Du har med stor sandsynlighed allerede stiftet bekendtskab med FAQ-udvidelser i søgeresultaterne. FAQ står for Frequently Asked Questions, og afspejler dermed brugernes behov og spørgsmål. Disse vises nede under de organiske resultater, for de sider der har udarbejdet en FAQ og samtidig tagget denne op med struktureret data. Der er mange gode grunde til at du bør arbejde med FAQ-udvidelser, og dem vil jeg belyse for dig i de kommende afsnit.

Hvad er struktureret data for FAQer?

Struktureret data i FAQs er et stykke kode, som du kan implementere på din sides FAQ, for at øge sandsynligheden for at den kan rangere som et udvidet resultat i søgeresultaterne.

Markeringen gør, at det er muligt for Google at trække dine spørgsmål og svar ud i Googles organiske søgeresultater.

Som i alle andre implementeringer af struktureret data, skal vi vise det, som vi strukturerer på vores website. Du kan og bør derfor ikke, implementere en FAQ-udvidelse direkte i din kildekode, uden at FAQ’en fremgår på selvsamme side.

Ovenstående ville blive betragtet som rich-snippet spam, og er i princippet cloaking. Det kan føre til, at du slet ikke kan få vist nogen former for udvidede uddrag på dit website, – en sanktion Google kan pålægge dit website. Hvis du modtager en sådan sanktion, vil du få den i din Search Console, som er Googles e-boks for webmastere.

Videointroduktion til emnet

Hør mig fortælle om FAQ-Schema og se mig gennemgå nogle af værktøjerne fra denne artikel i følgende video:

Hvilke fordele er der i at benytte FAQ-udvidelser?

  • Udvidelse af eksisterende indhold (Mere indhold på siden generelt)
  • Hurtig og nem implementering
  • Hurtig effekt i SERPs
  • Større visuel fremtoning i de organiske søgeresultater, med op til 100% forøgelse i ”fylde”
  • Mulighed for at give kundeservice direkte i SERPs
  • Mulighed for at ramme nye søgeord og søgetermer (forøgelse i antallet af indgangsvinkler til siden)
  • Mulighed for, at dine svar på spørgsmål, bliver benyttet som 0-resultater i de organiske resultater

Udvidelse af eksisterende indhold

Hvis du ikke allerede har implementeret en FAQ på din landingsside, kan du aktivt bruge FAQ tilføjelsen, som en udvidelse af dit eksisterende indhold og dermed ramme flere relevante søgeord og søgefraser.

Særligt når vi sigter efter at opnå placeringer på informationssøgninger, foretrækker Google ofte meget indhold, der dækker emnet som helhed.

Du kan læse meget mere om de forskellige søgetyper i denne artikel om at identificere en søgers hensigt.

Hvordan finder jeg spørgsmål, som jeg kan besvare?

Det er både nemt og enkelt at finde spørgsmål som du kan besvare i en FAQ-udvidelse.

Det første du kan gøre, er at kigge efter en ”Folk spørger også om” boks på den resultatside, der kommer frem, når du indtaster søgeordet eller søgeordene for den landingsside, som du gerne vil udarbejde en FAQ til.

Folk spørger også om

Her vil der ofte være inspiration at finde. Disse er baseret på faktiske forespørgsler, der allerede er eksisterende, og der vil derfor være en søgevolumen på dem. I ovenstående eksempel, har jeg søgt på FAQ Schema, for at få lidt inspiration til en FAQ til denne artikel. Som det kan ses, kommer der tre spørgsmål frem, som nemt kan besvares.

Forslagene passer dog ikke helt til denne artikel, da spørgsmålene og svarene er meget brede og italesætter struktureret data som helhed og ikke er specifikt for strukturering af FAQ-data, som denne artikel handler om.

Det er ikke altid at ”Folk spørger også om” har brugbare resultater, men det betyder ikke, at der ikke er nogle spørgsmål at besvare – du bør altid kombinere din research, med flere datakilder.

Til formålet kan jeg anbefale SEMRush, til at identificere spørgsmål og svar på relevante søgninger.

Du kan også gøre brug af et værktøj som AnswerThePublic, der også benytter Google data, men herudover også bruger Google Suggest, samt andre kilder til identificering af spørgsmål.

Der vil oftest kunne findes flest forslag i sidstnævnte værktøj. Udfordringen er dog, at der ikke fremvises søgevolumen. Du kan derfor ikke se, hvor mange der rent faktisk stiller de forskellige spørgsmål.

Du kan dog vælge at bruge et andet værktøj, til at slå netop dette op, det er blot at kopiere fra Answer The Public til søgeordsværktøjet, SEMRush eller en anden keyword database.

I følgende eksempel, har jeg ledt efter spørgsmål at besvare, ud fra søgeordet: vaskemaskine

Answer the public

Som det kan ses, kommer der rigtigt mange forskellige muligheder frem. Særligt hvis du bruger brede søgeord, hvor det selvfølgelig i nogle tilfælde, kan være nødvendigt at gruppere spørgsmålene, og måske også dele dem op ud fra relevante URLs man har på sit website og deres emne, ift. det overordnede søgeord.

I ovenstående eksempel, ville jeg lave en gruppering som eksempelvis: Reparation, Installation, Valg af, Vedligeholdelse, Funktion og Køb.

Herefter kan man mappe de forskellige grupperinger og vurdere, hvilke spørgsmålsgrupper der er mest relevante for ens landingsside. Det kan være, at man får inspiration til helt nye landingssider, ud fra de spørgsmål man får afdækket.

Dine svar kan komme frem som 0-resultater (Rank zero)

Stiller en bruger et af de spørgsmål, som du har besvaret i Googles søgeresultat, er der en chance for at dit svar bliver det som brugeren præsenteres for, – endda på en meget prominent placering, nemlig 0 pladsen – altså placeret over de normale organiske resultater.

Et svar kunne se således ud:

Et hurtigt svar (Rank Zero #0)

Et hurtigt svar (Rank Zero #0)

Ovenstående svar, kommer direkte fra en FAQ på min side for URLs, på denne blog. Som det kan ses, præsenteres svaret øverst og det er muligt for brugeren at klikke sig ind og læse mere. Uanset, om brugeren klikker sig ind eller ej, har vi været med til at hjælpe denne, ved at lave et let tilgængeligt svar.

Det bedste scenarie er selvfølgelig, at brugeren også klikker sig ind på websitet, og stifter nærmere bekendtskab med websitet.

Hvordan laver man sin FAQ-Schema markup?

Det er ikke svært at udarbejde en Schema FAQ-kode, men der findes generatorer der gør det endnu nemmere, – her skal du blot inputte dit spørgsmål og svar, for herefter at copy paste koden ind på dit website.

En almindelig FAQ-Schema kode ser således ud:

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”:”https://schema.org”,
“@type”:”FAQPage”,
“mainEntity”:[{
“@type”:”Question”,
“name”:”SPØRGSMÅL TEKST”,
“acceptedAnswer”:{
“@type”:”Answer”,
“text”:”SVAR TEKST”}
}] }</script>

Hvis du foretrækker en generator, kan jeg anbefale, at du kigger nærmere på følgende: https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/faq/, det er den jeg selv benytter og anbefaler til andre.

Hvilke sider kan man implementere FAQ-Schemas på?

Du kan i princippet tilføje FAQ-Schema udvidelser til alle sider på dit website. Det er dog ikke sikkert, at Google vælger at fremvise dem alle, så du bør prioritere og udvælge d sider, hvor du ønsker størst effekt.

Det vil som udgangspunkt være de landingssider, hvor du allerede har en topplacering, da det er her at effekten af den ekstra fylde i søgeresultaterne kommer til udtryk. Hvis din landingsside befinder sig på side 3 i Google, er det lige meget at dit resultat fylder det dobbelte, da sandsynligheden for at det bliver set, er meget lille.

Hvordan ved jeg at FAQ-Schema fungerer som det skal?

Det er altid en god idé at tjekke sit Schema, inden at man implementerer det på en URL – du kan dog også kontrollere det efterfølgende. Uanset om du ønsker at verificere din kode før eller efter, kan du bruge Googles Structured Data Testing Tool.

Her kan du vælge, om du vil verificere Schema på en URL, eller blot et kodestykke. Hvis du vælger kodestykke paster du blot schema koden ind, og du kan således verificere, hvorvidt den virker. I nedenstående eksempel har jeg lavet en simpel FAQ, og får her bekræftet, at den er godkendt:

Kan man bruge Tag-Manager til at tilføje FAQ Schema?

Ja, du kan benytte Tag-manager til at implementere FAQ-Schema på dit website. Du skaber blot et HTML element, og laver en trigger for sidevisning af den side, der indeholder din FAQ.

Som udgangspunkt, anbefaler jeg ikke Tag-Manager til Schema, men i nogle tilfælde er det den eneste tilgængelige løsning og den kan fint verficere. Jeg arbejder, og har arbejdet for mange virksomheder, hvor man ikke har fuld adgang over sit website og derfor ikke lige kan tilgå et HTML input felt. I sådanne tilfælde, kan Tag-Manager benyttes.

Hvor hurtigt kommer mine FAQ-udvidelser til syne i SERPs?

Googlebot skal forbi den side, som du har opdateret, herefter skulle de meget gerne ændre dit resultat og så fremvise FAQ-udvidelsen.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt Google har opdateret, kan du bruge Google Search Console til at undersøge URLen. Her kan du også bede om, at få siden sat ind i en prioriteret crawl-kø, så Googlebot hurtigere kommer forbi.

Der går derfor typisk ikke mere end et par dage, førend din FAQ-udvidelse vil begynde at dukke op i søgeresultaterne, som et udvidet uddrag af dit indhold.