I de kommende uger vil jeg dykke ned i en række SEO-værktøjer, som jeg selv har haft fingrene i. Først på listen er SE Ranking, en rank tracker, der tilbyder meget uden at koste en formue. Følg med i min anmeldelsesserie for at finde ud af, om værktøjet er noget for dig.

Ligesom mange andre rank trackers tilbyder SE Ranking en gratis prøveperiode, hvor du kan få lov til at teste programmet og se, om det er noget for dig. Du kan oprette en gratis konto i 14 dage, ved at klikke her.

Datasæt

SE Rankings er ikke bare en hvilken som helst rank tracker; de har rigtig meget data, og det er deres egen data. Dette adskiller dem fra nogle rank trackers på markedet, der låner data fra udbydere som eksempelvis DataForSEO. Med over 300.000 projekter, tracking af mere end 10 millioner søgeord dagligt og 3,6 milliarder positioner gemt hvert år, er SE Rankings en af de større trackere på markedet. I Danmark måler de pt. på 11 millioner forskellige søgeord og søgefraser.

Sådan kommer du i gang

Ligesom med mange andre rank trackers er den første opgave at oprette et projekt. Dette projekt er for det website, du gerne vil tracke. Her vælger du, som det så ofte er kutymen og sandsynligvis den eneste måde at gøre det på, den søgemaskine, hvor du gerne vil tjekke dine placeringer. I langt de fleste tilfælde vil de fleste nok vælge Google, men det er også muligt at tjekke dine placeringer i Bing og Yahoo.
Tilføjelse af et nyt websted til google analytics.
Der trackes selvfølgelig særskilt på mobil- og desktopresultater. Personligt vælger jeg altid at tracke mobilresultaterne frem for desktop. Hvorfor jeg gør det, kan du læse om andetsteds på denne blog. Du har også muligheden for at specificere land, by og postnummer, hvis du ønsker at tracke lokale placeringer. Sidst, men ikke mindst, kan du vælge det sprog, du gerne vil tracke på. I mit tilfælde valgte jeg ikke overraskende dansk, da jeg har valgt at teste værktøjet på denne blog, som jeg har oprettet som et projekt hos SE Ranking og tilføjet 8 søgeord til.

Hvis du har udfordringer med at beslutte, hvad du skal tracke, kommer SE Ranking med en række forslag, som man ville forvente fra enhver rank tracker med respekt for sig selv.

Guest Link

Et skærmbillede af et gæstelink på en hjemmeside.

Guestlink funktionen er en smart lille feature

En funktion, jeg er særlig begejstret for, er muligheden for at dele dine placeringer med personer, der ikke har adgang til din SE Ranking-konto. Denne feature gør det nemt at dele data med interessenter uden for din organisation. Funktionen kaldes ‘Guest link’ og findes øverst til højre i dit oversigtsvindue for dine søgeord.

Organisk trafik

Hvis du ønsker at inkludere data for organisk trafik i din tracking, er det muligt at integrere SE Ranking med Google Analytics. Ved at give SE Ranking læseadgang til dine Analytics-data, kan du få et mere holistisk billede af, hvordan dine trackede søgeord præsterer i forhold til trafikken de genererer. Det er dog lidt overraskende for mig, at SE Ranking ikke tilbyder en direkte integration med Google Search Console i deres ‘Rankings’-del. Man kan godt forbinde sin Search Console under ‘Analytics & Traffic’, men det synes kun at være til brug for trafikanalyse og ikke direkte relateret til selve rank tracking-delen, som denne anmeldelse fokuserer på.

Recheck Data (Manuelt fetch)

En essentiel funktion, som i min optik er helt nødvendig for enhver rank tracker, er muligheden for at opdatere søgeordsdata i realtid. Det vil sige, at man kan tjekke placeringen her og nu, i stedet for kun på et bestemt tidspunkt hver dag, uge eller måned. Denne funktion findes selvfølgelig i SE Ranking og går under navnet “Recheck Data”. Der er dog en begrænsning på funktionen: den kan kun bruges én gang pr. dag pr. søgeord.

Hvorvidt denne begrænsning er et problem for nogen, er svært at sige. Personligt har jeg sjældent behov for at opdatere et søgeord mere end én gang om dagen. Men muligheden for at kunne gøre det, når behovet opstår, er vigtigt for mig i mit arbejde med SEO. Om det også forholder sig sådan for dig, kan jeg naturligvis ikke sige.

Hurtigt oversigtsvindue over positioner

Denne funktion er du utvivlsomt bekendt med. Den findes i de fleste rank trackere og de fleste programmer, der beskæftiger sig med placeringer. Umiddelbart var det en funktion, jeg første gang bemærkede hos SEMrush for mange år siden. Men denne visuelle og tiltalende oversigt findes nu i langt de fleste SEO-værktøjer.

Et skærmbillede af et dashboard, der viser en række tal.

Denne funktion er du helt sikkert bekendt med. Den findes i de fleste ranktrackers og de fleste programmer, der har med placeringer at gøre. Umiddelbart var det noget, jeg første gang så hos SEMRush for mange år siden, men denne visuelle og tiltalende oversigt findes nu i langt de fleste SEO-tools.

Oversigten grupperer dine søgeord ind i segmenter, bestående af positioner, eksempelvis antallet af søgeord i top 2-3, antallet af søgeord i top 1, 4-5 og 6-10 samt 11-30 og slutteligt 31-100.

Denne opdeling er jeg ikke helt så stor fan af; den er for grupperet. I stedet ville jeg personligt foretrække, at det var grupperet ligesom hos SEMRush: #1, #4-10, #11-20, #21-50, #51-100 og yderligere segmenteret i topgrupper: Top 3, Top 10, Top 20 og Top 50. Disse opdelinger er, i mit arbejde, mere intuitive at arbejde med.

Den Detaljerede Oversigt

Klikker man sig ind på den detaljerede oversigt, får man først et hurtigt indblik i ens positioner på de søgeord, man tracker. Her kan man klikke sig ind på den enkelte side, se søgevolumen og se søgeordsdata for i dag og for i går. Som det kan ses, fortæller SE Ranking mig, at jeg er faldet én position på søgeordet URL, hvor jeg i går lå nummer 1. Nu er jeg placeret på en andenplads.

Et skærmbillede af et google analytics dashboard.

Ved et tjek i SERPs kan jeg konstatere, at værktøjet har ret; min gode gamle konkurrent på indholdsområdet, Wikipedia, har taget førstepladsen siden i går. Øverst oppe har man adgang til en række filtre, ligesom man kender det fra andre ranktrackers såsom Accuranker mv. Nu har jeg jo kun tilføjet syv søgeord, så oversigten er nem for mig at overskue, men havde jeg tilføjet flere hundrede søgeord, ville oversigten være uoverskuelig, og det er her, filtrene kommer til hjælp.

Som det kan ses, kan man sortere på tags, SERP-features, søgeord, søgevolumen, konkurrence mv. I feltet ‘Dynamics’ kan man vælge, om der kun skal ses på fald, stigninger eller uændrede søgeord.

Under SERP-features kan der sorteres på stort set alle features: Featured snippets, Knowledge Graph, Knowledge Card, Top Ads, Bottom Ads, Shopping Results, X (ex-Twitter), AMP, Local Pack, Hotel Pack, Research, Jobs, See Results About, Flights, Find Results On, Events, Calculator, Map, Reviews, Refine By, Copyright Infringement, Plan a Trip, Recipes, Event Schedule, Sports, GMB, Questions & Answers, Popular Times, Sitelinks, Location, Destinations, FAQ, Video, Carousel Results, Top Stories, People Also Ask og Images.

Eksportfunktioner

Eksporter data i excel.Udover den allerede nævnte smarte delingsfunktion, ‘Guest Link’, er der selvfølgelig mulighed for eksport af dine søgeordsdata i forskellige formater; her kan der vælges mellem Excel eller CSV.

Men hvad med rapporter, der kan sendes direkte videre og som er stylet? Det har SE Ranking naturligvis også. Her skal du blot navigere dig videre til ‘Report Builder’, som du finder under ‘More’, øverst på oversigtsvinduet.

Her kan du vælge forskellige typer af rapporter, da der jo også kan laves audits med værktøjet. Her vælger du ‘Rankings Overview’, vælger dit projekt, og du får nu en langt mere visuelt appellerende søgeordsoversigtsrapport.

Det er selvfølgelig muligt at opsætte automatisk udsendelser af ranktracking-rapporter, og du har også fri mulighed for at style og ændre i rapporten, herunder tilføjelse af eget logo mv.

Nøjagtighed for placeringsmålinger

Nu har vi kigget lidt på de forskellige features, men hvad med det mest essentielle, nøjagtigheden? Uanset hvor gode features en rank tracker har, hjælper det ikke noget, hvis målingerne af dine placeringer ikke er præcise. For en efterhånden del år siden var det meget svært at finde en rank tracker, der kunne måle præcist i danske SERPs. Det er blandt andet det, der har gjort, at Accuranker blev så populært i Danmark, da de slog dørene op; de bragte konkrete og præcise placeringer på danske resultater.

SE Ranking kommer med lige så præcise målinger, og jeg har igennem de test, jeg har lavet, endnu ikke set en forkert måling. Jeg har tjekket op på placeringerne løbende, som jeg har benyttet værktøjet, og tjekket mine placeringer igennem neutrale søgninger, og hver gang har de harmoneret med, hvad SE Ranking fortalte mig.

Pakker og priser

Som med stort set alle andre ranktrackers skal du vælge en pakke, der passer til dit behov. SE Ranking har, ligesom de andre ranktrackers, en række forskellige pakker, du kan vælge imellem. Jeg har valgt at lave en oversigt over prisen for 100 søgeord og så har jeg sammenlignet med andre kendte ranktrackers.

Værktøj Minimumspris/Må 100 søgeord Antal søgeord i billigste pakke
SE Ranking ~305 DKK ~38 DKK 750
AccuRanker 959 DKK ~95.9 DKK 1000
Ranktracker.com ~156 DKK ~156 DKK 100
PRT (Pro Rank Tracker) ~87.75 DKK ~87.75 DKK 100

Som det kan ses i oversigten, er SE Ranking markant billigere end de andre ranktrackers, når man bryder det ned til 100 søgeord. Det koster 38 danske kroner at tracke 100 søgeord i SE Ranking, du skal dog minimum købe dig adgang til 750, og den totale udgift lander derfor på 305 kr. Her er den tætteste konkurrent rent prismæssigt AccuRanker, men der kommer et stort “men”. For ved AccuRanker skal du købe adgang til minimum 1.000 søgeord, altså 250 søgeord ekstra og til en markant højere pris, hvilket betyder, at din pakke som minimum koster 959 kr. pr. måned. Dette står i skarp kontrast til de 305 kr., man kan nøjes med at betale for SE Ranking.

Hvem egner værktøjet sig til?

SE Ranking egner sig i princippet til alle, der gerne vil tracke deres søgeord. Men den lave pris gør det ekstra interessant; det er i virkeligheden produktets klareste USP.

Rent visuelt er værktøjet ikke helt på niveau med eksempelvis AccuRanker, men funktionsmæssigt tilbyder det stort set det samme. Herudover har SE Ranking en hel suite af andre SEO-værktøjer, som du får med, hvis du vælger at investere i en pakke.

Er du interesseret i at holde øje med dine placeringer til en lav pris, så er SE Ranking sandsynligvis den bedste ranktracker for dig på nuværende tidspunkt.

Du kan starte en 14-dages trial ved at klikke her.

Se også min videogennemgang på YouTube