Selvom ChatGPT har skabt stor opmærksomhed og imponeret med sine evner til at skabe menneskelignende svar, har Google og andre etablerede søgemaskiner ikke det store at frygte – i hvert fald ikke inden for den nærmeste fremtid. Læs med her, og bliv klogere på hvorfor.
Indholdsfortegnelse
Formål med teknologierne
Google er designet til hurtigt og præcist at indeksere samt levere enorme mængder af information, crawlet fra hele internettet. Googles algoritmer er optimerede til at vurdere relevans, troværdighed og aktualitet, hvilket sikrer de mest relevante resultater til dets brugere.
ChatGPT er derimod skabt til at forstå og generere naturligt sprog, hvilket gør samtaler mulige, der kan føles personlige og tilpassede, men ChatGPT er en samtalemodel og ikke en søgemaskine.
Brugeroplevelse – Forskelle og fordele
Hvis du søger på Google, får du ikke bare et enkelt svar, men en række forskellige muligheder, præsenteret struktureret, hvilket gør det nemt for dig at vælge den mest relevante information ud fra de resultater, der fremvises.
Google leverer både svar i form af billeder, videoer, nyheder og m.m. Dette giver en dybdegående søgeoplevelse, hvor du kan finde mange forskellige former for information om det, du har forespurgt på.
ChatGPT derimod leverer kun et enkelt svar og har ikke samme evne til at præsentere flere former for perspektiver.
Troværdighed og kildeangivelse: Hvor står vi?
Google har været til stede i årtier og har opbygget en solid tillid blandt forbrugerne. Google prioriterer troværdige kilder, og det har de været gode til. ChatGPT kan levere gode og grundige svar, men er også kendt for fejlagtige eller misvisende informationer, især ved komplekse spørgsmål eller når spørgsmål er kringlet formuleret. Det giver naturligvis nogle grænser for, hvad man rent faktisk kan bruge ChatGPTs svar til.
ChatGPT er et rigtig godt værktøj, men når det kommer til at levere hurtig, præcis og troværdig information i en stor skala, er Google altså langt foran.
Søgeintention og præcision: Googles styrker vs. ChatGPT’s udfordringer
En af de største styrker ved Google er evnen til at forstå og fortolke brugerens intentioner. Selv når søgningerne er formuleret upræcist eller ufuldstændigt, er de i stand til at levere meget præcise resultater eller opfordre brugeren til at redefinere søgningen, eksempelvis gennem “andre søgte også på”-resultater eller “mente du”-søgninger. Google prøver at forstå konteksten og den underliggende hensigt bag en søgning, og det er de blevet rigtigt gode til med årene.
ChatGPT, på den anden side, er stærkt afhængig af, hvordan forespørgslen er formuleret. Modellen kan være følsom over for små ændringer i spørgsmålets ordlyd, og det kan føre til, at den enten ikke kan give et svar, eller giver et svar, der er forkert eller ikke relevant.
Hvad så med SearchGPT?
SearchGPT er en ny prototype fra OpenAI, som kombinerer avancerede AI-modeller med information fra nettet for at skabe en mere intuitiv og samtalebaseret søgeoplevelse. Det er altså næste skridt i udviklingen for ChatGPT for at entrere søgemarkedet, et stort og spændende marked, som Google har domineret i årtier.
Målet med SearchGPT er at gøre det nemmere og hurtigere for brugerne at få præcise svar med opdateret information og tydelige kildehenvisninger. Som det ser ud lige nu, kommer SearchGPT med tre henvisninger, som skulle være de kilder, svaret er baseret på.
ChatGPT har allerede mulighed for at undersøge hjemmesideadresser, som det er nu, men forskellen her er, at modellen bliver fodret med realtime data, så den kan give aktuelle svar. SearchGPT vil have muligheden for, at du kan stille opfølgende spørgsmål; den husker altså konteksten fra tidligere spørgsmål, hvilket kommer til at bidrage til en mere relevant søgeoplevelse over tid.
SearchGPT er altså et skridt i retningen mod bedre søgning gennem sprogmodeller, men der vil stadig være lang vej til at kunne levere lige så præcise og aktuelle svar, som Google gør.