Betalt + organisk – Får du nok?

Vidste du at man i Google Adwords, kan få en dyb indsigt i den totale eksponeringsgrad på et givent søgeord og klikfrekvenser her af? Det kan du hvis, du har kædet Webmasterværktøjer sammen med din Google Adwords konto.

Der er en høj synergi mellem organiske placeringer og betalte placeringer, er man til stede begge steder, forøger man den samlede chance for at modtage et klik betydeligt. Det har os, der arbejder med faget, vidst i lang tid, men det er nu meget nemmere at belyse og arbejde med i praksis.

1+1=3?

To placeringer på en og samme side, i form af en annonce og et organisk resultat, kan forbedre den overordnede CTR for hele søgeresultatsiden med mange procent. Det er ikke unormalt at se voldsomme stigninger i trafik hvis du både er til stede organisk og i annoncerne. Google selv har testet sig frem til en stigning på 18%, jeg har selv set og læst om langt højere stigninger.

Hvad kan rapporten?

Rapporten viser helt konkret søgeforespørgsler, som har udløst din annonce, men også søgeforespørgsler hvor du har et organisk resultat til stede, så vel som en kombination af begge.

til-blogindlæg
Bid mærke i at der bliver rundet op og ned under statistik for organisk visning og den sammenlagte sats. Tidligere stod det i procent, som ved Annoncestatistikken.

Og det er her rapporten for alvor bliver nyttig. Du får nemlig en dyb indsigt i hvordan dine søgemaskinetrafikkanaler arbejder sammen og mulighed for at optimere på begge. Du skal dog være opmærksom på, at tallene ikke er 100% korrekte, Adwords estimaterne er ret præcise, mens estimaterne for organisk-trafik er nedtonet. Man kan spekulere i om Google bevidst gør dette, for at fremhæve de betalte annoncer, som mere lukrative.

Læs også:  Google kommandoer & SEO arbejde

Opsætningen skal der lige styr på først

For at funktionen bliver tilgængelig i Adwords, skal du have kædet din Google Webmaster profil sammen med din Analytics-profil, det kan du gøre fra Analytics eller direkte inde fra Adwords-editoren, under ’Min konto’.

Sådan tilgår du rapporten

  • Log ind i Google Adwords
  • Klik dig ind på din kampagne.
  • Klik nu på fanebladet ’Dimensioner’.
  • Klik på ’Visning’ og vælg nu ’Rapport for visning af betalte annoncer og organisk visning’

Kannibaliserer dine AdWords annoncer dine organiske placeringer?

Kannibaliserer dine annoncer på dine organiske placeringer? Eller er det klik du ikke ellers ville have fået, som du betaler for? Det kan vi finde ud af ved at benytte rapporten. Prøv at skrue ned for din CPC og hold så øje med CTR på din organiske placering.

Find den optimale formel, for placering af annonce, kontra den organiske visning. Leg rundt, det kan være du er så heldig, at du får mest trafik ved en lavere placeret annonce og dermed samtidig også sparer på dit Adwords-budget.

Brandsøgninger

Der er mange der konsekvent nægter, at købe trafik på brandsøgninger, da de er af den opfattelse at de kannibaliserer på deres organiske placering.

Med denne rapport, kan du se om denne tese holder stik eller om du rent faktisk mister besøg, hvis du ikke kører med annoncer på dit brandnavn.

Find nye muligheder for annoncering eller organisk placering
Oversigten er især nyttig, til at finde nye søgeord eller søgefraser, som man ikke allerede benytter i sine Adwords-kampagner eller som man måske ikke arbejder på rent SEO-mæssigt.

Læs også:  Identificer dine besøgendes hensigt

Forskellige salgsbudskaber

Prøv at teste forskellige USPer af i dine annoncer og det samme i dine organiske ”annoncetekster” (meta description + sidetitel). Prøv at differentiere dem voldsomt, du kan måske fange to forskellige kundetyper, med samme behov men med forskellig reaktion ift. triggers. Leg rundt og prøv dig frem, du vil blive overrasket over hvor meget du rent faktisk kan fylde og hvor meget trafik du kan opnå, på et enkelt søgeord eller en enkelt søgefrase.

Skriv kommentar