Du er sandsynligvis flere gange faldet over hjemmesider, der linker til sider, der minder om din, og hvor du tænker, at dit link også hører til. Men hvordan vurderer du, om det overhovedet kan betale sig, eller om du helt skal holde dig væk? Der er en række faktorer, du bør være opmærksom på, inden du begiver dig ud i at prøve at få et link og dem vil jeg i dette indlæg gennemgå.
Indholdsfortegnelse
Bad Neighberhood
Det første, du skal tage et kig på, er hvilke andre sider, der linkes ud til. Er de rent kvalitetsmæssigt i orden? Er det sider, som du selv mener, kan måle sig med dit? Er indholdet i orden? Er den visuelle præsentation i orden? Google vurderer nemlig også dit website ud fra, hvem du oftest bliver nævnt sammen med på Internettet, og dette er også en af årsagerne til, at du ikke bare skal gå ud og kopiere dine konkurrenters link. Det kan for det første være, at du ikke har godt af at blive nævnt med dem, men det kan også være, at du kommer til at kopiere direkte skadelige links.
Herudover bør du lave et hurtigt tjek af sidernes linkprofil for at få et indblik i, hvorvidt de har manipulative linkprofiler. Har flere af dem det, bør du ikke sammenlignes med disse sider, for det kan smitte direkte af på Googles vurdering af dig. Det kan gøres nemt og hurtigt ved at kaste URLs ind i et værktøj som eksempelvis ahrefs.com. Det kræver dog selvfølgelig, at du kan finde ud af at identificere manipulative linkprofiler. Hvis du læser med her på bloggen eller har læst min bog, bør du dog være i stand til at vurdere dette relativt nemt med et par stikprøver.
Domænet og sidens linkprofil
Antallet og kvaliteten af de links, der peger på domænet, er noget, du bør tjekke. Samtidig skal du tjekke, hvor mange og hvilke indgående links den side, du ønsker et link fra, har. Dette kan du bruge til at vurdere, hvorvidt det er en populær side, og det er også det der bestemmer, hvor meget værdi linket kan videreføre til dit website.
Du bør også tjekke antallet af indgående interne links. Det fortæller nemlig noget om, hvor vigtig den pågældende side er for websitet. Jo flere interne links, jo vigtigere må siden være for websiteejeren – ellers ville der ikke blive linket så meget til den. Sammenlign eventuelt med et par andre sider på domænet for at have et sammenligningsgrundlag.
Flere interne links betyder desuden mere intern værdi, der via et link fra siden kan videreføres eksternt til dit website.
Domænets alder
Hvor lang tid har websitet eksisteret? Jo længere tid det har eksisteret, jo mere givtigt vil det være for dig at få fingrene i et link – alt andet lige. Et domænes alder vil sandsynligvis påvirke sidens autoritet og dermed dens stemme (linket), der peger på dig. Derfor er det som udgangspunkt bedst at få links fra sider, der har eksisteret i lang tid. Ofte vil sider, der har eksisteret i lang tid, også have en bredere linkprofil.
Der er ikke noget galt i links fra nye websites, men du kommer som regel altid længst med links fra ældre websites. Herudover er der også en større chance for, at det ældre website også er her i morgen, og dermed er din investering i tid og ved at tage kontakt til sitet bedre givet ud.
Er siden indekseret?
Hvis du ikke har fundet den pågældende side igennem Google, er det vigtigt, at du lige tjekker, om siden er indekseret. Er den ikke indekseret, er det intet formål i at få et link fra siden. Google ser det nemlig ikke og vil derfor ikke se dit link. Derfor vil Google ej heller kunne overføre nogen værdi til dit website. At en side ikke er indekseret kan også skyldes, at websitet er underlagt en eller anden form for penalty, og så ønsker du slet ikke at få et link derfra, da det kan være direkte skadeligt.
Antallet af links på siden
Jo flere udgående links siden har, jo mindre værdi er der tilbage til dig. Derfor er det altid at foretrække at få links fra sider med så få udgående links som muligt. Der er selvfølgelig masser af undtagelser for reglen, og du skal generelt set ikke takke nej tak til et link, bare fordi der er mange links. Men det vil påvirke styrken af det link du får, og derfor bør du også have det med i overvejelserne i forhold til, om det er din tid og indsats værd. Enhver side, der er indekseret af Google, har en bestemt mængde værdi, den kan give ud af, og som er baseret på den værdi, websitet har som helhed og herefter delt ud på undersider. Hertil kommer også antallet og kvaliteten af eksterne links, der peger på siden. Der findes mange eksempler på sider, hvor der bliver linket tilbage til selvsamme side. Af dem, der får udgående links, går der altså noget ud og noget andet ind, og så kan det pludselig sagtens være et attraktivt link, selvom der er mange udgående links. Bedst er det, hvis du selv kan slippe for at linke retur.
Hvor på siden kan du få et link?
Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvor du kan få dit link placeret. Men der er stor forskel på, hvor meget værdi et link giver alt efter dets placering. Generelt set er det bedst placerede link placeret above the fold i en indholdsartikel. Linket bør samtidig være tydeligt. Jo mere tydeligt det er, jo bedre er det for dig. Tydeliggørelsen af dit link fortæller nemlig Google noget om, hvor vigtigt det er for afsender at henvise til dit website. Bliver du tilbudt et link i footeren af en side, vil værdien være forsvindende lille sammenlignet med et link above the fold. Er der tale om en lang liste med forskellige udgående links, er det også meget bedre at ligge i toppen af listen end i bunden.
Stylingen af linket
Som jeg lige forklarede, har synligheden af et link en masse at sige i forhold til, hvor meget værdi det kan pålægges. Derfor er der også forskel på, om dit link er et almindelig tekstformateret link, eller om det er sat ind i et header-tag for at fange brugeren. Kort fortalt ville et drømmelink være placeret i et stort rødt h1-tag, så det ikke var til at komme uden om. Det er dog i praksis svært at opnå på de fleste websites. Er der tale om et billedlink, vil det også være en fordel, at der er tale om et stort billede frem for et lille. Synlighed er alt, og det skeler Google naturligvis til.
Ankerteksterne på de andre udgående links
Linkes der ud med naturlige ankertekster, eller er linket til Nordea markeret med teksten ”billige, billige lån?” Kort fortalt skal du undgå sider, der linker ud med for optimerede ankertekster. Der er højst sandsynligvis tale om en eller anden form for spamside opsat af nogen, der arbejder for de konkurrenter, du måske er stødt på. Generelt set skal du prøve helt at lade være med at diktere ankertekst på links, du går ud og skaffer. Leg med ankertekster, når det er ejendomme, du selv har styr på, og hvor du senere kan tilrette, hvis det bliver et problem.
Nofollow, javascript, redirect
Hvordan linket er formateret, har alt at sige. Hvis links er markeret med nofollow, giver de stort set ingen værdi for dig, og så skal du kun gå efter linket, hvis det er fordi, du er ret sikker på, at det rent faktisk vil føre besøgende med sig. Det samme kan siges om javascript-links og sneaky redirects. Hvis der er nogen værdi, der overføres, er den minimal. Google kan godt aflæse dem og finde frem til din side. Men om der overføres værdi, er mildest talt svært at udtale sig om. Derfor anbefales det at lade være med at bruge for meget krudt på det, medmindre du altså mener, det kan give gode besøgende til dit website.
Sælger siden links eller er indholdet dårligt
Hvis du kan se, at der er tale om solgte links, skal du virkelig passe på. Det kan i realiteten godt betale sig at investere i solgte links, men hvis det er muligt for dig at afkode, at her må være tale om købte links, vil Google også kunne komme frem til denne konklusion, og så skal du holde dig væk. Det kan give problemer både for sælgers website, men også for dit!
Det er samtidig vigtigt, at indholdet er i orden. Hvis der er tale om spinnede tekster eller indhold, der ikke giver meget mening for en bruger, eller med andre ord – en side der ingen værdi giver, bør du ikke prøve at få fat i et link derfra!
Hvis et indlæg startes med “Sponsoreret artikel”
Kan Google herved så aflurer at det er et link som man har betalt for?
Hej Victor,
Det er den slags, Google scanner efter ja :-) Når det er sagt, kan man godt slippe af sted med nogle af dem. Men du skal i princippet bede om at få påsat ugc, hvis du vil følge reglerne.
Hvad er din erfaring med no-follow links på sites hvor DA er meget høj? Fx WordPress.org og lignende sites. I de få resultater jeg har, kan jeg se et boost.
Hej Karsten,
Som jeg også skriver i indlægget, kan ugc sagtens overføre værdi, det kræver bare at afsenderwebsitet, har nok trust. Links fra Wikipedia eksempelvis, er ganske fine links også selvom, de ikke overfører PageRank.
Hej Henrik, vil det så sige at en nem og (effektiv) måde at få eksterne links på, er ved at oprette nye informative sider, på wikipedia?
Hej Lasse,
Ja, det er en nem måde, hvis den da bliver godkendt. Men husk nu, at et enkelt link per domæne, er at foretrække. Flere links, giver ikke mere linkværdi – det kan bekræfte indhold og forstærke relevans, men ikke “stemme” flere gange.
Hej Henrik, jeg syntes tit det er dælens svært at få eksterne links, både at finde kilder der er relevante med godt indhold, men i særdeleshed også fordi webmastere til de enkelte sites, simpelthen ikke ved at et eksternt link på deres side, også giver dem SEO værdi. Hvad er din erfaing med dette
Jeg mener selvfølgelig back links, og ikke eksterne links, til både mit spørgsmål og min kommentar ^ :)
Det er ikke noget jeg selv har de store problemer med. Hvis du vil have inspiration kan du jo eventuelt vælge at investere i min bog. Det handler “bare” om at have talegaverne eller skrivegaverne i orden. Når det er sagt, havde jeg da selv svært ved at forhandle noget sådan igennem en gang. Keep pushing :)
Tak for begge svar ^
Tak for en udførlig artikel, og en mulighed er vel også at bruge dk-hostmaster.dk og se, hvem der er ejer mm og bagefter at slå registrant op, og nogle gange kan det ses, at det pågældende firma / webbureau ejer en enorm mængde sider, hvilket vel er et advarsels signal om splogs
Mvh
Henrik
Hej Henrik,
Godt du kunne bruge den!
Det kan man også sagtens ja, i de fleste tilfælde, burde man dog kunne genkende en splog på afstand :-) Er det umuligt at se, kan linket som sådan være fint nok, selvom formålet måske bare er at linke. Igen, kommer an på hvilken kvalitet af links man leder efter, og hvordan ens linkprofil i forvejen ser ud.
Super god tjekliste til at vurdere om hvorvidt man skal bruge tid på at anskaffe sig links fra en specifik side.
Henrik, jeg har lagt mærke til at du ofte (hvis ikke nærmest altid) refererer til og anbefaler ahrefs.
Jeg er helt med på det er et fantastisk tool – men hvad er din holdning til Majestic?
Hej Anton,
Det er fordi jeg syntes at ahrefs er det værktøj, man hurtigst får sig et overblik i, derfor bruger jeg det altid, når jeg skal tjekke noget hurtigt. Jeg bruger også selv Majestic, Linkresearchtools og Searchmetrics. Men til hurtigt overblik, altid ahrefs. Dybere analyse, bruger jeg stort set ikke ahrefs til.
Hej, hvilke tools bruger du da til en dybere analyse? :)
Hej Julie, jeg bruger Linkresearchtools, Cognitive SEO, SEO Profiler og Botify til dybere analyse.
Hvordan er værdien af link hos eksempelvis dmoz.org her i 2015?
Den er stadig høj, qua det faktum at det er næsten umuligt at komme derind. Den har dog været højere, dengang det var G-ejendom.
Hejsa Henrik
Rigtig fin guide :-) Jeg synes specielt det med købte links er noget man skal være opmærksom på, for der er satme mange af de sider efterhånden, og nogle er knap så gode til at holde det skjult :-)
Hej Sebastian,
Tak skal du have! Lige præcis.
Igen et rigtig godt indlæg. Virkelig noget der giver stof til eftertanke, og som sætter spørgsmål til ved om man bruger krudtet de rigtige steder.
Meget inspirerende. Godt med saglig viden om linkbuilding og SEO i al almindelighed.
Godt og hjælpsomt indlæg til en nybegynder i SEO-verden, som ønsker at forbedre sig!
Tak for en fin artikel, som er relevant da jeg lige nu sidder og vurderer, hvordan jeg bruger min tid bedst. Er der overhovedet nogen ide at få links fra sider som Anyhed og mange af de andre steder, hvor konteksten bare er helt ved siden af ens eget emne?
Et andet spørgsmål er de sider der “kræver” et link retur. Er det kun noget værd, hvis siden der linker tilbage til mig har højere PR og Trust end min eller er det altid bedre end ingenting? Jeg er jo ikke interesseret i at min egen side bliver en “linkfarm”, så der skal på en eller anden måde prioriteres.
Selv tak fordi du læser med :-)
Det kan godt have noget værdi, men der skal en del tid. Man kan sige i de tilfælde, hvor de giver mest værdi, er på nye websider, hvor få links forøger antallet af totale unikke domæner væsentligt. Antallet af unikke links, har rigtig meget at sige ift. rankings.
Og ingen forventer, at alle links skal være fra store etablerede medier, det er lige så underligt som kun at have små og svage UGC links.
Du bør kun linke retur, hvis du har et website, der har væsentligt lavere score end det du skal linke til. Og ellers skal der bare være en rigtig god grund til at i linker til hinanden og det er ikke en god grund, at i kender hinanden eller sådan noget. Hvis der er relevans, jeres brugere imellem, så er det altid en god idé at linke til hinanden.
Tak for svarene. Det giver mening.
Spændende guide – vi suger flittigt til os af al den viden, vi kan få :-)
Hvordan er det med rel=sponsored, er det det samme som UGC?