On-page SEO

On-page optimering også kaldet on-page SEO referer til alle metoder, der kan klares på selve websitet, for at forbedre dets positioner i de organiske søgeresultater.

Video-resumé

Ønsker du ikke at læse, kan du blot se nedenstående video og få et resumé.

Eksempler på dette kunne være at optimere indholdet, forbedre title og meta-tags samt andre tekniske tiltag. Hvorimod off-page SEO refererer til alle tiltag der skal forbedre positioner i søgeresultaterne for et website, der ikke foregår på selve websitet, her i blandt links og andre signaler.

Elementer inden for on-page SEO
Der findes ingen overordnede standarder for on-page optimering og der kan være store forskelle på, hvor der skal sættes ind i forskellige systemer.

Nogle systemer kommer ud af boksen, som godt optimerede systemer, der ikke kræver megen on-page SEO-optimering for at fungere godt i søgemaskinerne, hvorimod andre systemer, kræver umådeligt meget.

Følgende er en gennemgang af de overordnede aspekter af on-page optimering.

Teknisk optimering

  • Hastighed – Websitehastighed har siden 2015, været et optimeringspunkt. Et hurtigt website, opnår bedre placeringer i søgeresultaterne, fordi det både kan crawles hurtigere og nemmere og fordi brugerne får en markant forbedre oplevelse ved at besøge et hurtigt website, frem for et langsomt.
  • Mobilvenlighed – Google crawler og indekserer websites igennem en mobilbot, det har de gjort siden 2017 og derfor er mobiloplevelsen af dit website, den vigtigste.
  • IndekseringDit website skal indekseres i Google, men det er ikke nødvendigvis alt der skal indekseres. Dette skal der tages forbehold for, Googlebot og andre søgemaskiner skal ikke have adgang til sider med tyndt indhold eller sider der på den ene eller anden måde er duplikerede.
  • Schema-tagging – Det semantiske web er kommet for at blive. Med Schema-tagging, kan du fremvise udvidede uddrag i søgeresultaterne, så som pris, tilgængelighed, anmeldelser og meget mere.

Interne links og struktur

  • Døde links – Det er helt essentielt at alle sider på dit website svarer korrekt og at der ikke linkes til sider, der ikke længere eksisterer, dette er et tegn på et kvalitativt dårligt website.
  • Menupunkter – Igennem disse, flyder en stor mængde af den samlede linkværdi, som dit website har tilgængeligt. Det er med andre ord essentielt, at dine vigtigste sider, er en del af denne struktur.
  • Interne links – Det er vigtigt at gøre brug af interne links, hver gang det er muligt at linke til noget andet, der er relevant, for det der læses. Dette sikrer bedre indeksering, flere interne stemmer og bedre navigation og fastholdelse af brugere.
  • Redirects – Det er vigtigt at bruge rediretcs hvis du flytter sider, men når adressen er opdateret i søgeresultater, skal interne links til den gamle adresse opdateres, så der ikke linkes til et redirect. Det forøger loadtid og foranlediger et mindre linkværditab.

Indhold

  • Tekstmængde – Det er vigtigt at tekstmængde er tilpasset den form for søgning, som en bruger indtaster for et givent søgeord. Leder brugerne efter information skal indholdet være langt, søger de at købe eller interagere bør det være kort og kontant. Slå søgeordet op i Google og se hvad top10 gør – er indholdet her langt eller kort? Det Google viser, er det de forventer at brugerne forventer at se. Lad dig inspirere af dette!
  • Søgeord – Det gælder om at tale samme sprog som dine kunder! Ligegyldigt hvad du selv mener dine produkter eller ydelser hedder, er det vigtigt, at du bruger de samme betegnelser som dine kunder, for det er dem, de søger på og derfor dem, som du skal være synlige på. Dine søgeord og søgefraser finder du gennem en søgeordsanalyse – uden en søgeordsanalyse arbejder du i mørke, og det er hverken brugbart for dig eller de kunder, der gerne vil finde dig og dine ydelser.
  • Overskrifter – Unikke overskrifter, både overordnede så vel som underoverskrifter, bør altid formateres med et H-tag. Det er den sikreste og eneste måde, vi kan fortælle søgemaskinerne, at der er tale om en overskrift.
  • Sidetitler – Sidetitler er et meget vigtigt punkt at optimere på. Google og andre søgemaskiner lægger umådeligt stor vægt på, hvad der står i en sidetitel.
  • Meta-beskrivelser – Disse beskrivelser er din annoncetekst i søgeresultaterne, de påvirker ikke placeringer, men kan i den grad påvirke antallet af kliks dit resultat får og får du mange kliks, vil det føre til en højere placering. Du kan altså indirekte påvirke dine placeringer, ved at optimere meta-beskrivelser.
  • Billede og video – Billeder og video kan bruges til at fastholde brugere og skabe en bedre oplevelse. Gøres der brug af disse to elementer på intelligent vis, kan man drastisk øge tiden brugt på websitet og mindske afvisningsprocenten. Bedre oplevelser med dit website, giver også bedre placeringer i Google.