Hvis du har læst min artikel omkring antal hop til en vigtig side, kommer denne artikels argumentation og konklusion nok ikke som en overraskelse for dig. Desværre ser jeg, at rigtigt mange ikke helt forstår vigtigheden af, hvor et link placeres, i forhold til den værdi der kan videregives og dermed effekten og værdien af det pågældende link.
Indholdsfortegnelse
Rigtig mange vurderer et links værdi ud fra et websites ”domæneautoritet”
Hvis man følger lidt med i de mange linkkøbsgrupper, nyhedsmails, salgsopslag mv. rundt omkring online, vil man se, at et af de kriterier de fleste fokuserer mest på er den værdi der kaldes domæneautoritet. Det er en værdi der sættes for forsiden, baseret på forskellige kalkuler alt efter hvilket linkanalyseværktøj man bruger.
Domæneautoritet er der ikke noget der hedder, når det kommer til Google. Det kan du læse mere om i følgende artikel. Alle sider har dog autoritet, men det er siderne der ejer denne autoritet og forsiden er som udgangspunkt altid den side, med den højeste autoritet.
Men for lige at opsummere, udregnes der en score for hver eneste side på et website. Denne score baseres på antallet af indgående links til en side, herudover antallet af interne links.
Antallet af interne links er umådeligt vigtigt, i forhold til hvor stærk en given side er. Nu flere interne links, nu mere linkværdi fra eksterne links, kanaliseres over på den interne side.
Kombineres interne sider med mange interne links, med eksterne links, er det her, der sker magi i søgeresultaterne og toppositionerne kan indtages.
Du kan udelukkende med interne links, få sider til at rangere rigtig godt på selv svære søgetermer, særligt hvis du har mange eksterne links pegende ind på dit website.
Forsiden er næsten altid den stærkeste side
Alle sider på et website, linker som ofte til forsiden og derfor bliver forsiden hurtigt den stærkeste side på et website. Det er også mest normalt, at eksterne anbefalinger af et website (links) peger på forsiden, derfor vil forsiden næsten altid have den største akkumulation af interne og eksterne links. Som udgangspunkt vil den derfor være den stærkeste side på et website – baseret på linkværdi.
Det er bare meget sjældent, at man får lov til at få et link fra en forside på et website og derfor skal man også passe på med, at vurdere linkmuligheder ud fra hvor stærk forsiden er. Det du skal tænke over er, hvor kommer mit link til at være til stede på websitet og hvor mange interne links peger på den side, herudover, hvor langt nede i hierarkiet er den begravet.
Værdien af links fra sider begravet dybt i et hierarki
Rigtigt mange medier tilbyder efterhånden advertorials, selv de største og mest veletablerede medier tilbyder det.
Et andet produkt, der er opstået sideløbende, er såkaldte linkbuilding-artikler, hvor formålet mere er links end omtalen af ens brand, produkt eller ydelse. Disse artikler er ofte markant billigere end det man kalder advertorials, men bringes i specielle sektioner på websitet. Ofte dybt begravet i hierarkiet og som ofte, vil der kun være et enkelt link ind til den side, der præsenterer linkbuilding-artiklerne på mediet.
Dette gøres naturligvis, for ikke at lede almindelige brugere ind på disse artikler, men samtidig at kunne tilbyde mindre annoncører mulighed for publicering, da denne slags artikler naturligvis er en lukrativ indtjeningsmodel for den ellers døende eller i hvert fald kraftigt blødende indholdsbranche. Denne opsætning gør det også muligt for medierne at slække på deres redaktionelle krav, da mediernes egne brugere, sjældent vil falde over artiklerne. Derfor vil indholdets kvalitet, fra en sådan sektion på et medie, også ofte adskille sig markant, fra det primære indhold mediet udgiver.
Det betyder i praksis, at du kan købe et link fra et website, som når du kigger på det indledningsvist, ser super stærkt ud, men værdien af linket vil være forsvindende lille fordi det placeres på en underside, der er dybt begravet i hierakiet, med måske kun et enkelt internt link pegende ind.
Er der kun et enkelt internt eller få interne links til den sektion, hvor artiklerne publiceres, bliver der ikke ført særlig megen værdi videre til disse sider. Og det betyder helt konkret, at man kan stå i en situation hvor mediet har en linkværdiscore (domæneaturotiet/domænerating) på 70, men den side du får linket fra, kun har en score på 3.
Har du betalt 2-3000 kr. for dette link, er det dyrt købt, et helt friskt website, med to til tre links, vil have en højere score på sideniveau og dermed kunne bidrage med mere linkværdi til dit website end det store etablerede medie!
Er du i tvivl om, hvorvidt et link er pengene værd, bør du undersøge hvor dit link bliver publiceret henne på websitet inden du køber publiceringen. Bed om et eksempel på en tidligere publicering og tjek den pågældende URLs score, verificer at der kanaliseres rigelig med værdi til siden og at publiceringen ikke bliver begravet et eller andet obskurt sted, hvor hverken brugere eller Googlebot kommer til at finde den.
Hej Henrik,
Spændende læsning, da man ofte læser at det er DA, eller domæne autoritet, som der skal lægges vægt på. Der er nu dannet grobund for videre arbejde med det evige SEO!
Er der nogen “regel” for, hvor langt nede i hierarkiet, et link må være? En eller anden slags rettesnor for, hvornår det ikke længere kan betale sig at skaffe et link?
Tak for rådene! :)
Jeg er lige faldet over din side og er ret overrasket over hvor gode artikler du skriver. Nu ved jeg godt at indhold er vigtigt for en seo specialist, men alligevel er jeg stødt på virkelig meget indhold hvor man næsten kan se på sidens struktur opbygning at den KUN er lavet til SEO og derfor orker man ikke at læse færdig. Så tak for at give dig til til at skrive mere uddybende.
Hej Claus,
Mange tak for de pæne ord. Jeg laver også strategisk målrettet indhold, men jeg har næsten lige så mange artikler her på bloggen, der blot er information, ingen søger på – men skrevet fordi jeg syntes emnet er interessant. Tak fordi du læser med!