Intern Linkstruktur: Orphan Pages

En orphan-page er en side på et website, der ikke linkes til internt, og dermed en side, der ikke kan nås igennem websites navigationselementer. Der findes med andre ord ingen interne links til en orphan page, og derfor er den ”forældreløs”.

Forældreløse sider kan opstå af mange forskellige årsager. Fælles for dem er, at de er svære – hvis ikke umulige – for søgemaskiner at finde frem til og i de tilfælde, hvor søgemaskinerne finder orphan-pages, vil det ofte ikke være hensigtsmæssigt.

En orphan page er en side, der ikke linkes til internt.

Alle børn fødes ikke lige

Ligesom i den virkelige verden er de børn, der ikke har en forælder, dårligere stillet end dem med. Der er med andre ord dårligere forudsætninger fra start af.

En side på et website, der ikke linkes til – altså en orphan-page – får ikke tildelt nogen intern linkværdi. Det betyder, at siden ikke nedarver de værdier, som websitet ellers besidder og som det, foruden den indledende startværdi, som en hver side fødes med, har opnået igennem eksterne links,

Den indledende startværdi som tildeles en side er tæt på ikke eksisterende. Derfor er det også praktisk talt umuligt for en forældreløs-side at rangere i søgeresultaterne, da den ikke tildeles en del af den interne værdi, som ellers florerer rundt på websitet, igennem de interne links.

Børn bliver glemt

Selvom forældrene har de bedste intentioner for deres børn, sker det nogle gange, at de helt glemmer dem. I realiteten er det de færreste orphan-pages, som er sat i verden for blot at blive glemt igen.

Ofte skyldes orphan-pages en omstrukturering af et website, hvor det, at linke til alle interne sider på websitet, er blevet ”glemt”.

Læs også:  Identificer dine besøgendes hensigt

I andre tilfælde skyldes orphan-pages, at der er blevet oprettet specifikke landingssider til eksempelvis Adwords-annoncering, hvor man har villet oprette en målrettet side, der har større chance for at skaffe konverteringer. Den slags sider skal naturligvis have påsat et noindex-tag eller et canonical-tag, hvis de ikke skal indekseres, uanset om der linkes til siden eller ej.

Kører man en større bred kampagne med stor eksponering, vil jeg altid advokere for canonical-tag, der peger over på en sammenlignelig side. Det kan nemlig nemt ske, at der linkes eksternt til kampagnesiden, og så går linkværdien til spilde, hvis den er påsat noindex, hvor imens værdien sendes videre med et canonical tag.

Ikke opdaterede sitemaps er én af de største synder

I langt de fleste tilfælde, stammer orphan-pages fra ikke opdaterede sitemaps, der på den ene eller anden måde ligger frit tilgængeligt. Det kunne være på websitet, hvor både brugere og bots kan finde frem til det, men det kan også være igennem Search Console, hvor man kan tilknytte et sitemap.

Rigtigt mange webmasters glemmer desværre at få opdateret deres sitemaps – der er mange, der bruger forskellige typer af plugins til at generere sitemaps med, og i nogle tilfælde kan det være, at det pågældende plugin simpelthen ikke virker efter hensigten, og det måske ikke opdateres dynamisk.

Der er også dem, der vælger at uploade et statisk sitemap til Search Console og så efterfølgende – selv efter større omstruktureringer af et website – glemmer at få det opdateret.

I et sådan tilfælde bliver man ved med at bede Google om at besøge og indeksere siderne. Derfor vil de hele tiden være tilgængelige igennem søgeresultaterne, men de vil have tæt på ingen chance for at blive positioneret over for brugere, og dermed bliver siden overflødig.

Læs også:  Genoptagelse i Google

Ovenstående er samtidig en af de største syndere i forhold til 404-sider.

Søgeresultaterne husker bedre end forældrene

I mange tilfælde eksisterer og findes orphan-pages udelukkende i søgeresultaterne, fordi søgeresultaterne husker bedre end forældrene. Google lader gerne en side ligge i søgeresultaterne i flere måneder, selvom der ikke linkes den. Linkes der hverken internt, eksternt eller igennem sitemaps, vil siden dog på et tidspunkt glide ud af indekset.

Orphan-pages med eksterne links

Har man orphan-pages med eksterne links pegende ind på sig, vil orphan-siden, så længe det eksterne link er live, blive crawlet af Googles botter og være tilgængelig i søgeresultaterne.

Har siden ingen menustruktur i sig, som det kan være tilfældet med kampagnesider, bliver linkværdien samtidig fanget på den enkelte side, og linkværdien vil ikke gavne resten af websitet, medmindre man som tidligere beskrevet har sat et canonical-tag op – herved vil siden dog heller ikke blive indekseret og derfor ikke være at finde i søgeresultaterne.

Hvad skal man stille op med orphan-pages?

Man kan ikke bare lade et forældreløst barn hænge i limbo. Som enhver fornuftig forældre bør man tage stilling til, om man vil støtte barnet og give det de vilkår, som andre i familien også har haft. Interne links og stemmer, der gør det muligt for barnet at udvikle sig og komme frem i verden!

Uden interne links vil en side ikke have en jordisk chance for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne. Det vil den heller ikke selvom eksterne links peger på siden. Forældrene er, foruden de eksterne faktorer, nødt til at støtte op om siden. Opskriften på det perfekte barn er med andre ord en kombination af interne og eksterne links, og dette er også den perfekte kombination for succes i søgeresultaterne.

Læs også:  Søgemaskineoptimering af Joomla CMS

Fandt du denne artikel interessant, bør du også læse denne artikel om intern linkstruktur.

One Response

  1. Sune 30/03/2017

Skriv kommentar