Optimer for bedre placeringer i Google

Og flere besøgende til dit website

Google-optimering

Hver dag udvides det verdensomspændende Internet med mange tusinde nye websider, og langt de fleste indekseres inden for de første par dage i Google’s globale søgemaskine.

Desværre stiger antallet af søgere og søgninger ikke i samme hastighed, og det betyder at kampen om topplaceringerne intensiveres hver eneste dag. Dette faktum er blandt grundene til, at ejere af hovedsageligt kommercielle websites i dag optimerer deres online tilstedeværelse til Google, så chancen for at nå toppen af resultatsiderne er størst.

I denne artikel vil jeg introducere dig til begrebet Google optimering, og give dig et par gode råd til at komme i gang med en effektiv strategi på området.

Google optimering og søgemaskineoptimering er en længerevarende og kontinuerlig proces, som løbende tilpasses søgemaskinernes individuelle ændringer.

Enhver god strategi på området beror dog på at starte indefra, og som første led i optimeringsprocessen sørge for at dit website ser så indbydende og godt ud for søgemaskinerne som overhovedet muligt.

Det betyder i praksis at jeg vil råde dig til at indlede din Google optimering med en grundig gennemgang af dit website, hvorefter den mere langstrakte eksterne optimeringsproces kan begyndes.

Udarbejd eller få udarbejdet en komplet SEO-analyse

Det bedre du kan gøre, er at få udarbejdet en komplet SEO-analyse, der blandt andet kan indeholde en linkanalyse med henblik på effektiv ekstern optimering. Det første der kigges på, er dog det tekniske fundament, altså om dit website, er kodet korrekt, ift. søgemaskinerne.

Her bliver der både kigget på den nuværende linkprofil og en vurdering udføres, i forhold til om profilen ser sund ud og om man derfor kan bygge videre på den eller der først skal laves lidt oprydningsarbejde. Linkbuilding er ikke længere en ufarlig disciplin og hvis man får de forkerte til at udføre arbejdet, kan det give bagslag.

En analyse der ligger grobund for Google Optimering indeholder meget mere!

En SEO-analyse indeholder dog meget mere, det er nemlig en komplet gennemgang af hele dit website og alle de problematikker der kan være i forhold til Google og de andre søgemaskiner. Selvom vi snakker om Google optimering er det også vigtigt at optimere imod de andre søgemaskiner, da de stadig kan stå for en mængde potentiel trafik.

Rapporten indeholder en lang række gode forslag til, hvordan dit website kan tweakes så søgemaskinerne har let ved at navigere, indeksere og ikke mindst afkode, hvilke søgninger som websiderne skal figurere på.

Hvad arbejder man ellers med, når man Google optimerer et website?
Her er et par eksempler, på andre opgaver, der er inkluderet i arbejdet med at Google optimere et website.

Udvidelse af dine søgeord og brugen af LSI (Latent Semantic Indexing)
Ved at vælge de rigtige søgeord og placere dem strategisk i dit indhold, vil du give Google klar besked om, hvad dit website handler om. Undersøg dit publikums adfærd og de søgninger, de foretager, for at forstå, hvilke nøgleord de bruger. Forståelse og brug af LSI kan også være med til at forbedre din placering på Google. LSI er en måde, hvorpå Google’s algoritmer arbejder for at forstå, hvordan bestemte ord relaterer til hinanden i en given kontekst.

Brugen af kvalitetsindhold og den regelmæssige opdatering heraf
For at Google skal se dit website som relevant og nyttigt, skal det indeholde høj kvalitetsindhold. Dette inkluderer tekst, billeder og videoer. Indholdet skal være informativt, engagerende og opdateres regelmæssigt. Google har en præference for websites, der konstant er aktive og bringer frisk og nyttig information til brugerne.

Den mobile brugeroplevelse
Det er blevet mere og mere relevant at fokusere på den mobile brugeroplevelse, da Google nu også indekserer websites baseret på deres mobile versioner. Sørg for, at dit website er optimeret til mobilvisning, for at garantere en god brugeroplevelse og derved højere placeringer i Google.

SSL-certifikater og website sikkerhed
Google prioriterer også sikre websites, så sørg for, at dit website har et SSL-certifikat (https://) og følger andre web sikkerhedsbestemmelser. Dette vil ikke kun forbedre dine Google-rangeringer, men også skabe tillid hos dine besøgende.

Kunstig intelligens og talestyrede søgninger
Kunstig intelligens (AI) bliver mere og mere brugt i Google’s søgealgoritmer. Sørg for at holde dig ajour med de seneste AI-trends, som Google bruger til at indeksere og rangere websites. Med stigende brug af talestyrede søgninger, er det også vigtigt at tage højde for denne teknologi ved at optimere dit website til long-tail søgninger og naturlig sprogforståelse.

Alt i alt er Google-optimering en løbende proces, der kræver en dybtgående forståelse for, hvordan Google’s algoritmer fungerer, samt kreativitet og tålmodighed. Jeg står altid klar til at hjælpe dig med denne udfordring, så tøv ikke med at kontakte mig for en snak om dine muligheder.

Det lange seje træk – Linkbuilding

Efter dit website er blevet grundigt optimeret til at tiltrække søgemaskinernes indekseringsbotter, er det på tide at kigge på, hvordan websitets ’omdømme’ på Internettet kan forbedres og styrkes.

Med dette mener jeg naturligvis ikke at du har brug for at forbedre din kundeservice eller noget i den retning, men blot at en kontinuerlig strøm af relevante eksterne links vil give søgemaskinerne det indtryk, at dit website er af meget høj kvalitet og er relevant for mange søgere.

På den måde opnår dit website de mest varige resultater i søgemaskinerne, og udføres en kombineret indsats med både intern og ekstern søgemaskineoptimering, er der næsten ingen grænser for afkastet i besøgsstatistikken.

Har du brug for hjælp til Google optimering?

Søgemaskinerne ændrer sig konstant i forhold til nye trends og strømninger på Internettet. Det betyder at Google optimering og søgemaskineoptimering strengt taget er en videnskab i konstant bevægelse, der kræver dyb indsigt og masser af praktisk erfaring for at kunne lykkes bedst muligt. Hvis du har brug for hjælp til at finde den rigtige retning i forhold til optimeringen af dit website, er du derfor mere end velkommen til at kontakte mig for en snak om mulighederne. Du kan også blot læse videre på min blog og se om du har mod på at prøve dig frem selv!

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er Google optimering?
Google optimering er arbejdet i at forbedre sin synlighed i de organiske søgeresultater i Googles søgemaskine. Google optimering består af en række forskellige teknikker, strategier og taktikker, der alle har til formål at øge synligheden over for ens målgruppe i søgeresultaterne.

Er Google optimering lovligt?
Ja, bestemt! Google anbefaler på det kraftigste, at man optimerer sit website til deres søgemaskine. Google deler selv gode råd og tips til webmastere igennem deres blog for webmastere og igennem deres blog for Search Console.

Kan man selv lave Google optimering?
De fleste med forudsætninger for at skrive, kan udføre og arbejde med Google optimering. Skrift er endnu, det vigtigste kriterie for synlighed i søgemaskinerne. Herudover kommer det til arbejdet med links, som Google opfatter som anbefalinger.  Denne disciplin hedder linkbuilding, den kan du læse mere om her.

Virker Google optimering også på andre søgemaskiner?
Ja, de forskellige søgemaskiner, behandler og forstår de forskellige signaler på stort set samme måde. Google er dog absolut den mest avancerede og bedste af de søgemaskiner, der findes i dag. I Danmark bruger stort set alle Google og kun et fåtal, benytter Microsofts søgemaskine Bing.

“Henrik Bondtofte har en særlig værdifuld forståelse af det jeg vil betegne, som Strategisk SEO. Hans evne til at læse og koordinere de mange indsatsområder fra forskellige hold giver enestående resultater.”
⭐⭐⭐⭐⭐
Nicolas Frederiksen