl ”Vigtige netstatistikker”, det er blevet vigtigt at du den dag i dag, overholder Google Core Web Vitals. Det betyder at du skal have styr på følgende elementer: Largest Contentful Paint (Hastighed, LCP), Cumulative Layout Shift (Visual stabilitet, CLS), og interaktivitet (First Input Delay, FID). Disse tre elementer, danner fundamentet for Core Web Vitals.

Hvordan tjekker jeg min Sideoplevelse for desktop?

Du finder oversigten samme sted, som du finder mobiloversigten. Du skal derfor logge ind i din Google Search Console konto og klikke på sektionen ”Sideoplevelse”.

Du bliver nu først mødt af oversigten for mobil, scroller du længere ned, kommer følgende oversigt frem, der viser præcis det samme, blot for desktop.

oversigt sideoplevelseOvenstående screenshot er fra denne hjemmesides Search Console, som det kan ses overholder den alle kriterierne på desktop. Dette værende https og vigtige netstatisikker, som tidligere nævnt krediteres der ikke for mobilscore på desktop.

Du kan også vælge at åbne “Vigtige netstatistikker” og scrolle ned til computeroversigten og herefter vælge ”Åben rapport”.

I nedenstående oversigt har Jeg valgt at klikke på ”God” og får kun vist de adresser der overholder kriterierne. Du kan selvfølgelig også sortere på ”Skal forbedres” og ”Dårlig” og få en liste over de sider, der ikke overholder kriterierne, det er disse sider, du skal have forbedret.

vigtige netstat

Bliver du mødt af nedenstående besked, når du entrerer området for ”Sideoplevelse” skal du helt sikkert have kigget nærmere på dit website, medmindre at det skyldes at du har så få besøgende, at Google ikke har kunne indsamle nok realtime brugerdata.

ingen gode sideoplevelser

Du sidder måske med tanken om hvorvidt, alt det her skal tages seriøst? Det skal det. Vi ser allerede nu begyndende forskelle på rankings, af sider der ikke overholder kriterierne og personligt er jeg slet ikke i tvivl om, at det vil få større og større betydning for placeringer hen over det næste års tid, så få smørret ærmerne op og kom i gang.