Søgeoptimering

Hver eneste dag udvides Internettet med tusindvis af nye websider, og det betyder selvfølgelig at konkurrencen om de lukrative topplaceringer i søgemaskinerne hver dag intensiveres – eksponentielt. Derfor er det i de seneste år blevet en fast del af mange online-baserede forretninger og websites at gøre en aktiv indsats for at forbedre sine placeringer i søgemaskinerne, og denne videnskab og dette håndværk kaldes for søgeoptimering. Den helt store og centrale udfordring ved søgeoptimering er at søgemaskinerne udvider og opdaterer de algoritmer som bestemmer hvem der er inde og hvem der er ude hele tiden, og derfor må vores værktøjer og metoder også løbende justeres, suppleres og udskiftes.

SEO - Sådan virker SEO

I denne artikel giver jeg dig en kort introduktion til begrebet søgeoptimering, samt et par gode råd til at optimere din forretning online. Jeg har selv arbejdet med søgeoptimering i godt og vel 10 år efterhånden. Jeg blogger og holder oplæg om emnet, men tilbyder også min service mod betaling. Du kan finde mine kontaktoplysninger til højre på din skærm – hvis du får brug for hjælp, udover hvad du kan finde her på siden.

Søgeoptimering er måske ikke den bedste betegnelse ..

Lad os lige med det samme slå fast, at søgeoptimering ikke er det rigtige ord at benytte for denne disciplin, det hedder faktisk søgemaskineoptimering og hvis du havde søgt på det i stedet, havde du endda fundet denne blog på en højere placering, nemlig på førstepladsen. Årsagen til at jeg har et dokument der omhandler søgeoptimering er naturligvis, at der er mange der søger på det, selvom det ikke er den korrekte betegnelse for emnet og det er sandsynligvis også sådan, at du har fundet frem til dette indlæg. Nu hvor du er blevet informeret omkring det rigtige term, vil du lettere kunne finde mere information om emnet – jeg vælger derfor i resten af denne tekst, at skifte ordet søgeoptimering ud med det mere korrekte søgemaskineoptimering.

Intern og ekstern søgeoptimering

Søgeoptimering er ikke nogen eksakt og statisk videnskab, men derimod et arbejdsområde i konstant bevægelse. I takt med at Internettet ændrer sig, ændrer søgemaskinerne nemlig de algoritmer som bestemmer hvordan forskellige websider rangerer for forskellige søgetermer.

Dog kan man groft sagt opdele søgemaskineoptimering i to dele – den interne og eksterne optimering, og det er den rette kombination af disse to som giver de klart bedste og ikke mindst mest varige resultater. Hvor den interne søgeoptimering udelukkende foregår på dit website og optimerer dette til søgemaskinernes indekseringsrobotter, går ekstern søgeoptimering kort sagt ud på at forbedre dit websites omdømme og værdi ved at opbygge et net af troværdige og relevante links fra andre websites, der bekræfter søgemaskinerne i at netop dit website bør placeres øverst på de søgninger, der giver værdi og konverteringer i din forretning.

En kontinuerlig proces

Mange tror fejlagtigt at søgeoptimering er et begrænset forløb, hvor der optimeres på nogle interne faktorer og etableres en bunke links fra andre websites. Selve værktøjerne er som udgangspunkt helt rigtige, men den store forskel er at søgeoptimering i virkeligheden aldrig stopper. For at opretholde en dominerende plads – forhåbentlig foran konkurrenterne – er det nemlig nødvendigt at bibeholde en kontinuerlig indsats med ekstern optimering. Hvis du selv producerer mere eller mindre fantastisk indhold, noget meget få gør i praksis, vil du helt per automatik modtage nye indgående links til dit website, der vil forbedre dine placeringer i søgemaskinerne. Som sagt, er det ikke noget der sker for alle og derfor kan det være nødvendigt at få det hjulpet på vej, ved selv at gå ud og skaffe anbefalingerne, her gør man brug af disciplinen linkbuilding – et emne jeg har arbejdet meget med og som jeg også har skrevet en bog om, den kan du finde her.

Linkbuilding

Linkbuilding – simplificeret

Teknikken skal jævnligt ses efter

Dette suppleres naturligvis med løbende opdatering af den interne optimering, men efter en grundig SEO-rapport er udarbejdet og eksekveret, er den primære fokus udelukkende på ekstern optimering. Afhængig af den enkelte opgaves budget og størrelse omfatter dette både traditionel linkbuilding, presseomtale og mere sofistikerede linkbait-tiltag, som i nogle tilfælde kan minde mere om totale reklame- og markedsføringstiltag end egentlig søgeoptimering.

Har du brug for hjælp til søgeoptimering?

Rigtig mange virksomhedsejere og webadministratorer vælger at eksperimentere med søgeoptimering i stedet for at kontakte specialister, men når det kommer til stykket vil jeg gerne advare mod at forsøge sig med for mange ting selv, da det i værste fald kan have store negative konsekvenser for et websites’ chancer i søgemaskinerne – også i fremtiden. Ring eller skriv en mail og lad os tage en god snak om jeres muligheder for rentabel og effektiv søgeoptimering.