“Domæneautoritet” er blevet det nye PageRank, alle snakker om det og alle vil have mere af det. Der har øjensynligt formet sig en eller anden form for kollektiv konsensus omkring vigtigheden af at alle indgående links skal have høj autoritet, men dette er en i den grad fejlagtig betragtning, der kan forhindre dit websites fulde potentiale i søgeresultaterne.

Hvad er “domæneautoritet”?

Der er faktisk intet der hedder domæneautoritet, der er der i mod noget der hedder sideautoritet – jeg vil dog i resten af denne artikel, blive ved med at bruge ordet domæneautoritet. Vil du læse mere om domæneautoritet og hvorfor det ikke eksisterer, kan du gøre det i denne artikel. Det er af selvsamme årsag, at alle benævnelser af “domæneautoritet” er i anførselstegn.

“Domæneautoritet” er en kvantitativ vurdering af et websites styrke målt i linkværdi, autoriteten er baseret på mængden af indgående links og autoriteten fra websites links kommer fra. Værdien fortæller altså noget om domænets relative mulighed, for at rangere i søgeresultaterne. Nu højere værdi, nu mere autoritært, nu bedre placeringer som udgangspunkt.

Høj autoritetslinks er vigtige, det er sandt…
Links fra autoritære domæner er vigtige og kan skabe markant bedre placeringer i søgeresultaterne for et website, men udelukkende at fokusere på denne type links er ikke bare risikobetonet, det er også en dum praksis, det begrænser nemlig muligheden for succes i søgeresultaterne.

Intet succesfuldt website har kun links fra autoritære websites

Hvis vi tager et kig på de mest populære websites, består deres linkprofil så kun af stærke indgående links? Nej – ethvert populært website, der løbende modtager indgående links, vil have links fra mange forskellige kilder og der vil være en stor variation i hvor stærke disse links vil være.
Populære websites omtales og linkes til mange steder på Internettet, ikke kun på store, etablerede websites.

Så hvad sker der, hvis man kun fokuserer på at tilegne sig links fra stærke og autoritære websites?

Et unaturligt linkmønster tegner sig og det vil ikke være muligt, at udleve websites fulde potentiale i søgeresultaterne. Det vil med andre ord blive holdt tilbage af det faktum, at linkprofilen fremstår unaturlig.

Akkurat ligesom det vil være tilfældet, hvis websitets linkprofil udelukkende bestod af links fra linkkataloger eller udelukkende af links fra websites med en lav “domæneautoritet”.

Det handler om varians

Ensidig linkbuilding har aldrig været en god idé og har aldrig været vejen til permanente og stabile placeringer i søgeresultaterne. Det har varians til gengæld.

Varians kommer i mange former, det er vigtigt at have varians i typerne af sider der linker, eksempelvis blogs, nyhedsmedier, portaler, forums, kataloger, registre mv.

Det er også vigtigt at have varians i sine ankertekster, det er vigtigt der er varians i hvor på websitet der linkes til osv. og naturligvis også på andre målbare værdier, så som autoritet. Varians er altså en essentiel del af en naturlig linkprofil og det er de naturlige linkprofiler, der skaber de bedste resultater ude i søgeresultaterne.

Igennem Analyser af tusindevis af linkprofiler, har jeg gang på gang fået bekræftet, at en god og varieret linkprofil er den eneste rigtige måde, at få den fulde effekt af sine links på.

Er du en autoritet og er dit website populært, vil du IKKE kun blive nævnt på store og veletablerede medier, din succes vil sprede sig som ringe i vandet og links til dit website, vil være at finde mange steder på Internettet, uanset mediernes størrelse, styrke og popularitet!

Links med høj “domæneautoritet” efterspørges i stor stil

De sidste par år, har jeg bemærket, hvordan kunder og potentielle kunder, er blevet ekstra fokuseret på links, med en høj “domæneautoritet” og det er der som udgangspunkt ikke noget galt i.
Problemet er bare, at der fokuseres alt for meget på denne numeriske værdi, som kalkuleres af diverse linkværktøjer.

Dette var netop årsagen til at Google i sin tid valgte at fjerne PageRank-data – de ville ikke have, at webmastere fokuserede på et enkelt målepunkt som succeskriterie. PageRank er stadig en del af Googles algoritme, det er bare ikke længere muligt at se værdien.

Det er vigtigt at huske på, at intet SEO-analyseværktøj måler disse værdier på samme måde som Google gør det, for vi ved i virkeligheden ikke præcist hvordan denne værdi udregnes.

Det betyder også, at alle værdier der kan fås fra diverse linkværktøjer, er grove estimater og skal tages som sådan. Du kan således ikke sammenligne domæneautoritets målinger, forskellige værktøjer imellem, da de udregnes på forskellige præmisser.

Din krop har brug for en varieret kost, for at være så sund som muligt, det samme er tilfældet med din linkbuilding. Så se på dine links, som du ser på madpyramiden, der skal være noget fra alle lag for at skabe en sund profil. Nogen gange er der brug for røde bøffer, og andre gange er der mere behov for rugbrød og kartofler.

Hvis du vil lære mere om domæneautoritet (DA) bør du se, læse eller lytte med her.